Ilmast. kennoja

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Maukka9
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ma Marras 10, 2003 13:19

Ilmast. kennoja

Viesti Kirjoittaja Maukka9 »

Syy:
Kenno vm.-89
9k vm. -91

Totta?
Ilmastoinnin kenno (syylärinedessä) ovat erilaiset vm. -89 ja -91
Ainakin EPC antaa erinumerot.

Tuli kuitenkin hommattua tuo "väärä" kenno, josko se kuitenkin kävisi.
Varsinkin kun kennon kunto on ykkösluokkaa :!:

Katsoisin et ainakin yläkiinnike on erikohdassa.
Kenno alumiinia? Kannattaako tehdä omia kiiinnitys virityksiä??
Alumiinihan on suhteellisen pehmeää.

Tai onko jossain päin edullisia uusia kennoja? artamI'ssa org. kenno 269e

Edit: aiheesta lisää.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=21401

t:Manu #1720
Viimeksi muokannut Maukka9, La Touko 28, 2005 09:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Juu tänne kelpais myös ehjä ilmastoinnin kenno. Yksi kappale löytyy itseltäkin, mutta perinteisesti joku "voimamies" vääntänyt jengat toisesta letkulähdöstä :evil:
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
iita
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 19:25
Paikkakunta: lapinlahti

kenno

Viesti Kirjoittaja iita »

olen huomannut että ala lähdöstä tulee kierteet mukana :cry: kun irrottaa,minullakin oli kennolle kaupat-88 mallista,aineet oli sisässä ja oli siis ehjä.kun irrottamaan niin eikös tullut kierteet mukana.en tiedä oisko se aukaistavissa niin ettei noin kävisi :?:
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Re: kenno

Viesti Kirjoittaja samsikki »

iita kirjoitti:olen huomannut että ala lähdöstä tulee kierteet mukana :cry: kun irrottaa,minullakin oli kennolle kaupat-88 mallista,aineet oli sisässä ja oli siis ehjä.kun irrottamaan niin eikös tullut kierteet mukana.en tiedä oisko se aukaistavissa niin ettei noin kävisi :?:
Juu se kannattaa melkein suosiolla halkaista se letkussa oleva liitin, jos haluaa kennon ehjänä...
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Miten mahtaapi olla ilmastoinnin kanssa jos ja kun jokin siellä vuotaa?

Kenno? Aineet? Onko koko härpäke kallis investointi ja työläs alkaa vaihtamaan, vai voiko hommasta päästä ns. "pikkuremontilla" hyvällä tuurilla.. :? :P
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tonppa kirjoitti:Kenno? Aineet? Onko koko härpäke kallis investointi ja työläs alkaa vaihtamaan, vai voiko hommasta päästä ns. "pikkuremontilla" hyvällä tuurilla.. :? :P
Kenno maksaa reilut 200 eur, kuivain + paisuntaventtiili 70 eur. Täyttö reilut 100 eur. Lisähintaa tulee jos letkuliittimet kärsivät kennon irrotuksesta, tai jos kompressori ei pelitä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

jus kirjoitti:
Tonppa kirjoitti:Kenno? Aineet? Onko koko härpäke kallis investointi ja työläs alkaa vaihtamaan, vai voiko hommasta päästä ns. "pikkuremontilla" hyvällä tuurilla.. :? :P
Kenno maksaa reilut 200 eur, kuivain + paisuntaventtiili 70 eur. Täyttö reilut 100 eur. Lisähintaa tulee jos letkuliittimet kärsivät kennon irrotuksesta, tai jos kompressori ei pelitä.
Eli noin 400 euroon pitäs mennä vaikka koko homma menis uusiksi..?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tonppa kirjoitti:Eli noin 400 euroon pitäs mennä vaikka koko homma menis uusiksi..?
Työt tuohon päälle, ja mahdolliset muut tarvittavat osat. Koko homma kompressori mukaanlukien töineen ei varmastikaan ole edes alle 500.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Melko kallista..? Mutta toisaalta.. Elämä on. 8O :o

Mutta tarkoittaako "vuoto ilmastoinnissa" automaattisesti sitä, että koko hässäkkä menee uusiksi? Vai onko "vuoto ilmastoinnissa" ongelman tasoja useammanlaisia, tyyliin: pikkuvika letkuissa hinta a muutama kymppi tms..?
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Ilmastoinni kenno

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Aikanaan ilmastoidussa tonnarissa äänimerkki oli kiinnitetty ilmastoinnin kennoon, jonka kiinnikkeet oli hieronut kennon rikki.

PS.Ilmeisesti kuivaimia saisi aika edullisesti Ruotsin puolelta.... 8O
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Tonppa kirjoitti:Melko kallista..? Mutta toisaalta.. Elämä on. 8O :o

Mutta tarkoittaako "vuoto ilmastoinnissa" automaattisesti sitä, että koko hässäkkä menee uusiksi? Vai onko "vuoto ilmastoinnissa" ongelman tasoja useammanlaisia, tyyliin: pikkuvika letkuissa hinta a muutama kymppi tms..?
Mulla "pikkuvika" letkussa maksoi n.150€ kun tilasin letkun combi coolilta... että ei ne ihan muutamaa kymppiä taida olla.. :roll:
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Lobo_Earthworm kirjoitti:Mulla "pikkuvika" letkussa maksoi n.150€ kun tilasin letkun combi coolilta... että ei ne ihan muutamaa kymppiä taida olla..
Vanhoihin putkiin saa prässättyä hydrauliikkaliikkeessä uudet letkut, jolloin hinta saattaisi jäädä muutamiin kymppeihin. Alkuperäisosa on tietysti aina varmempi ja alkuperäisen näköinen, mutta myös kalliimpi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Pystyykö tonnariin itse vaihtamaan ilmastoinnin kuivaimen ja paisuntaventtiilin? Jos pystyy, niin tyhjentyykö järjestelmä samassa yhteydessä kylmäaineesta (jos tyhjentyy, niin täyttö kannattanee varmaan tehdä vasta osien vaihdon jälkeen)

Kiitos vinkeistä!

-Make
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Jos et tiedä mitä teet, niin älä tee..
;)
Kylmäaine sokeuttaa suhteellisen nopeasti silmään joutuessa ja sormetkin saattaa paleltua. :roll:
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Kiitos kommenteista! Kyselin juuri sitä varten, kun en tiennyt... Joistakin huoltotoimenpiteistä selviää itse, jotkut taas on järkevämpiä teettää nopeilla ammattimiehillä... :-))

Jos kuivaimen ja painekytkimen vaihtaa nopeasti (ts. jos ammattimies ne vaihtaa nopeasti), niin onko ongelma, jos järjestelmä täytetään tyhjennyksen jälkeen vasta 1-2pv viiveellä?
Tuhoaako järjestelmään päässyt ilma/happi kuivaimen, vaikka liitokset olisi nopeasti suljettu avauksen jälkeen?

Jos kuivain tai jokin muu osa ei ole päivän päälle kylmäaineiden täytön suhteen, niin voisin osien vaihdon teettää näppärästi kannentiivisteen (yläpään tiivistesarjan) vaihtokeikan yhteydessä.
Kuivaimen ja painekytkimen näyttäisi saavan n. 70 eurolla aikaisempien keskusteluiden perusteella.

-Make
9000 CS 2.0t-96 280tkm
Vastaa Viestiin