Pitäisikö vaihtaa renkaat??

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Henna Makkonen
"Aero"

Pitäisikö vaihtaa renkaat??

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Hei. Mulla on eturenkaat kuluneet sileäksi reunoista, mutta itse pintaa on jäljellä vielä tuollainen 3-4 cm. Ihmettelen tätä reunojen sileyttä, sillä renkaissa ei ole ollut alipainetta. Aina on ollut tuollainen 2,1 kiloa, kuten Saabin ohjekirjakin kehoittaa. Auton ohjaus jotenkin tärisee tai vatkaa ja pyrkii ohjaamaan oikealle. Auto on tämän takia aika epämiellyttävä ajaa, mutta kuitenkin hieman pihinä ajattelen, että menköön vielä tämän kesän. Kuivalla kelillä pito on riittävä, mutta mietin vain sitä kun tulee isommat sateet. Löytyykö keltään vastaavanlaisia kokemuksia, miten tällaisillä renkailla on pidon laita vesisateessa? Eli uskallanko pitää eturenkaat alla syksyyn asti, vai olisiko fiksuinta vetää ainakin tasaisesti kuluneet renkaat eteen? Kiitos. :D
Rommitommi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Paremmassa kunnossa olevat renkaat ehdottomasti taakse. Ei tule yllättäviä peräluistoja niin helposti.

Sulla on varmaan ohjauskulmat päin helvettiä, toisaalta aika ihmeellistä, jos on kummaltakin puolelta reunat kulunu :roll:
Taidat ihan kunnolla pitää vauhtia mutkissa :lol:

Kyllä mä viime kesän ajoin renkailla missä oli vajaa 2mm pintaa jälellä. Hyvin niillä selvis, kunhan sateella ajo varovasti tai jätti ajamatta, jos ei ollut pakko...
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
rälläkkä
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Rommitommi kirjoitti:Paremmassa kunnossa olevat renkaat ehdottomasti taakse. Ei tule yllättäviä peräluistoja niin helposti.
Taitaa olla vähän mistä kukin tykkää. Puskusta vai sivuluisusta. Mieluummin menen itse ripa edellä kuin menetän ohjattavuuden. Eli minä olen sitä mieltä että paremmat eteen etuvetoisessa.
mjpelkon
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Samaa mieltä ollaan täälläkin, että paremmat eteen :)
Etuvetoisen eturenkaat muutenkin kuluvat enemmän...

Aiheen vierestä:
Aikoinaan tein "järki vedon" ja laitoin Saab 99:ssäni eteen 165 kesänakit ja taakse tamanlaiset talvinakit ilman nastoja (molemmat vanhoja, mutta pinnaltaa kohtuulliset). Sitten kun menin ko. rengas yhdistelmällä autokoulun 2.osan liukkaan kelin osuuteen radalle (peltialusta jossa vettä ja mahdollisesti öljyä). Oli siinä mielenkiintoista huomata, että kaarreajossa 99:n perä tuppasi lähtemään liukumaan ja pääsin sladittelemaan ihan kunnolla. Vauhdin noston jälkeen jossakin välissä spinnasin, kun perä karkasi :) Mutta eipä tuo radalla haitannut. Oppihan auton käytöksestä...

Autokoulun ope sanoi, ettei ollut koskaan ennen nähnyt vanhaa saabia, joka menisi peräluisussa (oli kuulemman tottunut vanhojen saapaksien puskutyyliin:).

Mutkaisella asvalttitielläkin ko. rengasyhdistelmällä pystyi ajelemaan pikkuisessa sivuluisussa. En tuota viitsinyt hirveästi harrastella, kun olisi kuitenkin enemmin tai myöhemmin mennyt pöpelikköön...

-Make
ah79
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Rommitommi kirjoitti:P

Kyllä mä viime kesän ajoin renkailla missä oli vajaa 2mm pintaa jälellä. Hyvin niillä selvis, kunhan sateella ajo varovasti tai jätti ajamatta, jos ei ollut pakko...
Mullakin on alla olevissa kumeissa pintaa ~2,5 mm ja on muuten ajo-ominaisuudet aika syvältä varsinkin sateella... Ei paljoa yli kaheksaakymppiä parane pahalla kelillä ajaa :P. Tämän kesän olen silti päättänyt niillä pärjätä :twisted: . .
Ansis
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Paremmat renkaat aina eteen, ne putsaa veden takarenkaiden edestä.
Kannattaa käyttää auto nelipyöräsuuntauksessa, oikella kulmilla paranee ajettavuus ja bensaakin menee vähemmän.
96 M75 i12 5-speed ;)
Rommitommi
"Hölösuu"

rälläkkä kirjoitti:
Rommitommi kirjoitti:Paremmassa kunnossa olevat renkaat ehdottomasti taakse. Ei tule yllättäviä peräluistoja niin helposti.
Taitaa olla vähän mistä kukin tykkää. Puskusta vai sivuluisusta. Mieluummin menen itse ripa edellä kuin menetän ohjattavuuden. Eli minä olen sitä mieltä että paremmat eteen etuvetoisessa.
Joo, uskon sen olevan mukava kokemus, kun perä lähtee vetämään sivulle oikein kunnolla jossain 120kmh vauhdissa :twisted:
Montoya
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Itse olen ainakin ymmärtänyt, että paremmat renkaat pitää laittaa taakse, sillä takapään pidon menetys yllättäen on vaarallisempaa kuin etupään. Toki, jos kaikissa renkaissa on vielä reilusti pintaa, niin paremmat voi laittaa eteen kulumisen tasaamiseksi.

Itselläkin ovat eturenkaat kuluneet reunoistaan, mutta syynä eivät ole väärät paineet tai kulmat. Vaan kiero taka-akseli, joka kulutti toisen puolen rengasta ja nyt kun laitoin sen eteen, niin veti sivulle. Jolloin taas toinen eturengas on kulunut, kun on täytynyt vetää ohjausta enemmän sille puolelle.

Ratkaisuna taka-akselin vaihto ennen seur. renkaiden hankkimista. Joten tässä yksi vihje epätasaisen kulumisen syiden etsintään..
9-5 2,3t -03
peinu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ja yksi vihje renkaiden reunojen kulumiseen on väljät ala-/yläpallonivelet. Varsinkin kun mainitsit, että tärisee ja vatkaa niin tuo voisi olla vikana. Varsinkin yhdistettynä vääriin ohjauskulmiin.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ankeskit
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ankeskit »

Yhden hyvän säännön olen joskus lukenut nyysseistä. Ainakin se kuulostaa ihan hyvältä :wink:

"Ääritilanteessa paremmat renkaat ovat aina takana. Riippumatta siitä, kummalle akselille ne on asennettu"
antti | 9-5 -98 | #2303
rälläkkä
"Hölösuu"

Rommitommi kirjoitti:
rälläkkä kirjoitti:
Joo, uskon sen olevan mukava kokemus, kun perä lähtee vetämään sivulle oikein kunnolla jossain 120kmh vauhdissa :twisted:
Jos joudut ripa edelle 120:n vauhdista niin kyllä tilannenopeus on silloin pielessä ja pahasti...
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Itse pidän peräluistoa kyllä vaarallisempana kuin etupään pidon menetystä... harvoin se auto maantiellä, varsinkaan kesällä ojaan puskee... perä sen yleensä sinne vie... :roll: ja siihen ei välttämättä tarvita edes sitä 120km/h nopeutta.
Oon kyllä luistanut periaatteista ja käyttänyt muutamaan otteeseen parempia edessä...
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Myrkky
luonnevammamouho

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Niin, itsellä on paremmat renkaat aina edessä, eukolla takana.

Itse en pidä ongelmana jos perä hieman lipeää, mutta kuvittelen sieluni silmin mitä tapahtuu jos eukon autossa lipeää. Tilastotkin kertoo, että turvallisempaa on paremmat takana.. mut ei sovi minun ajotyyliin huonostikkaan.

Tosin minulla on harvoin kunnollisia renkaita omassa kulkineessa, mutta sitten ajellaankin sadekelillä sitä kahdeksaakymppiä satkun alueella.. tarvittaessa allekkin.. joskus jopa kuuttakymppiäkin taikka alle, mutta silloin on yleensö kyse näkyvyydestä. Ja muistetaan päästää se kiireisten jono ajoittain ohi, jos sellainen taakse pääsee kertymään.. eikä sitkeästi vittuuntuneena vedetä letkaa, elämässä on isompiakin stressin/huolenaiheita.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Rommitommi
"Hölösuu"

rälläkkä kirjoitti:
Rommitommi kirjoitti:
rälläkkä kirjoitti: Taitaa olla vähän mistä kukin tykkää. Puskusta vai sivuluisusta. Mieluummin menen itse ripa edellä kuin menetän ohjattavuuden. Eli minä olen sitä mieltä että paremmat eteen etuvetoisessa.
Jos joudut ripa edelle 120:n vauhdista niin kyllä tilannenopeus on silloin pielessä ja pahasti...
Niin, lähinnä tarkoitin, että ei varmasti se peräluisto olekkaan enää niin mukava ja hyvin hallittavissa, kun se tulee täysin yllättäen...
rälläkkä
"Hölösuu"

Rommitommi kirjoitti:

Niin, lähinnä tarkoitin, että ei varmasti se peräluisto olekkaan enää niin mukava ja hyvin hallittavissa, kun se tulee täysin yllättäen...

Ei varmaan olekaan, mutta sitä voidaan ehkäistä kaasujalan käytöllä(kuten tietysti puskemistakin). Oli se sitten pusku tai peräluisto jos siihen joutuu, niin lähes poikkeuksetta vauhtia on ollut liikaa.
Vastaa Viestiin