Pissapoika ei pissaa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
KeKe
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 11:38
Paikkakunta: 3 (Tre)

Pissapoika ei pissaa

Viesti Kirjoittaja KeKe »

Auto ng900T 1995.
Elikkäs ongelman ytimeen. Aluksi lakkasi toimimasta lasinpesuri takaa. Ei tullut vettä oikeastaan yhtään.
Sitten katkesi vesi vasemmalta edestä ja lopulta oikealtakin.

Vettä siis tulee, mutta todella pienellä paineella. Paine ei riitä edes tuulilasille asti.

Olen puhdistanut suuttimet neulalla, ei pitäisi olla likaa. Moottoria tuntuu pyörittävän, kun yrittää pestä ikkunoita. Säiliössä on puhdistusainetta!

Letkujen kuntoa en ole tarkastanut. Voisiko mahdollinen vuoto/haperoituminen aiheuttaa paineen laskemisen?
Entä voisiko säiliö olla halki? Kyseisen säiliön sijaintia en ole vielä autostani paikallistanut, ainoastaan täyttöaukon.

Ärsyttää ajella kurakelillä ilman pesunestettä. :!: :evil:
900T -95-

#1911
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Oli kans samaa vikaa, apparin puolelta ei tullu mitään. Tai tuli mutta vasta minuutin käyttämisen jälkeen. Vaihdettiin takaiskuventtiili ja toinen suutin niin alko pelittään. Ainakin tuulilasin suuttimet on helppo tarkistaa, takapäästä en sitten tiedä, kun sitä ominaisuutta ei tuossa yksilössä ole. Tiedä sitten onko tarpeenkaan kun pysyy muutenkin puhtaana :?
BMW 320dA Coupe LCI
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Itse jouduin vaihtamaan pissapojan moottorin, kun alkuperäinen oli mennyt ns. hampaattomaksi. Homma onnistuu käsikopelolla ihan kohtuudella, kun irroittaa puskurin ja sisälokarin välissä olevan pohjamuovin sekä pari ensimmäistä sisälokaria paikallaan pitävää ruuvia. On muuten aika sottaista hommaa, mikäli kotelot on ruostesuojattu.

Itsellänikin takkuili tuo takasuutin, mutta se on nyt pelannut kohtuudella. Väliin tulee pientä lirua ja väliin taas suihkii yli takalasin. Ilmeisesti suuttimessa on jokin roska, joka suutinkuulan ollessa tietyssä asennossa tukkii vedentulon kokonaan. Siksi en olekaan sitä säädellyt.

Etusuuttimet ovat tietämykseni mukaan olleet alkupään satkuissa ns. säätämättömät. Itselläni tuntuu ainakin vänkärinpuoleinen olevan tuota sorttia, kun ei oikein tahdo neulan vääntelyihin reagoida.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

tsaarela kirjoitti:Itse jouduin vaihtamaan pissapojan moottorin, kun alkuperäinen oli mennyt ns. hampaattomaksi. Homma onnistuu käsikopelolla ihan kohtuudella, kun irroittaa puskurin ja sisälokarin välissä olevan pohjamuovin sekä pari ensimmäistä sisälokaria paikallaan pitävää ruuvia.
Taitaa Tero-pieni aika kullata muistot. Itsekin vaihdoin NG900:n muistaakseni sitikan pumpun. Ei voinut kehua ihan yksinkertaiseksi käsikopelolla. Sokealta onnistuisi varmaan paremmin, nimittäin muutama kirosana ja melkein itkukin tuli vuodateltua. Paikkaan, missä pumppu on ei näe kuin peilin avulla. Tuolta sisälokarin välistä pystyy pikkasen avittamaan sormenpäillä. Pumppu oli pirun tiukassa pissapojassa ja yhtä vaikeaa oli saada letkut ja sähköjohto kiinni uuteen pumppuun sekä pumppu kiinni pissapoikaan niin ettei johdot ja letkut lähde irti. Ehkä kuitenkin mieluummin noin kuin että lähtee puskureita irrottelemaan. Onnistuu, mutta ei vihellellen...ainakaan minulta!! :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
uukka
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 17:37
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja uukka »

Juu oli itsellä samanlainen ongelma, ei ruikkinut millekkään lasille. Mittailin ensin tuleeko pumpulle virtaa ja sinnehän tuli, joten epäilin vian olevan pumpussa. Se vanhan pumpun irrottaminen oli kyllä aikasta kamala työmaa, oli kämmenet verillä ja hermot mennyt kun sain pumpun irti. Testasin pumppua pöydällä ja kyllähän se pyöri normaalisti, joten asensin sen takaisin. Mutta vieläkään ei nestettä tullut mistään. Otin pumpun uudestaan irti (lisää kiroilua) ja hain uuden pumpun paikalliselta varaosakauppiaalta (alkup. Saab osa oli n. 50EUR). Uudella pumpulla lähti kaikki toimimaan normaalisti, joten vanha taisi vaan olla väsähtänyt lopullisesti, vaikka vielä pyörikin.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Taitaa Tero-pieni aika kullata muistot. Itsekin vaihdoin NG900:n muistaakseni sitikan pumpun. Ei voinut kehua ihan yksinkertaiseksi käsikopelolla. Sokealta onnistuisi varmaan paremmin, nimittäin muutama kirosana ja melkein itkukin tuli vuodateltua.
No, totuuden nimessä täytyy myöntää, että tulihan tuota muutama ärräpää päästettyä, kun vaatteet olivat likomärät pois valuneen pesunesteen jäljiltä ja kädet aivan kotelosuoja-aineessa. Lisäksi jouduin vaihtamaan letkut toisin päin, kun tarvikepumpun napaisuus oli päinvastainen alkuperäiseen verrattuna.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Turbo SE
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 13:25
Paikkakunta: Lappi

Pissapoika

Viesti Kirjoittaja Turbo SE »

Se pumpun vaihto onnistuu helposti kun irroitat etu vilkun ja ajovalo umpion, tätäkautta pumppu on helppo vaihtaa ja lamppujen irroitus on helppoa, 4-kpl torks ruuveja + liittimet.
ZedNut
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 21:18
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ZedNut »

Tänään meni hermot noihin heikkotehoisiin tuulilasin pissapoikiin ***kele!!. Puhalsin paineilmalla läpi suuttimet ja letkut. Ei auttanu. Vesi ei lentäny edes pyyhkimille asti. Joten tulppasin ajovalonpesimille menevän letkun ja poistin pesimet, niin eivätpä heilu siellä kuivana. Nyt tulee tuulilasiin ainetta kunnon paineella :D Säästyin ainakin pumpun vaihdolta...
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

ZedNut kirjoitti:Tänään meni hermot noihin heikkotehoisiin tuulilasin pissapoikiin ***kele!!. Puhalsin paineilmalla läpi suuttimet ja letkut. Ei auttanu. Vesi ei lentäny edes pyyhkimille asti. Joten tulppasin ajovalonpesimille menevän letkun ja poistin pesimet, niin eivätpä heilu siellä kuivana. Nyt tulee tuulilasiin ainetta kunnon paineella :D Säästyin ainakin pumpun vaihdolta...
Emännän 9-3:ssa oli sama vika ettei lasille tullut vettä kuin säälittäviä pisaroita. Ajovaloille menevä letku oli haljennut jonkun matkaa Y-liitoksen jälkeen ja vesi etsi helpomman reitin eikä paine enää riittänyt tuulilasille. Vika keksittiin kun parkissa ollessa oli testattu pesurin toimintaa useita kertoja peräkkäin ja yhtäkkiä oli vasemman eturenkaan edessä lätäkkö.

Sulla vois olla samainen vika jos lampunpesurille menevän haaran tulppaamalla tulee taas tuulilasille vettä :D
ZedNut
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 21:18
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ZedNut »

2,3T sport kirjoitti: Emännän 9-3:ssa oli sama vika ettei lasille tullut vettä kuin säälittäviä pisaroita. Ajovaloille menevä letku oli haljennut jonkun matkaa Y-liitoksen jälkeen ja vesi etsi helpomman reitin eikä paine enää riittänyt tuulilasille. Vika keksittiin kun parkissa ollessa oli testattu pesurin toimintaa useita kertoja peräkkäin ja yhtäkkiä oli vasemman eturenkaan edessä lätäkkö.

Sulla vois olla samainen vika jos lampunpesurille menevän haaran tulppaamalla tulee taas tuulilasille vettä :D
Hyvinkin mahdollista, että letku on entinen jostain. Taitaa kyllä olla, että joudun pumpun kuitenkin vaihtamaan, sillä ainakin satasen nopeudessa ajoviima painoi pesuveden taas tuulilasin alalaitaan :(
Vastaa Viestiin