...ne tonnikalan lämmöt

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Itse itsensä juttua jatkaen.

Edelleen maksamattoman Haynesin mukaan lämpökytkimestä pitäis johtojen lähteä irti ilman, että tarttee ottaa anturia pois? Niin tosta ymmärtää. Voi sitten kysyä, että oliko fiksua alkaa kuorimaa niitä johtoja, oliko? :)

"If the fan does not operate, switch off the ignition, and disconnect the wiring from the cooling fan switch on the radiator. Bridge the two contacts in the wiring plug, using the length of spare wire. If the fan now operates, the switch is propably faulty, and should be renewed"

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

JOo se johtoliitos kyllä löytyi (tiukka liitos ja pahassa paikassa), mutta mitenkä se kytkin on syylärissä kiinni? Pitääkö se ruuvata kokonaan irti vai onko anturin ja syylärissä kiinni olevan osan välissä vielä liitos?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
toofast
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 18:35
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja toofast »

peinu kirjoitti:Mistä kaupasta tollainen oranssi/valkoinen paketti löytyy?
muistaakseni motonetistä, mulla on pelannut jo hyvin vuodenpäivät nyt on havaittavissa pientä lämpöjen nousua.

jahas olis pitänyt lukea tarkemmin.........
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mimmi kirjoitti:Kierteellä on kiinni. Joudut siis kiertämään kokonaan irti ja sitten uuden tilalle ja jäähdytysnestettä tulee näpeille. :oops:
OK, pitää varata viikonlopuksi askarreltavaa. Pari kymppiä näyttää kustantavan uusi kolminapainen lämpökytkin. Uusi termari vaikka samalla ja paljon jäähdytysnestettä.

Onkin se lämpökytkimen musta johto läheltä kytkintä hieman epäilyttävän notkean oloinen.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Sori jos tää jonkun mielestä vaikuttaa spämmiltä, mutta josko tästä olisi hyötyä jollekin vastaisuudessa.

Tuulettimen mootoriongelmista löytyy bäköjääb huoltotiedotteitakin:
http://www.genuinesaab.com/psi/


* 9000 93 Cooling fan wiring Diagram.pdf
* 9000 Cooling Fan Resistor 01/94-0427.pdf
* 9000 Cooling Fan Malfunction 02/94-0435.pdf

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja et »

Suomik kirjoitti:Tuon flektin lämpöanturia kun tutkii, kannattaa myös sen virtapiiri tarkastaa hyppyjohdolla tms.

Oma anturi oli entinen, mutta sitä ihmetellessä ilmeni johtokin syöpyneeksi yli 20cm matkalta auton puoleisesta liittimestä eteenpäin. Tuo piuhahan lähtee ainakin vanhemmissa anturilta alaspäin, etupuskurin/spoilerin takana kulkevaan johtonippuun. Kaipa sinne oli suolavesi päässyt jossain vaiheessa; uutta johtoa vaihtaessa etsin tervettä paikkaa mihin voisi juottaa jatkoksen, ja aina vain tuli eristeen sisältä vihreää jauhoa! 8O
Sinulla kai lämppäri lähti pyörimään yhdistäessä johdot käsin...

Lämpöanturi tuulettimelle ja kannessa kiinni oleva lämpötilatunnistin mittarille uusia. Puhallin ei lähde pyörimään kuin yhdistämällä johdot.
Onkohan vesipumppu rikki?

Kaveri sanoi et jos vesipumppu rikki niin vedet tulisi pumpun juuresta pihalle. Lämmöt hipoo punaista.

(-88 turbo+autom.+ilmastointi: 2johtoa lämpöanturille syyläris ja yksi johto kannes mittarille menevä)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

No onko syyläri kuuma? Jos ei pumppu pyöritä, niin syyläri pysyy suht viileena. Luulis ainakin.

Tota tuulettimen pyörimättömyyttä vois lähteä kokeilemaan vaikka:

-Tsekkaa kaikki aiheeseen liittyvät sulakkeet moottoritilasta ja hanskalokerosta.
-oikosulje releen pistoke. Hyppylanka etumaisen ja takimaisen releen kohdan reikiin. Pitäis lähteä moottori pyörimään, jos ei lähde niin silloin on releen ja moottorin välillä katkos. Ei kovin montaa johtoa.

Lämpökytkimen ja johtosarjan välinen liitin on myös tiedetty usein hapettuneeksi. Sinne kannattaa mennä nokan alta apukuskin puolelta. Omasta leikattiin johdot poikki liittimien juuresta ja korvattiin abikoliittimillä. Liittimet oli niin hapettuneet, ettei auenneet ehjänä.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Sinulla kai lämppäri lähti pyörimään yhdistäessä johdot käsin...

Lämpöanturi tuulettimelle ja kannessa kiinni oleva lämpötilatunnistin mittarille uusia. Puhallin ei lähde pyörimään kuin yhdistämällä johdot.
Onkohan vesipumppu rikki?
Niin, tarkoitin juuri tuota lämpöanturin hypyttämistä erillisillä, varmasti ehjillä johdoilla. Tämä ei siis ole sama kuin syöttää virtaa suoraan moottorille. En nyt muista ilman kaaviota kumman moottorille tulevan johdon varrella tuo anturi on, eli katkooko se plussaa vai maata. Periaatteessahan se anturi on vain johtolenkki moottorille menevässä virtapiirissä. Omassa -89:ssa Haynesin kirjan kaavio selvitti moottorin kytkennän ihan oikein, taisipa peräti johtojen väritkin täsmätä(!)

1. Jos lämpöanturin liitin lähtee ehjänä irti ja navat näyttävät hyviltä, voi auton johtosarjan puoleisen liittimen navat kokeilla yhdistää toisiinsa -> moottorin pitäisi pyöriä.

2. Jos ei pyöri kohdassa 1., pitää hapettuneiden johtojen mahdollisuus sulkea pois yksi kerrallaan. Nyt en kirjoita tähän enempää koska en muista ulkoa kulkeeko siellä "plussaa" vai "miinusta". Koitin selata vanhoja viestejä, mutta sieltä ei löytynyt linkkiä sopivaan sähkökuvaan. Vm. -88:een sopiva kuva oli venäjänkielinen, -97 ei taas täsmää tämän tapauksen kanssa... :(
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja et »

Mulla menee syylärin lämpöanturille 2 irtonaista johtoa (ei liitin).
Kun kärkipihdit laittaa lämpöanturin napoihin ja johdot on kiinni niin heti lähtee pyörimään joten vika ei mielestäni ole johdoissa tai releessä.

Syylärin yläpäähän tuleva paksu vesiletku ainakin on kuuma mutta palohaavoja inhoavana en viitsi laittaa kättä syylärin metalliin.

Kaveri väitti et Hänen 9-5 saabissa oli vesipummpu irti ja flekti lähti silti pyörimää normaalisti (väitti veden kiertävän hieman ilman vesipumppua)...

Kumma homma. Moottorin lämpöanturin ostin myös uuden ja epäilen mittarin toimivan ihan oikein.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No omassa tonnarissa ( mittarin mukaan ) nuo lämmöt seilaavat aika
lailla, liikennevaloissa ollessa pyrkii nousemaan klo 10.00
Kohta plekti pärähtää pyörimään ( 1 teholla ) ja jos tämä ei riitä niin
termokytkin viestittää lisää puhtia jolloin plekti pärähtää ( 2 nopeudelle )
Se termokytkin on hiukan viisaampi ( B234 ), hintakin on juhlava laakkosella.
n.200 euron kintaalla... :?

No se viisari tipahtaa melko nopeasti 8-8.30 paikkeille ( tässä se sitten pysyykin maantienopeuksissa ) ainoastaan tuo tyhjäkäynti kesät/talvet
nostaa tuon viisarin 1cm vaille punaista.

Ao..kuvassa ei näy kuin kaksi johdinta, omassa on kolme.
Kuva
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

OK, eli toimii siis anturilta yhdistämällä... hyvä! Sitten tullaankin veden kiertämiseen ja/tai maanantaikappaleeseen lämpöanturin kohdalla.

Veden kiertämättömyyteen voi tosiaan vaikuttaa vesipumppu tai jumittava termostaatti. Noissa termareissakin on moni saanut useita susikappaleita peräkkäin, jopa Saabin tiskiltä. Jos puhaltimen pyörimistä haluaa tutkia, voi tuon termarin ottaa kokonaan pois ja käyttää autoa tyhjäkäynnillä. Toinen silmä vahtii lämpömittaria ja toinen silmä kuuntelee puhallinta :wink:

Ei liene todennäköistä että syyläri on tukossa? Tuo lämpöanturihan haistelee syyläriltä lähtevää vettä, ja jos ei kierrä, ei lämpö nouse anturilla tarpeeksi. Pääseekö syylärin alavesiletkua tunnustelemaan mistään?

Vesipumppuun en osaa sanoa, toimimattoman vesipumpun luulisi oireilevan muillakin tavoin (vettä, ääntä). Käytännössähän siellä pitäisi hihnapyörän tai siipipyörän pyöriä tyhjää akselin ympärillä tai akselin olla poikki... Tai olla tosi iso orava jossain kiertoa tukkimassa. Kyllähän se vesi siellä ilman pumppuakin kiertää niin kauan kuin maailmassa on lämpötilaeroja, mutta kiertääköhän riittävästi esim. tuon flektin käynnistymiseen?

Ei tuossa kovin montaa vaihtoehtoa enää ole kun kerran puhaltimen sähköpuoli tuntuu toimivan ihan oikein. Jos vesipumpusta ei selviä mitään, pitänee seuraavaksi kyseenalaistaa jo kertaalleen uusittujen osien toimivuus.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kokeilitko sitä syyläriä, että lämpiääkö viisarin nousun mukaan myös apukuskin puoleisesta päästä. Siitähän se selviää, ettää kiertääkö se vesi vai ei.

Ja jos lämpiää, ja flekti pyörii yhdistämällä johdot ennen lämpökatkaisijaa, mutta ei auton lämmetessä, niin eikö vika ole silloin juuri tuossa lämpökytkimessä?

3-napaiset kytkimet menee autoihin missä on sekä automaatti että automaatti-ilmastointi.

Kytkimiä saa 90% halvemmalta muualta kuin Laakkoselta :)
Tässä Motonetin tarjonta.

JÄÄHD. TERMOSTAATTIANTURIT SAAB 9000 --98
Jäähdyttäjän sähkötoimisen puhaltimen käynnistävä anturi
Vihje: johdottomissa antureissa 2 lattaliitintä
9000 85--88 (92-87°). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-3701 6.40 ???
9000 89--94 Johto+2-napapikaliitin (92-87°/1-nopeus). . . . 13-3673 16.00 ???
9000 89--94 Termostaattikoteloon 120-115°. . . . . . . . . 13-3695 7.90 ???
9000 Ilmastoinnin varokytkin 115-110°. . . . . . . . . . . 13-3628 9.00 ???
9000 jos 2-nopeus=3-napapl johdolla 92-87°+105-100°. . . . 13-3661 19.50 ???

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Miten Motonet myy vm-98 jäähdyttimen lämpötila kytkimiä kun en tuosta omasta vm97:sta sellaista ole löytänyt ja piirikaavionkin mukaan flektin molemmat nopeudet ohjataan EDUsta.
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja et »

Kiitos vaan kaikille.
Ostin Motonestitä seuraavan:
9000 85--88 (92-87°). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-3701 6.40 ???

No, ostin Motonetistä kerran myös puolan samaan autoon joka kesti 2 päivää. Myyjäkin ihmetteli miten voi olla rikki kun kävi testaamassa takahuoneessa.
9000CD23T kirjoitti: No se viisari tipahtaa melko nopeasti 8-8.30 paikkeille ( tässä se sitten pysyykin maantienopeuksissa ) ainoastaan tuo tyhjäkäynti kesät/talvet
nostaa tuon viisarin 1cm vaille punaista.
Eikös flektin pitäisi jäähdyttää kone tyhjäkäynnillä...
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kyllä, tyhjäkäynnillähän se pärähtääkin aina päälle.
harvemmin tienpäällä. ( ajoviima on kyllin tehokas )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin