Turbon vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Turbon vaihto

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Onkos joku vaihdellut ilmajäähdytteisen turbon vesijäähdytteiseen (esim Mitsu). Mistä löytyy vesi kanavien lähtö ja poisto. Turbon tuloputkeen tulee mielenkiintoinen letku (sama liitin mihin huohotus putki tulee), sillä avatessa sieltä tulee jäähdytin nestettä ulos. Onko mahdollista, että autossa on valmius vesijäähdytteiselle turbolle?

Velipojalta saattaisi jäädä 9-5 aeron turbo ylimääräiseksi, joten saattaa olla että pitää sovittaa sitä vähän vanhempaan malliin :twisted: . (miten mahtaa kätisyydet sopia?)


Auto on 9000 turbo -86, ajettu 236tkm ja vähän tekisi mieli saada lisää potkua ja on pieni pelko, että alkuperäinen turbo saattaa tykätä huonoa pikku virityksistä (halkeaa kuten tapana on).
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Turbon vaihto

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

9000LPT kirjoitti:Onkos joku vaihdellut ilmajäähdytteisen turbon vesijäähdytteiseen (esim Mitsu). Mistä löytyy vesi kanavien lähtö ja poisto. Turbon tuloputkeen tulee mielenkiintoinen letku (sama liitin mihin huohotus putki tulee), sillä avatessa sieltä tulee jäähdytin nestettä ulos. Onko mahdollista, että autossa on valmius vesijäähdytteiselle turbolle?

Velipojalta saattaisi jäädä 9-5 aeron turbo ylimääräiseksi, joten saattaa olla että pitää sovittaa sitä vähän vanhempaan malliin :twisted: . (miten mahtaa kätisyydet sopia?)


Auto on 9000 turbo -86, ajettu 236tkm ja vähän tekisi mieli saada lisää potkua ja on pieni pelko, että alkuperäinen turbo saattaa tykätä huonoa pikku virityksistä (halkeaa kuten tapana on).
Eikös -86 tonnarissa ole vesijäähdytteinen Garretti vakiona :wink:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Olikos vasta 87 vai 88 kun tuli vesijäähy mukaan kuvioon.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Vuosimallista 1987 aikaen on Saab 9000 varustettu vesijäähdytteisellä turboahtimella. Tämä laskee laakeripesän lämpötilaa n. 100 C. Lämpötilan alenemisen myötä pienenee karstoittumisen vaara ja siitä aiheutuvien vaurioiden mahdollisuus.

Laakeripesän jäähdyttämiseksi tarvittava vesi otetaan vesipumpun ja sylinteriryhmän väliltä putken kautta. Laakeripesän läpi kuljettuaan vesi johdetaan vesilämmitteisen kampikammiotuuletuksen piiriin.

Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin