Kannen nostaminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
DIggItaLLr
"Hölösuu"

Kannen nostaminen

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Miten te nostatte kannen irti?
Pakosarja irti, vaiko pakosarja paikallaan mutta turbo irti?

Kansipahvin vaihto on tarkotuksena, jollei ole kansi haljennut :(.

Ei tykännyt oikeen hyvää...

Kone keitti vedet pihalle, laitoin uudet vedet ja starttasin iijuPPP!, jämähti saman tien. Kone on vesileikannu 4 pytystä, tyhmänä en heti uskonut vaan testasin muutaman kerran startilla.... eikai kampiakseli... rikki.... älkää vaan sanoko....

Taitaa olla kansi halki, tyhjensin vedet koneesta, tulpat irti ja pyöräytys. lisää vettä koneeseen (startilla pitii ajaa vedet koneesenn), ja vi**t, ryöpsytti vodat ulos, sitä mukaan kun kaato paisunta säiliöön, niin 4 pytyn tulppa hole valutti sen kauniisti ulos. prkl, ja kun vimeviikolla atomyyjä lupas 500€ vaihossa 2900€ maksavaan -89 9000T16DI&APC AAC... minä en satkuani pois vaihda. prkl.
Hessu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Kerran laitoin kannen paikalleen ilman pakosarjaa ja kirosin jälkeenpäin, sillä pakosatsin asennus jälkikäteen teetti kohtuuttomasti työtä.
mikkoimp
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

pakosarja paikallaan turbo irti olen nostanu.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Myrkky
luonnevammamouho

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Itsellä ei vääntynyt kiertokanki(kampiakseli kai harvemmin kärsii), vaikka startilla kokeilinkin useampaan otteeseen. Nelosen tulpan kun otin irti, niin lorina vaan kuului kun vettä valui.. varmaan oli pari desiä vettä pytyssä.

Kannentiivisteessä ei silmällä näkynyt kuin hemmetin pieni ja kapea murtuma liekkirenkaassa, mutta se riitti.. kannen ehjyydestä tosin en mene 100% takuisiin, kun vaihdoin hyllystä kokonaisen valmiiksi putsatun paikalleen, mutta palotilan putsauksen jälkeenkään ei näkynyt halkeamia.
(josta tulikin mieleeni, että pitäisi putsata taas yksi kansi hyllyyn jemmaan ja pultata imu- ja pakosarjat kiinni siihen valmiiksi)
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

En ole turbopeleistä ottanut mutta imasarja irti ja pakosarja paikoillaan olen nostanut kansia irti.

OT: Paras irroitus työkalu = koivuhalko :D Ei ota kansi turpaan vaikka kuinka hakkaa, kun sitä alumiinijöötiä ei viitti kovin paljoa vääntää millään.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
DIggItaLLr
"Hölösuu"

Jos nyt oletetaan että kansi on halki/rikki/poks.

Mistä uusi, minkäverran maksaa?
Onko sitten pelkkä kansi? vai tuleeko kaikki kilkkeet mukana.
(Pahin mahollinen skenario jos yllättää)

Varmaan kannattaa laittaa tonnr O palstalle sitten...
dimebak
"Hölösuu"

Kun saat kannen irti niin kiikuta se koneistamoon koeponnistukseen. Jos on ehjä niin oikaisu/tasopinnanhionta, venttiilityö (purku, puhdistus, kasaus ja säätö) ja takas autoon. Oli vielä markan aikaa, kun 99:iin tehtiin tuo ja hintaa tuli 1340 markkaa. 16V-kannessa tulee sitten enemmän ku joissain venttiilityöt on per venttiili. Jos kuiten kansi on ehjä niin luulis hinnan jäävän alle 2000 mummonrahan mutta tiä sitten miten hinnat on pomppasahtanut eurojen myötä.
-dimebak-
jcarlson
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mulla on kaikinpuolin ehjä T16 kansi tuossa jossa on putsatut hydrauliset painimet. Imunokka on tosin vaparista, mutta senhän voi vaihtaa. Eikä tarvi kovin paljoa siitä maksaa. ;) Venttiilithän voi purkaa, läpätä ja kasata itse jos haluaa, turha siitäkään on koneistamolle maksaa. Mutta tuo mun kansi on periaatteessa putsausta vaille valmis paikalleen laittoon.
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
DIggItaLLr
"Hölösuu"

jcarlson, Kiitos.
Laitetaan korvan taakse, toivittavasti en tarvitse uutta kantta, mutta senhän näkee tänään illalla.

tarviiko uudet tiivisteet, imsuarja, pakosarja, venakoppa. Ne kun joutuu ottaa auki. Vai voiko laittaa vanhoilla kiinni?

toivittavasti tänään illalla pääsee kattelee kantta. Voinkos itse arvioida kannen kieroutta/ rakenteen hajoamista? vai onko vietävä koneistamolle tarkastettavaksi?
Kavri puhu että viivottimella ra rakotulkilla näkee? tiedä sitten mitä meinas.
DIggItaLLr
"Hölösuu"

Eikö olisi fiksuia laittaa kone TDC asentoon ennekun nostaa kannen irti :)

Riittääkö pelkät nokkien merkit, vai pitääkö kattoo vauhtipyörästäkin?
Misä on vauhtipyörän merkki?
Pitääkö nokkaketju poikkasta? vai kylmästi nokkapyörät irti ja ketju lähtee samalla, ko?

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/jakoketju/
eessa mainittiin vain nokkien asennot? riittääkö siis ne?

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=#150279
oli minulla aikasempaa juttua ja linkkejä joilla olen päässyt alkuun. Suur kiitos siitä teille.
Harmi kun townsimp sivut ei toimi (taas vaihteeks).
Pitäis kysyy sälliltä josko heittäs sivut kokonaisuudessan ZIP:inä mulle, niin laitan omalle palvelimelle peilin :P

Milläs herkistän turbon pultit, CRC:eetä väliin?? sehän ei saa olla mitään käryävää/palavaa töhnää mitä sinne jää.
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

DIggItaLLr kirjoitti:Harmi kun townsimp sivut ei toimi (taas vaihteeks).
Kyllä mulle näkyy:
http://68.18.180.230/engine_folder/headgasket90016v.htm
http://68.18.180.230/engine_folder/incarchainpg1.htm

Ei tarvitse ketjua katkaista kansioperaatiossa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
dimebak
"Hölösuu"

Voi sen koneen pyörittää 0-merkkiin, kun kansi on irti. Hulluimmat kikkailut olen itse tehnyt siten, että olen repäissyt 99:stä (B-moottorilla) jakajan pois ja vasta paikoilleen asentaessa laittanut koneen 0-merkkiin. Sytytysheitti vain yhden hampaan ja sekin johtui siitä, että mitä imusarjan pulttia kohti se pyörijä piti osoittaa.
-dimebak-
Vastaa Viestiin