pientä värinää ja sen mukaista brummia etuvasemmalta...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
G-mies
"Ukkomies"

pientä värinää ja sen mukaista brummia etuvasemmalta...

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Nyt olis neuvot tarpeen. Vaihdoin eilen vasemman etulaakerin, kun luulin ja toivoin sitä äänen aiheuttajaksi. No, vika ei poistunut, vaikka vanha laakeri olikin jo täynnä saippuaa vaseliinin sijaan.

Olen kokeillut kääntää pyörät ääriasentoon ja vedettää, mutta ainakaan ulommat vetonivelet eivät pidä minkäänlaista ääntä. Mites sisemmät vetarit? Ääni muuttuu ajonopeuden mukaan, eli joku renkaan mukaan pyörivä sen aiheuttaa. Sama ääni kuului jo talvirenkailla ajettaessa, joten vanteista/renkaista se ei ole kiinni. Automaattiloota tuskin on, mutta vetarit ovat seuraava epäilyksen kohde. Onneksi tuo laakeri oli halpa, ettei harmita sen vaihto.

Äänestä vielä, että vedätys tai rullaaminen tai moottorijarrutus/jarrutus eivät tunnu vaikuttavan siihen, mutta ehkä joku PKS potkijaisissa koeajaa ja kuuntelee(ei kuitenkaan ng900aero :lol:).

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Mites se laakeri joka on siinä moottorin kupeessa olevassa alumiinisessa
tukiraudassa.
Vetarin malja on kiinni tässä kompleksissa.

Article : Kuulalaakeri
PartNo : 9381450
Order Quantity : 1
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Tonppa
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Minkälainen operatsiooni on muuten vetonivelten vaihto - onnistuuko kotikonstein ja mitä sellainen mahtaa kustantaa?
Henkka #2283
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Tonppa kirjoitti:Minkälainen operatsiooni on muuten vetonivelten vaihto - onnistuuko kotikonstein ja mitä sellainen mahtaa kustantaa?
Vetonivelten vaihtaminen on melko simppeli homma. Kannataa vaan varmistua osien laadusta, itse hain motonetistä italialaisen vaihto-osan, kustannus n.70€. Paikalleen laitettuna piti perk*leenmoista rutinaa ja pauketta. Irrallaan pyöritettäessä vikaa ei havainnut. Sain tilalle samanmoisen vaihto-osan, joka on toiminut moitteetta...

Vetopuolella vaihtoon saattavat joutua myös ns. maljat, jotka ovat ennen vetoniveliä. Tämä tulee vasemmalla puolella suoraan kiinni vaihdelaatikkoon ja oikealla puolella muistaakseni välipukissa... Ei noiden vaihto niinkään ole vaikea homma, osat vaan kalliita, laakkosella vajaa 400€, onneks itse löysin vähänkäytetyn hyväkuntoisen.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
TjK
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja TjK »

vaihdoin juuri ite ton maljan vasemmalle ja ihan kohtuuhelppo homma. Vaatii tosin prässiä ja kannattaa samalla laittaa uusi laakeri ja stefa. Laakeri maksaa laakeriliikkeessä luokkaa kympin..
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Tonppa
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

oukei. Sillä tiedustelin, kun näkyy pari mallia 'puolimiljoonaa' mittarissa olevaa ysitonnista olevan myynnissä, ja ilmeisesti vetareitten vaihto olis näissä edessä pikapuoliin..

Harmi ettei pääse itse eteläiseen Suomeen autonrenkaita potkimaan, notta näkis vähän missä kunnossa pirssit on. Vapaahetoisia renkaanpotkijoita? :lol:
G-mies
"Ukkomies"

Viesti Kirjoittaja G-mies »

9000CD23T kirjoitti:Mites se laakeri joka on siinä moottorin kupeessa olevassa alumiinisessa
tukiraudassa.
Vetarin malja on kiinni tässä kompleksissa.

Article : Kuulalaakeri
PartNo : 9381450
Order Quantity : 1
Hmm... pitääpä tarkastella tuota, kun kotiin pääsen, nyt kun ei ole EPC:tä saatavilla. Jäi se koeajokin tekemättä tuolla PKS potkijaisissa, mutta eiköhän sitä kotiin selvitä ja siellä onkin taas kaveri apuna. Jos tuo vikakohde löytyisi, alkaa pikku hiljaa ärsyttämään.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
kertjo-4
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja kertjo-4 »

Tuosta äänestä vielä. Itse olen havainnut, että kaikista parhaiteen saa äänen aiheuttajan paikannettua kun joku toinen ajaa ja voit itse aloittaa kuuntelun panemalla pääsi auton keskivaiheille, sisälämpun kohtaan niin siinä kuulee selvästi mistä suunnasta ääni tulee. Sitten voi siirtyä lähemmäksi äänen suuntaa ja koittaa paikallistaa äänen aiheuttaja.
Vastaa Viestiin