Yllättävä nykäys kiihdyttäessä ja turbon paineet katoavat

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
JSport
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 20:24
Paikkakunta: Helsinki

Yllättävä nykäys kiihdyttäessä ja turbon paineet katoavat

Viesti Kirjoittaja JSport »

Hei

Olen neljä kertaa viimeisen kuukauden aikana törmännyt seuraavaan ilmiöön vm 2000 9-3 aerolla.

Kiihdytettäessä kovaa noin 3000-4000 kierroksen paikkeilla jokin yllättäen tökkää vähän kuin kierrosrajoitin. Seurauksena nostan vaistonvaraisesti kaasupolkimen. Kun painan sen pohjaan välittömästi uudestaan, taas meno lakkaa. Moottori toimii tämän jälkeen muuten, mutta suorituskyky ja turbopaineet katoavat. Käytännössä turboneula ei kovassakaan kiihdytyksessä enää nouse sinisen alueen yli. Kun sammutan auton ja käynnistän sen uudestaan, paineet ja suorituskyky palaa.

Buutti auttaa mikron lisäksi autoonkin vai? Onko kellään muulla vastaavia kokemuksia?
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Mulla käyttäytyi kiihdytyksessä samalla tavalla kun kampiakselin asentoanturi oli kaput.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
uukka
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 17:37
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja uukka »

Teki kans oma ng900 kerran tuollasen tempauksen, mutta lähti heti nykäyksen jälkeen kiihtymään normaalisti. Oli kyllä hassu tunne kun lähti ohittamaan ja survaisi kaasun pohjaan, niin tuntuikin kuin olisi painanut jarrua kaasun sijaan. Saattoi olla mielenkiintoisen näköinen nykäisy viereisestä corollasta katsottuna. :D Tuon jälkeen ei kyllä ole vastaavia oireita esiintynyt.

Millainen homma tuo kampiakselin anturin vaihto muuten on ja pystyikös sen oikean toiminan tarkastamaan mitenkään? En ole asiaan vielä sen suuremmin perehtynyt.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

uukka kirjoitti:Millainen homma tuo kampiakselin anturin vaihto muuten on ja pystyikös sen oikean toiminan tarkastamaan mitenkään? En ole asiaan vielä sen suuremmin perehtynyt.
Kampiakselin asentoanturi vaihto ei ole vaikeaa, mutta se on erittäin v*ttuma*sta, jos autossasi on kiinni 3":n pakoputki (tai oikeastaan 3" downpipe), sillä tila ottaa kampiakselin asentoanturi pois ja uuden laittaminen tilalle on tosi pieni. Tavallisen downpipen kanssa ei pitäisi olla ongelmia.

Kampiakselin asentoanturin toimintaa ei oikein pysty tarkastamaan millään, kun se ei välttämättä anna itsestään mitään vikakoodeja, ainakaan Trionic 5 -Saabeissa.

Olen vaihtanut NG900:een kampiakselin asentoanturin kerran. Auto pätki ja oli todella tukkoisen tuntuinen noin puolen vuoden ajan, kunnes silloin vielä autossa ollut Sensonic -järjestelmä antoi vikakoodin kampiakselin asentoanturilta tulevan tiedon puuttumisesta. Tämän avulla sain sitten diagnosoitua, että vika oli todellakin kampiakselin asentoanturissa. Jos autossa ei olisi ollut kiinni tuota Sensonicia, niin tuskin olisin älynnyt hakea vikaa tuosta anturista.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Joo T5 antaa vikakoodin ainakin siinä tapauksessa mikäli se on totaalisesti paskana, itseasiassa mulla vika oli anturin johto jonka eriste oli hankautunut muutaman sentin matkalta puhki siinä kannen vieressä kulkevassa metalliklipseillä niputetussa johtonipussa ja karvat pääsi siten ottamaan maihin.

Hyvin koottu johtonippu, pisteet tehtaalle. :evil:
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

NG900T kirjoitti:Joo T5 antaa vikakoodin ainakin siinä tapauksessa mikäli se on totaalisesti paskana
Totta, mutta jos se vain pätkii (kuten mun autolle kävi), niin Trionic 5 ei anna siitä minkäänlaista vikakoodia :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Sen asentoanturin voi mitata esim oscilloskoopilla. ECUn liittimestä pääsee kiinni piuhoihin, niin ei tarvitse koneen puolelta metsästää.
Anturilta tulee taajuusmoduloitu pulssi kierrosten funktiona ja jos siinä näkyy jotain häikkää on anturi tod näk susi.
#1730
500whp.net member
sheebu
"Viggen"
Viestit: 638
Liittynyt: La Touko 07, 2005 22:23
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja sheebu »

minulla on sama ongelma ja paikallisessa merkkiliikkeessä sanottiin että vika
on joko tulpissa, di-kasetissa tai ahtopaineentunnistimessa. olivat sitä mieltä että se ei johdu kampiakselin asentoanturista. empä tiedä pitää tutkia kerron sitten missä vika oli.
9-3 SC 1.9 TiD -08
Ex suapit, NG900 2.0T -96 laiteltu jotain pientä,
9-5 Aero -02, osina OG 9-3 Aero -01

#2592, STCF #43
JSport
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 20:24
Paikkakunta: Helsinki

Vika ratkaistu

Viesti Kirjoittaja JSport »

Ensin vaihdettiin sytytyskasetti. Tämä ei auttanut. Sitten vaihdettiin moottorin ohjausyksikkä ja magneettiventtiili. Tässä kohtaa toinen osista oli ilmeisesti turha, mutta sain sovittua työt "mukaan". Tulipa joka tapauksessa kuntoon
Vastaa Viestiin