T16 kannen avartaminen/porttaus
-
- "Hirsch"
- Viestit: 892
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
KANNEN KOHENNUS.
MOI.omia kokemuksia virityksestä.jo edellä mainittu jr tehokansi on ok paikka.mutta kantta työstettäessä keskityä vain kanaviin aluksi kun haet alle 300hv tehoja,niihinkin vain kohdistusta/vent.kohdalta virtauksen parantamista.puristusta älä laske ei tarpeelista eikä moottori herää enää kunnolla sivilikäytössä ja tehot voi myös laskea väärällä palotilan muodolla.kaverillani on 380hv/580nm saab 900 16v aero ja tässä on huomattu mitä pitää ei pidä tehdä.olen myös rakentanut 2kpl 8v turboja 1 siviili ja 1 sprintti pelin.yllämainitussa 380hv saabissa on sitten omat männät ja kestää, mutta huom.pensaa pitää antaa rittävästi ja apu löytyy keskisuomen autosäädöstä.(ox motors).
Kysymys tähän väliin: miksi B-koneen kansi virtaa paremmin kuin H-moottorin? Itsellä kokemusta vain H-moottorista joten olisi kiva tietää.
Ja noista Saabin kanavista jokkis käytössä minulla on vähän erilainen käsitys kuin KeijoAnnikilla. Eräs meidän seudulla (savossa) harvakseen kilpaileva mutta erittäin hyvin pärjäävä saabisti kertoili, että sekä imu- että pakokanavat on avarrettava pyöreiksi ristimittaansa ennen kuin alkaa toimia niin kuin pitää. Oli ennen avartanut vain imukanavat pyöreiksi, minkä jälkeen kokeili avartaa samalla tavalla myös pakopuolen. Vetoalueen yläpää nousi näin 7500:sta 8000 kiekkaan.
Laitoin kolme kuvaa omasta sötöksestäni joksikin aikaa näkyville osoitteeseen http://users.tkk.fi/~jniskan2/esittely/ Harmi ettei noista näy kanavia läpeensä mutta ne ovat koko matkalta ymmyrkäiset eikä ohjureita ole. Ensimmäinen oma tekele tämä joten arvosteltavaa löytyy varmasti mutta kritiikistähän sitä viisastuu.
Ja noista Saabin kanavista jokkis käytössä minulla on vähän erilainen käsitys kuin KeijoAnnikilla. Eräs meidän seudulla (savossa) harvakseen kilpaileva mutta erittäin hyvin pärjäävä saabisti kertoili, että sekä imu- että pakokanavat on avarrettava pyöreiksi ristimittaansa ennen kuin alkaa toimia niin kuin pitää. Oli ennen avartanut vain imukanavat pyöreiksi, minkä jälkeen kokeili avartaa samalla tavalla myös pakopuolen. Vetoalueen yläpää nousi näin 7500:sta 8000 kiekkaan.
Laitoin kolme kuvaa omasta sötöksestäni joksikin aikaa näkyville osoitteeseen http://users.tkk.fi/~jniskan2/esittely/ Harmi ettei noista näy kanavia läpeensä mutta ne ovat koko matkalta ymmyrkäiset eikä ohjureita ole. Ensimmäinen oma tekele tämä joten arvosteltavaa löytyy varmasti mutta kritiikistähän sitä viisastuu.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Tehdessään H-moottoria Saabin insinöörit nostivat puristusuhdetta 9,25 -> 9,5. Kasvanutta hyötysuhdetta ei haluttu kuitenkaan mitata ulos lisätehona, vaan mieluummin parantuneena polttoainetaloutena ja päästöarvoina. Siksi kanavia kuristettiin.Jiska kirjoitti:Kysymys tähän väliin: miksi B-koneen kansi virtaa paremmin kuin H-moottorin? Itsellä kokemusta vain H-moottorista joten olisi kiva tietää.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Kiitokset infosta! Tällainen perustieto on päässyt livahtamaan minulta täysin ohi korvien. Tuntuu vain uskomattomalta miksi itse kannen rakennetta olisi menty muuttamaan kun esim. kuristavilla seeteillä oltaisiin voitu ajaa sama asia.
Onkohan noissa kansissa kuinka merkittävä ero, kun jo tuohon H-moottoriin saa kairattua melkoiset rotankolot? Eli onko B-moottorin kansi huomattavasti parempi virityskohde kuin H-moottorin? Sijaitseeko esim. kanavat ylempänä B-moottorissa?
Onkohan noissa kansissa kuinka merkittävä ero, kun jo tuohon H-moottoriin saa kairattua melkoiset rotankolot? Eli onko B-moottorin kansi huomattavasti parempi virityskohde kuin H-moottorin? Sijaitseeko esim. kanavat ylempänä B-moottorissa?
Imukanavan halkaisija on n. 0,825 (+/-0,25) kertaa imuventtiilin koko (44mm) ja säilyy koko matkalta saman kokoisena (tuolla meikäläisen tarkkuudella). Parempihan se olis ollut, jos siinä olisi ollut kuristuskohta esim. kaarteen alkaessa mutta sellaista en alkanut väsäämään.
Reikä suulta luokkaa 0,85 * imuvenan halkaisija. Teetetyn imusarjan sisähalkaisija hieman tätä pienempi mutta pieni rappu toimii takaisin virtauksen estäjänä.
Seetit on vetäisty racing-terällä isommille venoille sopivaksi, venttiilien lautaset on muotoiltu ja varsi ohennettu.
16-venttiilisisestä koneesta en sano mitään, kun en ole ikinä sellaista ropannut.
Reikä suulta luokkaa 0,85 * imuvenan halkaisija. Teetetyn imusarjan sisähalkaisija hieman tätä pienempi mutta pieni rappu toimii takaisin virtauksen estäjänä.
Seetit on vetäisty racing-terällä isommille venoille sopivaksi, venttiilien lautaset on muotoiltu ja varsi ohennettu.
16-venttiilisisestä koneesta en sano mitään, kun en ole ikinä sellaista ropannut.
Viimeksi muokannut Jiska, La Kesä 04, 2005 10:17. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Jep, vapariin tuplilla ja räväkämmällä nokalla kuullostaa ihan järkevältä. Itse olen ahdetussa pyrkinyt pidättymään melko hillityissä kanavan suurentumisissa(ja panostanut muotoon) kun ei kuitenkaan ole ollut rahaa itsellä venttiilejä isontaa(ja hyötykin olisi kyseenalainen ilman isompia muutoksia esim. palotilassa, nokassa ym.).Jiska kirjoitti:Imukanavan halkaisija on n. 0,825 (+/-0,25) kertaa imuventtiilin koko (44mm) ja säilyy koko matkalta saman kokoisena (tuolla meikäläisen tarkkuudella). Parempihan se olis ollut, jos siinä olisi ollut kuristuskohta esim. kaarteen alkaessa mutta sellaista en alkanut väsäämään.
Suulta luokkaa 0,85 * imuvenan halkaisija. Teetetyn imusarjan sisähalkaisija hieman tätä pienempi mutta pieni rappu toimii takaisin virtauksen estäjänä.
Seetit on vetäisty racing-terällä isommille venoille sopivaksi.
16-venttiilisisestä koneesta en sano mitään, kun en ole ikinä sellaista ropannut.
Edit: Pirullakohan saisin "oppi-isäni" liittymään keskusteluun mukaan... voip olla mahdoton tehtävä, kun osa on ammattisalaisuuksia ja hän kuitenkin tekee kilpureihin kansia.. jopa kisoissa pärjääviinkin...
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Meikäläiselle näitä ammattisalaisuuksia ei vielä ole pahemmin ehtinyt kertymäänEdit: Pirullakohan saisin "oppi-isäni" liittymään keskusteluun mukaan... voip olla mahdoton tehtävä, kun osa on ammattisalaisuuksia ja hän kuitenkin tekee kilpureihin kansia.. jopa kisoissa pärjääviinkin...

Juu, en minäkään olisi venttiileitä suurentanut vakioalakerralle mutta sain kaverilta lähes ilmaiseksi siviili-Kuplasta Mahlen 94 mm:n takomäntäsarjan. Sylinterin halkaisijan suurentuessa jäi sylinteriseinämän ja venttiilin väliin enemmän tilaa joten isompien venttiilien käyttäminen oli mielestäni perusteltua.Jep, vapariin tuplilla ja räväkämmällä nokalla kuullostaa ihan järkevältä. Itse olen ahdetussa pyrkinyt pidättymään melko hillityissä kanavan suurentumisissa(ja panostanut muotoon) kun ei kuitenkaan ole ollut rahaa itsellä venttiilejä isontaa(ja hyötykin olisi kyseenalainen ilman isompia muutoksia esim. palotilassa, nokassa ym.).
Niinkuin sanoit, palotilaakin joutui muklaamaan, kun se nyt ei niitä fiksuimpia ole muodoltaan. Ei tuo häävi ole nytkään mutta siihen on tyydyttävä. Yksi kansi täytehitsattiin sydämenmuotoisten palotilojen aikaansaamiseksi, mutta siitä kokeilusta ei paljon käteen jäänyt. Kannessa oli halkeama jota ei sitten saatukaan paikatuksi

