Vanhan (-83) T8 900 virittäminen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Vanhan (-83) T8 900 virittäminen

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Tässä olisi pari kysymystä vanhan turbo-saabin virittelystä.

http://koti.mbnet.fi/~ristoh/kuvat/1983 ... apc_08.jpg

1. Joka paikassa mainostetaan APC-boxin modaamista helppona
tienä onneen, mutta mitä on tehtävissä kun omassa autossani
on todella vanha harmaaseen laatikkoon pakattu versio?
Voiko vanhan laatikon korvata jollakin modaamiseen sopivalla
uudemmalla T8-koneesta otetulla boxilla?

2. Miten tuo APC-boxi yleensäkin suojaa konetta? Sen ymmärrän
että se pudottaa paineita kun kone nakuttaa mutta miten käy
jos seos on liian laihaa (vai onko kyse samasta asiasta)?

3. Lisätehoja haettaessa on myös pidettävä huoli siitä että kone saa
tarpeeksi bensaa. Miten näin vanhassa koneessa (bensan-
jakaja on ilmansuodattimen rungossa kiinni) voi päivittää ruiskutusta niin
että ahtoja voi nostaa? Riittääkö bensapaineen nostaminen
ja suuttimien uusinta vai miten on? Mitä konsteja on olemassa? Pitääkö
turvautua lisäruiskuihin?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

1. Kyllä vanhankin boksin voi modata. http://900aero.com löytyy ohjeet joilla pääsee alkuun. Kunhan muistaa että modin jälkeen pitää myös F ja P potikoita säätää sopiviksi. Esim Type M-arvot P:lle ja F:lle ovat sopiva maltillinen viritys joka antaa n. 1 bar ahtoa. Tällöin on kyllä syytä olla edes jonkinlainen välijäähdytin, tai nakuttaa ja APC antaa käytännössä vähemmän ahtoa. Hajoamisvaaraa ei kyllä ole jos APC vain toimii.

2. APC pudottaa ahtoja heti kun nakutusta, tai oikeastaan nakutuksen alkua havaitaan. Eli jos APC toimii oikein, et edes kuule ikinä kuuluvaa nakutusta. Koneella ei normaalisti toimivan APC:n kanssa ole mitään hätää. Tähän voidaan laskea myös edellämainittujen kaltaiset viritykset. Liian laiha seos aiheuttaa nakutusta, joten käytännössä samasta asiasta on kyse. Laiha seos on vain yksi mahdollisista nakutuksen aiheuttajista.

3. K-jetronicilla on kyllä kikkoja lisätä ahtoja yläkierroksilla kovemmilla ahtopaineilla (kartion teippaamista, prikkaa määränjakajaan), mutta itsellä ei ole tarkkoja neuvoja niiden suhteen kun ajelen sähköruiskulla, joten joku enemmän niitä virittänyt saanee neuvoa. Toinen mahdollisuus on korvata ruiskutus kokonaan jollain itse rakennetulla sähköruiskulla, kuten megasquirtilla, mutta se on aika mittava projekti, ja k-jettiä modaamallakin pääsee jo pitkälle ja helpommin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Hieno lux muuten ja ennenkaikkea kaikkein arvokkain kun pitää tuossa kunnossa ilman megatuningahtosquirt kikkoja. Tämähän nyt oli tällainen offtopic mielipide mutta kun noita ei ole kovin montaa tuossa kunnossa. :)
#1890
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

On kyllä nätti lux, en heti hoksannutkaan kattoa muita kuvia. :) Pidä siitä hyvää huolta, näyttää todelliselta helmeltä (onko muuten sama joka täällä oli myynnissä joskus, vähän ajettu ja vähäruosteinen?)

Lux on kyllä lempimallini, harmin paikka vaan että se yksilö joka minulla oli, oli läpimätä eikä ollut mahdollisuuksia silloin sitä korjata joten piti myydä eteenpäin. Kuolaankin joka kerta työmatkalla yhdessä pihassa seisovaa T16 5d luxia. :P

Niin ja minun puolestani kyllä tekniikkaa saa ehdottomasti muutella, erikoistahan tuossa autossa on maalaus, varustelu ja nahkapenkit. Ne vain kun pitää orggiksena niin upea on. Tekniikkahan on tuikitavallinen t8 apc ilman cooleria, itse kyllä laittaisin t16 tekniikan luxiin jos minulla sellainen olisi tai vähintään intercoolerin (jos ei siis olisi alunperin t16 lux, kuten -84 vuosimallina sai jo).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

niin totta kuin se onkin niin apc:tä modaamalla et saa ilman cooleria yhtään lisää tehoa kuin pienen piikkauksen ja sen jälkeen peruspaineilla ja vähän aaltoilee...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Tuleeko noiden APC-laatikon F- ja P-potikoiden arvot mitata
niiden navoista kun ne on kiinni piirilevyssä vai pitääkö ne
säätää irtonaisina?

Kuinka pitkälle K-jetronikin bensasyöttö riittää? Eli kuinka paljon
tehoja olisi odotettavissa jos paineita nostelee?

Tietäiskö joku että kuka ja missä osaisi tehdä tarvittavia
virityksiä tuolle vanhalle bensasysteemille? En tiedä että
onko se sitten järkevää rääkätä vanhasta autosta niin
järjettömiä tehäja :roll:
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Eiköhän ne arvot mitä tuolta löytyy ole mitattu komponenttien ollessa paikallaan. Ainakin omat vakio arvot täsmäsi kohtuu hyvin noiden 900aero sivuston arvojen kanssa.

Bensansyötöstä ovat puhuneet, että n. 190hv riittää, mutta omien tuntemusten perusteella veikkaan ettei riitä edes tuonne asti.

Lisäbensansyöttöön voisi mahdollisesti harkita yhtä tai kahta lisäsuutinta, tämä taitaa olla helpoin tapa.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Karspa kirjoitti:Eiköhän ne arvot mitä tuolta löytyy ole mitattu komponenttien ollessa paikallaan. Ainakin omat vakio arvot täsmäsi kohtuu hyvin noiden 900aero sivuston arvojen kanssa.

Bensansyötöstä ovat puhuneet, että n. 190hv riittää, mutta omien tuntemusten perusteella veikkaan ettei riitä edes tuonne asti.

Lisäbensansyöttöön voisi mahdollisesti harkita yhtä tai kahta lisäsuutinta, tämä taitaa olla helpoin tapa.
Mitäs meinaat tuolla "omien tuntemusten perusteella"?
Oletkos itse viritellyt tuollaista k-jettiä? Olishan sekin
jo jotain jos saisi edes muutaman kymmentä hepoa
lisää :wink:

Mikä tulisi sitten laittaa ohjaamaan noita kyseisiä lisäsuuttimia?
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Tremolo kirjoitti:
Mikä tulisi sitten laittaa ohjaamaan noita kyseisiä lisäsuuttimia?
Keinoja on yhtä monta kuin seppiäkin, jotkut laittaa mikrokytkimen kaasuläppäakselille, jotkut painekytkimen(esim. öljykello) imusarjaan.

Minä laittaisin mieluusti molemmat ja sarjaan(peräkkäin), siten että esim. 0.5bar ahtopaineen ylittyessä JA kaasun ollessa 3/4 tai enemmän auki, lisäsuutin kytkeytyy päälle.

Edit: Tietty jos haluaa moottorijarrutuksella/pykälää vaihtaessa putkesta tulta ja tappuraa, niin paineanturi asennetaan ennen kaasuläppää ja lisäsuutin kaasuläpän jälkeen.. :twisted: (edellyttää tietenkin että kaasuläpän kytkin sulkeutuu myös tyhjäkäynnillä tai käytetään pelkkää painekytkintä)
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Karspa kirjoitti:Eiköhän ne arvot mitä tuolta löytyy ole mitattu komponenttien ollessa paikallaan. Ainakin omat vakio arvot täsmäsi kohtuu hyvin noiden 900aero sivuston arvojen kanssa..
APC:stä sen koommin tietämättä vastaan silti:vastukset on aina mitattu vähintään toinen pää irti.Muuten saattaa tulla virheitä.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Suppari kirjoitti:
APC:stä sen koommin tietämättä vastaan silti:vastukset on aina mitattu vähintään toinen pää irti.Muuten saattaa tulla virheitä.
Tarkennus ja kysymys:
Useissa kytkennöissä täytyy juottaa ainakin osa mitattavan komponentin jaloista irti, mutta miten lienee tuossa APC-putkissa nuo potikat?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Täytyy kyllä myöntää, että tosdella siisti luxi 8)

Puskurit ku fixaa, niin àvot 8)

eikös ne rataluokan säädöt tuota palttiarallaa 200 hepoa hyvällä säällä :wink:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

saabracing kirjoitti:Täytyy kyllä myöntää, että tosdella siisti luxi 8)

Puskurit ku fixaa, niin àvot 8)

eikös ne rataluokan säädöt tuota palttiarallaa 200 hepoa hyvällä säällä :wink:
Hyvä saa taitaa olla sitten siperian keskitalvi.. :lol:
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Karspa kirjoitti: Bensansyötöstä ovat puhuneet, että n. 190hv riittää, mutta omien tuntemusten perusteella veikkaan ettei riitä edes tuonne asti.
En oo K-jettivehkeitä penkittäny mutta riittää se 230hp sierran ja 200hp mersun(molemmat ~samanpainoisia ko satku) selvään kyykyttämiseen.

Joten väittäisin tuon 190hp rajan olevan palturia. :roll:
Aki Peltola #1132
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Tosiaan jos oikean vastusarvon haluaa tietää, niin pitää irroittaa komponentti kytkennästä. Tuo boksihan on kuitenkin suunnilleen samanlainen kaikilla, joten jos haluat esim punaisen boksin säädöt omaan apc:n niin ei välttämättä tarvitse irroittaa komponentteja mittauksessa, vai mitä mieltä olette?

Omilla tuntemuksilla tarkoitin lähinnä sitä, että persdynon perusteella autosta ei irtoa 190hv. Kjettiä ei ole itsellä viritelty, järjestelmäpaineet ja ohjauspaineet tsekattiin ja seossäätöä yritettiin vähän rikkaammalle, mutten huomannut sen auttavan mitään.

Eiköhän rataluokan autoista se 200 irtoa, mutta noissa autoissa ruiskun säätöjä on muutettu. Nykyäänhän saakin olla jo lisäsuuttimet, joten taidetaan mennä pitkälti yli 200 :D

Katuautossa mielestäni parempi ratkaisu on kuitenkin se lisäsuutin, koska silloin tyhjäkäynnillä ja perusajelussa auto toimii hyvin ja soppaa tulee ainoastaan silloin kun tarvitaan. Eikös nuo rataraacerit käy aika rikkaalla esim. tyhjäkäynnillä?
Tuo lisäsuuttimen ohjaus on oikeastaan ainoa ongelma mikä tulee eteen, mutta myrkky antoikin jo ihan hyviä vinkkejä. Valmiita lisärikastin boksejakin löytyy, mutta maksavat yleensä satasia.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Vastaa Viestiin