tonnisen 2.3 ja satkun T16 koneet...???

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

tonnisen 2.3 ja satkun T16 koneet...???

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Mitä yhteen sopivia osia on noissa koneissa...?

Käyvätkö esimerkiksi jakopään osat tonnarin 2.3 litraisesta vaparikoneesta satkun T16 koneeseen
Koneet on vm. tonnari 91`nen ja satku vm.84´

Entä tonnarin kansi onko siinä mitään eroa turbolliseen tonnariin samanlaiseen....?
Ja käykö kyseinen kansi suoraan satkuun...?
Jos käy joudunko vaihtamaan satkun vanhasta kannesta nokat tuohon tonnarin 2.3 kanteen...?

ps... otan kyseisetä koneesta kannen ja loput myyn kone ei syö öljyä
ja olikohan ajettu 240tml ainoa ongelma on tasapainoakselin joku ratas josta on lähtenyt paloja jotka nyt tukkivat öljypumput ja tälläästä joten tarjouksia voi vapaasti esittäää....
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jakopään osat taitaa '91 tonnarista vielä sopia, ainakin ketju ja kiristin ovat samat..

Kansi on sama vaparissa ja turbossa, ja vanhempi (eli tuollainen kun sinulla on) 2.3 kansi käy 2.0 kannen paikalle satkuun, ja on itseasiassa tismalleen sama kansi kuin 2.1 satkussa.. Itsellä on tuollainen samanlainen kansi 2.1 imusarjan kera hiukan porttailtuna, ja on kyllä todella mukava viritys.

Pakonokka on ainakin 2 litraisissa sama vaparissa ja turbossa, mutta imunokka on erilainen, turbossa on "kireämpi". Itse vaihtaisin varmuuden vuoksi molemmat nokat omasta alkuperäisestä kannesta. Kun käytät kantta irti, niin suosittelen pesemään paininkupit, loppuu se "riisseliääni" kylmänä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

älä vaihda nokkia, on vanhassa erilaiset mitä uusi vaatii.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

mikkoimp kirjoitti:älä vaihda nokkia, on vanhassa erilaiset mitä uusi vaatii.
Hmm kuinka niin? Kyllä ne mun T16 nokat ihan hyvin menivät tuohon 2.1/2.3 kanteen ja toimivat. Enemmän niillä turbon nokilla saa tehoja kuin vaparin. Ja jos tuo on DI:llä tuo 2.3 kansi, niin eihän siinä ole virranjakajan hahloa..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

uudethan kannethan ovat asymmetrisiä, vanhat eivät. muistaakseni niissä oli myös nokat erilaiset, olikohan samassa nokassa eri ajoituksia eri nokissa.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Tuossa 2.3 kannessa on ollu DI...
Sitä vähän kaverin kanssa vuntsittiin että otettaisiin vanhasta kannesta nokat tuohon ja lätkättäisiin kiinni...

Tuossa tonnarin koneessa oli vain aika uudenkarheat jakopään vermeet niin haluaisin ne satkun koneeseen jos ne vain menevät...?
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

mikkoimp kirjoitti:uudethan kannethan ovat asymmetrisiä, vanhat eivät. muistaakseni niissä oli myös nokat erilaiset, olikohan samassa nokassa eri ajoituksia eri nokissa.
Kaikista vanhimmissa t16 myllyissä on asymmetrinen imunokka, tuoreemmissa sitten asymmetriset kanavat, sama asia eri tavalla hoidettuna..
Aki Peltola #1132
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Aksu900 kirjoitti:
mikkoimp kirjoitti:uudethan kannethan ovat asymmetrisiä, vanhat eivät. muistaakseni niissä oli myös nokat erilaiset, olikohan samassa nokassa eri ajoituksia eri nokissa.
Kaikista vanhimmissa t16 myllyissä on asymmetrinen imunokka, tuoreemmissa sitten asymmetriset kanavat, sama asia eri tavalla hoidettuna..

asianai vähän selvemmin selitettynä :oops:
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Niin no, mulla on -91 T16, siinä oli asymmetriset kanavat orggiskannessa tosiaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

No suomenkielellä selitettynä kuinka tuo kannattaisi tehdä... tonnarin kansi nokkineen sinne...vai? vai satkun nokilla varustettuna...? :D
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Tuolla on hiukan eriteltynä nokka-akselien eroja:

http://www.pajjakid.com/ubipa/Camshafts.htm
Foxbody turbo
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

pakopuoli taitaa olla symmetrinen kaikissa, eli pakonokka siitä vanhasta kun siihen saa virranjakajankin kiinni.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

mikkoimp kirjoitti:pakopuoli taitaa olla symmetrinen kaikissa, eli pakonokka siitä vanhasta kun siihen saa virranjakajankin kiinni.
Jos vain mahdollista, niin suosittelisin sen DI:n käyttöönottoa.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Mikäs siinä DI:ssä on niin hienoa... :roll:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jcarlson kirjoitti:
mikkoimp kirjoitti:älä vaihda nokkia, on vanhassa erilaiset mitä uusi vaatii.
Hmm kuinka niin? Kyllä ne mun T16 nokat ihan hyvin menivät tuohon 2.1/2.3 kanteen ja toimivat. Enemmän niillä turbon nokilla saa tehoja kuin vaparin. Ja jos tuo on DI:llä tuo 2.3 kansi, niin eihän siinä ole virranjakajan hahloa..
Siis tarkoitat sitä virranjakajan reikääkö? Eikös se ole kaikissa kansissa, jopa mun 9-5:n kannessa, ja sen pakonokassa on valmiiksi ura jakajan pyörittämiseksi :) Ja sama juttu 2.3 -tontussani.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin