9-3, 2001, B205 kone + ulina

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
jstar
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 17:30

9-3, 2001, B205 kone + ulina

Viesti Kirjoittaja jstar »

Moottoriongelma oli tiedossa, netti oli poikki hetken aikaa ja nyt taas vasta päässyt nettiin.

Ja nyt uutta tietoa? Ulina vielä lisää ongelmaa? Ei hel....

On meinaan jo parin kuukauden ajan kylmänä ujeltanut 9-3 vm 2001, ajettu 122tkm.

Mitä nyt pitää tehdä? Autolla ei allekirjoittanut osaa muuta oikeastaan tehdä kuin ajaa. Turun Metro-Auton huollosta ei vastata edes puhelimeen.

Nyt ovat hyvät neuvot tarpeen. :(
jstar
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 17:30

Viesti Kirjoittaja jstar »

Tässä hermorauniona voisi vielä sanoa, että harmittaa suunnattomasti kun mitään virallista tietoa ei saa, Saabin sivuilla tarjolla yhteyslomake... ei puhelinnumeroa. General Motors Finland menee Opelin sivuille. :(
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Koetahan rauhoittua :) Käy merkkikorjaamossa auton kanssa paikanpäällä, esität ongelman, ja todistat että huollot on suoritettu asianmukaisesti.
Ulinahan voii tulla vaikka moniuran hihnasta, tms, parempi jos käytät ammattilaisten tutkittavana.
Jos noin vähillä kilometreillä on jo tukossa se öljysihti niin menee 100% varmasti takuun piikkiin koneen puhdistus.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jstar
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 17:30

Viesti Kirjoittaja jstar »

ng900aero kirjoitti:Koetahan rauhoittua :) Käy merkkikorjaamossa auton kanssa paikanpäällä, esität ongelman, ja todistat että huollot on suoritettu asianmukaisesti.
Ulinahan voii tulla vaikka moniuran hihnasta, tms, parempi jos käytät ammattilaisten tutkittavana.
Jos noin vähillä kilometreillä on jo tukossa se öljysihti niin menee 100% varmasti takuun piikkiin koneen puhdistus.
Yritetään :)

Juu, varasin jo ajan merkkihuollosta heti kun ensimmäinen vapaa aika oli (maanantaina 7.30), jätän auton sinne koko päiväksi, katsokoot mikä vaivaa. Hyvä juttu on kyllä se, että kaikki huollot on tehty juuri samaisella merkkikorjaamolla (Vakka-Suomen Auto/Turun Autohalli Oy) joten papereista ei pitäisi jäädä kiinni.

Jos jotain hommasta tulee, aion kyllä olla tiukkana; kaikki huollot tehty merkkikorjaamossa oikeaan aikaan, ajettu normaalisti yms. niin ei kyllä asiakkaan pitäisi maksajaksi joutua jos auto "hajoaa" normaalikäytössä.

Puhelimessa kun juttelin niin ei ollut ko. huoltomies törmännyt ulinaan aikaisemmin, sanoi että mahdollisuuksia on monia. Epäili, ettei ainakaan mistään öljyyn liittyvästä ole kyse. No, pakko kai niin itsekin ajatella, oireet kyllä on tuttuja; vain kylmänä ulisee hetken aikaa.

Maanantaina selviää sitten lisää.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jstar kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Koetahan rauhoittua :) Käy merkkikorjaamossa auton kanssa paikanpäällä, esität ongelman, ja todistat että huollot on suoritettu asianmukaisesti.
Ulinahan voii tulla vaikka moniuran hihnasta, tms, parempi jos käytät ammattilaisten tutkittavana.
Jos noin vähillä kilometreillä on jo tukossa se öljysihti niin menee 100% varmasti takuun piikkiin koneen puhdistus.
Yritetään :)

Juu, varasin jo ajan merkkihuollosta heti kun ensimmäinen vapaa aika oli (maanantaina 7.30), jätän auton sinne koko päiväksi, katsokoot mikä vaivaa. Hyvä juttu on kyllä se, että kaikki huollot on tehty juuri samaisella merkkikorjaamolla (Vakka-Suomen Auto/Turun Autohalli Oy) joten papereista ei pitäisi jäädä kiinni.

Jos jotain hommasta tulee, aion kyllä olla tiukkana; kaikki huollot tehty merkkikorjaamossa oikeaan aikaan, ajettu normaalisti yms. niin ei kyllä asiakkaan pitäisi maksajaksi joutua jos auto "hajoaa" normaalikäytössä.

Puhelimessa kun juttelin niin ei ollut ko. huoltomies törmännyt ulinaan aikaisemmin, sanoi että mahdollisuuksia on monia. Epäili, ettei ainakaan mistään öljyyn liittyvästä ole kyse. No, pakko kai niin itsekin ajatella, oireet kyllä on tuttuja; vain kylmänä ulisee hetken aikaa.

Maanantaina selviää sitten lisää.

Gm on varmaankin ohjeistanut korjaamoita olemaan hiljaa ja kieltämään koko homman :D
"Juu ei näissä mitään öljyyn viittaavaa ole", viheltelevät ja katselevat muualle :lol: :lol:
No en mäkään jaksaisi tehdä satoja tai tuhansia kertoja tuollaista puhdistusoperaatiota :wink:
Jos on kone likaantunut sisältäpäin niin joko uusi puolimootori tai sitten vanhaan uusi jakopää ja alakerran laakerit + täysi puhdistus koneelle.
Mutta voi siellä jokin muukin ulista, ei sen tarvitse olla se ylipaineventtiili.
Kokeile puristella sitä imusarjan välistä öljyloukolle menevää letkua, tunnet jos se on täynnä liejua.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

ng900aero kirjoitti:Ulinahan voii tulla vaikka moniuran hihnasta
Totta. Autoon pitäisi vaihtaa 110 tkm:n huollon yhteydessä moniurahihna ja kiristäjät. Olen törmännyt parissa tapauksessa sellaiseen asiaan, että kiristimiä ei ole vaihdettu, koska ne ovat olleet niin "hyväkuntoisia". Sitten sen jälkeen on alkanut kuulua ääntä, jonka aiheuttaa rikkonainen kiristysrulla / sen laakeri.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
jstar
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 17:30

Viesti Kirjoittaja jstar »

Auto viipyi pari päivää huollossa ja ulinan aiheuttaja ei selvinnyt. En tosin ole sitä nyt itsekään kuullut kun eilen auton huollosta hain. Autoon vaihdettiin samalla öljyt+suodatin, vaikea uskoa että ulina olisi näistä johtunut ja olisi nyt siis poissa?

Seuraan tilannetta itse ja pidän mukana mp3-soitinta, jossa on nauhuri. Jos ääni tulee vielä niin äänitän ja laitan tännekin analysoitavaksi.

Yksi ongelmista oli vuotava ohjaustehostin, siellä on kuin onkin jokin pieni stefa, joka vuotaa. Ja tuota ei pelkästään saa vaihdettua, pitäisi koko hammastanko uusia joka maksaa n. 500 euroa. Eli seuraan tilannetta senkin osalta. Saisikohan tätä stefaa pelkästään jostain?

Kerroin auton kaartavan oikealle, aurauskulmat säädetiin, vasen oli hieman pielessä, mutta vetää silti oikealle. Tämä taisi olla tyyppivika? Tai sitten oli renkaat jo kuluneet kun oli ollut pielessä.

Minulle ei soitettu huollosta vaan soittelin itse perään, mutta muuten olen tyytyväinen palveluun ja erityisesti siihen, että tuosta ulinan etsinnästä ei veloitettu mitään. Ja oli muutenkin katsottu auton olevan kunnossa, esim. rekisterivalo oli rikki ja se oli vaihdettu.

Ajattelin jatkossakin viedä samaan huoltoon. Hakkaa Turun Metro-Auton 600-0.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tutkivatko oliko kone sotkuinen sisältä? Tyypillistä on että uudet öljyt ja suodatin vaimentavat ulinan muutamaksi päiväksi mutta sitten se sihti ei taaskaan päästyä mitään lävitseen.
Toivotaan että ääni tuli esim. ohjaustehostajasta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jstar
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 17:30

Viesti Kirjoittaja jstar »

ng900aero kirjoitti:Tutkivatko oliko kone sotkuinen sisältä? Tyypillistä on että uudet öljyt ja suodatin vaimentavat ulinan muutamaksi päiväksi mutta sitten se sihti ei taaskaan päästyä mitään lävitseen.
Ei tutkinut, tai ei ainakaan mitään maininnut. Itsekirjoittamassa työlistassani oli kyllä että venttiilikopan tarkistus. En itse hakenut autoa huollosta koska olin töissä. :(
Toivotaan että ääni tuli esim. ohjaustehostajasta.
Niin. Paitsi ohjaustehostimelle ei tosiaan tehty mitään.
Vastaa Viestiin