Niin... itse ajoin 2930km keskikulutuksella 9.3L vaikka keskinopeus jäi hieman yli 100km/h ja puolet matkasta oli reilusti yli kantavuuden oleva muuttokuorma sekä anoppilaatikko katolla.. ja siellä pohjoisessa norjassa(lofooteilta siis kuorman hain) vedettiin tosissaan jokainen vuononreunan mäki liki lati tiskissä.Hepis kirjoitti: Joopajoo. Tuossa ajelin juuri -85 ysikymppisellä 600 kilometriä, josta vähän toista sataa kaupungissa. Bensaa meni 44 litraa, joten kulutus oli alle 7,5 litraa sadalla. Ainakaan minä en pidä sitä paljona 20 vuotta vanhalle autolle, jossa on 2-litrainen kaasarikone ja nelipykäläinen loota.
Saabin aliarvostus
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Tietämättömiä ovat nuo saabin aliarvostelijat, kaikki kaverini, jotka ovat kokeilleet mun saabeja, ovat olleet ihan eri mieltä autosta jälkeenpäin, ulkonäköön ei koeajo tietty auta, mutta itse tykkään.
Ja mitä tulee hinta-laatusuhteeseen :
Kaverini osti honda accordin (86 ex), hinta 330e
Ruostetta : molemmat helmat, kaikki kaaret, pohja kauttaaltaan
Kone : 400tkm ajettu, kannnen välistä tulee oikein käryäkin
Herkut : kaikki sähköllä, myös kattoluukku, lukkiutumattomat jarrut, ohjaustehostin
Leimaa 2kk, ei toisia renkaita.
Lopputulos : Paalattu accord, kun sähköt paloivat 2vk oston jälkeen
Mun eka saabi :
Hinta 200e (+100e tarvikkeet +alle 100e kilvitysprosessi)
Kone : siisti ja toimiva (284tkm)
Ruoste : takaluukunkulma ja oven alareunassa sauma revennyt
Muuta : Pakoputki uusiksi
Leima : Piti kilvittää, mutta tulipahan reilu vuosi, puhtaasti läpi.
Herkut : Ajettavuus ja turvallisuudentunne, kahdet menevät renkaat
Lopputulos : Odottelen seuraavaa leimaa jokapäivä ajellen.
Tuo Accord oli kuulemma hyvä hankinta (kukaan ostoporukasta ei tiennyt autoista mitään), ja eivät vaivautuneet edes kysymään lähdenkö mukaan katsomaan (päättivät ostaa hissukseen, korjata ja tuunata ja sitten rehvastella )
Eivät suostuneet ottamaan kuuleviin korviinsa tarjousta, että lupaan samalla rahaa hankkia saabin ilman mitään turhia herkkuja, jossa on leimaa ja mikä ei kärytä.. Mutta joo, kyllähän tuosta sähkökattoluukusta kannattaa maksaa
Edit: Ja se bensankulutus :
99 ('82) 2 kaasaria 7,5 - 11 litraa sadalla, riippuen menosta, moottoritiellä palaa enemmänkin.
900c ('88) 1 kaasari 7,8 - 10 litraa sadalla
900i ('87) ruisku 8 - 10 litraa sadalla (oli tosin vaivaa tuossa autossa)
99 ('81 "kyttä") 2 kaasaria (Tuusula - Tampere - Vammala, suurella keskinopeudella 13l / 100km
99 ('75) 1 kaasari 7,7 - 12 litraa sadalla, sekalaista ajoa, säädöt hakusessa.
Ja mitä tulee hinta-laatusuhteeseen :
Kaverini osti honda accordin (86 ex), hinta 330e
Ruostetta : molemmat helmat, kaikki kaaret, pohja kauttaaltaan
Kone : 400tkm ajettu, kannnen välistä tulee oikein käryäkin
Herkut : kaikki sähköllä, myös kattoluukku, lukkiutumattomat jarrut, ohjaustehostin
Leimaa 2kk, ei toisia renkaita.
Lopputulos : Paalattu accord, kun sähköt paloivat 2vk oston jälkeen
Mun eka saabi :
Hinta 200e (+100e tarvikkeet +alle 100e kilvitysprosessi)
Kone : siisti ja toimiva (284tkm)
Ruoste : takaluukunkulma ja oven alareunassa sauma revennyt
Muuta : Pakoputki uusiksi
Leima : Piti kilvittää, mutta tulipahan reilu vuosi, puhtaasti läpi.
Herkut : Ajettavuus ja turvallisuudentunne, kahdet menevät renkaat
Lopputulos : Odottelen seuraavaa leimaa jokapäivä ajellen.
Tuo Accord oli kuulemma hyvä hankinta (kukaan ostoporukasta ei tiennyt autoista mitään), ja eivät vaivautuneet edes kysymään lähdenkö mukaan katsomaan (päättivät ostaa hissukseen, korjata ja tuunata ja sitten rehvastella )
Eivät suostuneet ottamaan kuuleviin korviinsa tarjousta, että lupaan samalla rahaa hankkia saabin ilman mitään turhia herkkuja, jossa on leimaa ja mikä ei kärytä.. Mutta joo, kyllähän tuosta sähkökattoluukusta kannattaa maksaa
Edit: Ja se bensankulutus :
99 ('82) 2 kaasaria 7,5 - 11 litraa sadalla, riippuen menosta, moottoritiellä palaa enemmänkin.
900c ('88) 1 kaasari 7,8 - 10 litraa sadalla
900i ('87) ruisku 8 - 10 litraa sadalla (oli tosin vaivaa tuossa autossa)
99 ('81 "kyttä") 2 kaasaria (Tuusula - Tampere - Vammala, suurella keskinopeudella 13l / 100km
99 ('75) 1 kaasari 7,7 - 12 litraa sadalla, sekalaista ajoa, säädöt hakusessa.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tämä on sitten ensimmäinen kommentti tällä foorumilla, toki jonkin aikaa olen tätä keskustelua seurannut.
Tällä viikolla liityin minäkin onnellisiin Saabin omistajiin. Työkavereilta tuli sitä tuttua "saabismi on sairaus" -hokemaa useammalta taholta ja siskon mies jaksoi jauhaa "hyökkäysvaunun" ostamisesta.
No, joka autosta varmaan löytyy omat hokemansa ja haukkumansa, mutta silti tuntuu, että juuri Saab herättää - jos ei eniten - niin ainakin paljon tunteita.
Tällä viikolla liityin minäkin onnellisiin Saabin omistajiin. Työkavereilta tuli sitä tuttua "saabismi on sairaus" -hokemaa useammalta taholta ja siskon mies jaksoi jauhaa "hyökkäysvaunun" ostamisesta.
No, joka autosta varmaan löytyy omat hokemansa ja haukkumansa, mutta silti tuntuu, että juuri Saab herättää - jos ei eniten - niin ainakin paljon tunteita.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Onhan noita saanut kuulla. Vastapainoksi voi kehitellä omia sloganeitajiitee kirjoitti:Tällä viikolla liityin minäkin onnellisiin Saabin omistajiin. Työkavereilta tuli sitä tuttua "saabismi on sairaus" -hokemaa useammalta taholta ja siskon mies jaksoi jauhaa "hyökkäysvaunun" ostamisesta.
"Istuu tiessä kuin panssarivaunu, liikkuu kuin lentokone"
"Kun muita autoja ohjataan näköhavaintojen, kartan ja kompassin avulla, niin Saabia hallitaan tasapainoaistilla"
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Pekka Valtanen kirjoitti: "Istuu tiessä kuin panssarivaunu, liikkuu kuin lentokone"
"Kun muita autoja ohjataan näköhavaintojen, kartan ja kompassin avulla, niin Saabia hallitaan tasapainoaistilla"
Kiitos pojat! Seuraava työviikko on jo helpompi.Money For Nothing kirjoitti:Niille jotka siitä sairaudesta hokee... lainatakseni erään klubilaisen sanontaa: Jos saabismi olisi sairaus, kela korvaisi lääkkeet siihen.
Tässä tänään kuulin yhden kaverini sanoneen saabini ostosta että, mitä minä tuollaisen p*skan ostin kun tällä rahalla olisi saanut jo kunnon auton. Että tällaista tekstiä ford kuskin suusta.
9-3 SC 1.9 TiD -08
Ex suapit, NG900 2.0T -96 laiteltu jotain pientä,
9-5 Aero -02, osina OG 9-3 Aero -01
#2592, STCF #43
Ex suapit, NG900 2.0T -96 laiteltu jotain pientä,
9-5 Aero -02, osina OG 9-3 Aero -01
#2592, STCF #43
Niin, sen voortin voi saada hyvin kaupaksi, kun myy naapurin lapsille leikkimökiksi pihaanMäksä kirjoitti:ja voortti silti paremmas mainees sillonkin vielHepis kirjoitti:Hahhaa, sovipa sen kanssa, että katsotte kymmenen vuoden päästä kumpi on paremmassa kunnossa, sen Voortti vai sun Saappi.
9-5 2,3t -03
#2514
#2514
Mielestäni Saabin ongelma on vain ja ainoastaan markkinointi. Itse olen mielestäni aina pystynyt autoilemaan edullisesti ja nyt kun sitten Audi a4:n, Volvo v40:n yms. ehdokkaiden joukosta päätin valita Saab 9-3:n seuraavaksi autokseni olivat kaikki heti huutamassa että sehän kuluttaa ihan älyttömästi yms... Vasta koeajon jälkeen alkaavat ihmiset olla sitä mieltä että tämähän on todella mukava auto ajaa. Ja kun puhutaan ja verrataan että ihan samanlainen matalapaineturbo se Saabissakin on mitä jossakin Vw Passat 1.8t:ssä, alkaa sitten vasta löytyä ymmärrystä sille että ei se Saab sen enempää kuluta mitä muutkaan vastaavan kokoiset autot.
Ihmisillä on liian vahvat negatiiviset mielikuvat Saabista, eivätkä siksi edes lähde kokeilemaan. Minuahan asia ei haittaa kun vähän käytetyt 9-3:t on kilpailijoihinsa verrattuna vähintäänkin edullisia. No, syksyllä auto joka tapauksessa vaihtuu, niin siirrytään meidänkin perheessä Mitsu Galantista oikeisiin pohjoismaihin tarkoitettuihin AUTOIHIN...
Ihmisillä on liian vahvat negatiiviset mielikuvat Saabista, eivätkä siksi edes lähde kokeilemaan. Minuahan asia ei haittaa kun vähän käytetyt 9-3:t on kilpailijoihinsa verrattuna vähintäänkin edullisia. No, syksyllä auto joka tapauksessa vaihtuu, niin siirrytään meidänkin perheessä Mitsu Galantista oikeisiin pohjoismaihin tarkoitettuihin AUTOIHIN...
Eipä tule enää meille Saabia ykkösautoksi... ei vaikka hain tarjouksen uudesta 9-3SS:stä ja se menee samoihin lukemiin erään toisen eurooppalaisen merkin kanssa.
En odota saavani parempaa autoa tai vähemmän vikoja, samaa kökköä nuo kaikki uudet autot ovat, mutta uskon/toivon/oletan että 4-6 vuoden päästä en joudu taas huomaamaan että olen tunkenut 3/4 hankintahinnasta suden p**seeseen. Isommat eurosetelit on kuitenkin sen verran harvinainen näky meikäläisen lompakossa että niille löytyy parempiakin käyttötarkoituksia.
Vanha 900 turbo tai i on kuitenkin hakusessa korvaamaan juurikin tänään hävitetyn riisikipon kakkosautona (ensimmäinen autokauppa koskaan missä tein oikeasti voittoa). Ei Saabeista raaski kuitenkaan kokonaan luopua.
En odota saavani parempaa autoa tai vähemmän vikoja, samaa kökköä nuo kaikki uudet autot ovat, mutta uskon/toivon/oletan että 4-6 vuoden päästä en joudu taas huomaamaan että olen tunkenut 3/4 hankintahinnasta suden p**seeseen. Isommat eurosetelit on kuitenkin sen verran harvinainen näky meikäläisen lompakossa että niille löytyy parempiakin käyttötarkoituksia.
Vanha 900 turbo tai i on kuitenkin hakusessa korvaamaan juurikin tänään hävitetyn riisikipon kakkosautona (ensimmäinen autokauppa koskaan missä tein oikeasti voittoa). Ei Saabeista raaski kuitenkaan kokonaan luopua.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2730
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Jos ostaa uuden auton ja pitää sitä 6-vuotta niin aika useasti saa huomata, että siitä hankintahinnasta vähintään puolet on mennyt sinne suden takapuoleen.Jussi kirjoitti:
En odota saavani parempaa autoa tai vähemmän vikoja, samaa kökköä nuo kaikki uudet autot ovat, mutta uskon/toivon/oletan että 4-6 vuoden päästä en joudu taas huomaamaan että olen tunkenut 3/4 hankintahinnasta suden p**seeseen. Isommat eurosetelit on kuitenkin sen verran harvinainen näky meikäläisen lompakossa että niille löytyy parempiakin käyttötarkoituksia.
Eikös vähän käytetty uus olis hyvä vaihtoehto täysin uudelle, saa halvemmalla eikä arvonalennus ole siis niin iso, toisaalta uus on aina uus
Minkäs uuden auton tilasit, jos saa udella
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T