Pakoputki rikki, mistä uusi?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Pakoputki rikki, mistä uusi?

Viesti Kirjoittaja 900S »

No nyt tuli pakoputki sitten tiensä päähän! On se siellä vielä paikoillaan, mutta murisee uhkaavasti. Takapöntön perässä on pieni reikä ja suurempi viilto on sitten katin jälkeisen suoran putken päässä olevassa liitoksessa (se mihin pöntön liitos tulee).
Täytyy ensin kysyä, että onko olemassa jotain hyvää tavaraa, millä tuollaiset pienehköt reiät saisi tukittua/paikattua edes muutamaksi viikoksi? Juuri nyt ei olisi pahemmin paalua ostella uutta putkea.
Mutta,
jos ja kun se tässä piakkoin joudun ostamaan, niin tekeekö motonetin putkilla mitään ja miten niiden hintaero verrattuna Saab-liikkeen hintaan?
Myös esim. Simonsin satsi katista taaksepäin voisi tulla kysymykseen (mikä sitä nyt myykään??), mutta eipä siitäkään iloa ole, kuin ehkä äänissä ja varmaan silti myös laadussa.

Motonetti myy turboihin (auto siis -90 ässä) tuollaista palikkaa:

TURBO-mallit:
Etuputki+pönttö 79--80 (4-reikälaippa). . . . . . . . . . 14-5327 57.86 ???
Etuputki+pönttö 81--83 (3-pulttilaippa). . . . . . . . . . 14-5328 57.86 ???
Etuputki Kat. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14-5359 44.50 ???
Väliputki 79--83 (vaihda myös poikittaispönttö). . . . . . 14-5329 11.50 ???
Poikittaispönttö 79--83. . . . . . . . . . . . . . . . . . 14-5330 49.90 ???
Häntäputki 79--80. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14-5331 14.13 ???
Häntäputki 81--82 Vaihda myös kannatinkoukku+kumi. . . . . 14-5333 14.13 ???
Häntäputki vm '83 (Putkessa koukku, ei latta). . . . . . . 14-5333 14.13 ???
Etuputki+pönttö 84--90. . . . . . . . . . . . . . . . . . 14-5328 57.86 ???
Etuväliputki "Kat". . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14-5360 14.80 ???
Väliosa=takapönttö 84--93 (myös Kat). . . . . . . . . . . 14-5341 49.45 ???
Häntäputki 84--93 (myös Kat). . . . . . . . . . . . . . . 14-5344 24.90 ???
Asennussarja 79--80. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-4830 11.90 ???
Asennussarja 81--83. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-4832 13.50 ???

eli periaatteessa minun pitäisi vaihtaa nämä:
Etuväliputki "Kat". . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14-5360 14.80 ???
Väliosa=takapönttö 84--93 (myös Kat). . . . . . . . . . . 14-5341 49.45 ???
Häntäputki 84--93 (myös Kat). . . . . . . . . . . . . . . 14-5344 24.90 ???

Toimisi varmaan kyllä vanhallakin häntäputkella, mutta samalla kai senkin vaihtaisin.
Taitaisi satasen kauppa kannattaa, vai kannattaisiko?

edit. Niin ja JT:n 3" putkea ei tarvitse ehdottaa. Jos sellaisen laittaisin, niin sen pitäisi olla turbolta asti ja se maksaa sitten hunajaa! Tuo katin jälkeinen osuuskin on melko kallis pelkästä "äänestä"..
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

kysele joltain "sepältä" paljonko ottaisi kun tekisi etuputken...

ei välttis ihan paha...

Kyl ainakin toisessa ässässä on pelannut moitteettomasti jo 3 vuotta tarvikeputkisto, eli takapönttö ja häntäputki...

Olikohan texas rangeri walkkeri tai joku muu...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä se useinmiten on kaikista näkyisintä ostaa koko putkisto uutta. Etenkin, jos autolla on tarkoitus ajaa useita vuosia. Aika tympeätä sitä on uusia pätkä kerrallaan. Kokemusta nimittäin on 900i:n kanssa. Ekaks meni etupönttö. Sit meni takapönttö. Sit meni keskipönttö. Yksikerrallaan kun nuo vaihdoin, niin kyllä kypsytti. Aikaväli oli noin vuosi ensimmäisen ja viimeisen välillä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

joo, son kans yhden sortin ympäristörikos kun tehtaita ei vannoteta panemaan rosteriputkia heti vaan, ei tarviis turhia läträillä.
kyllähän se materiaalin kustannusero ei kovin ihmeellinen ole ainakaan pitkässä juoksussa, työ se maksaa.

hoppaan ostin aikanaan rosteriputken, tosin sitä piti vähän vannottaa tunkilla ylemmäksi ( mittatarkkuus ei ollut ihan ok), mutta kesto tuntui ikuiselta, klemmarit vaan happani ympäriltä, niitä sai uusia :lol:

yli 10 vuotiaita saappaita kun ostelee, niin niihin ei sitten enää raaski ostaa rosterista, kun aattelee, jotta ei sillä enää montaa vuotta... tai jos se johonkin kanttariin mällää..
Ja ei niitä rosterisia niin kovasti markkinoidakaan, mutta turhalta se tuntuu niitä pätkiä vaihdella ja tiiviyksien kanssa tapella kun aineet on keksitty.
kattikin näytti päällepäin ihan pakasta vedetyltä 15 vuoden ajojen jälkeen, pultit vain olivat laipoista häippässeet.
Mutta tää on tätä , varaosamyyntiä ja kuluttajan silmään pissintäääääää.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Koko putki vaihtoon

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Kyllä se koko putki kannattaa vaihtaa, jos joku vaimennin on rikki / syöpynyt, niin on hyvin todennäköistä että se toinenkin vaimennin on samassa kunnossa. Sitten joutuisi olemaan auton alla saman ajan ja vielä ähräämään niitä putkia irti toisistaan. Itse pidin häntäputkin, mutta jos uusi näyttää samalta kuin vanha, niin eiköhän senkin voisi vaihtaa.

Motonetista on joskus Walkerin putkistoa, mitä jotkut haukkuvat ja toiset eivät - ota tästä sitten selvää. Itse hankin osaliikkeestä Mufflexin putken ja asensin sitä 13h (älä kysy). Ihan OK, mutta Espoon kaupunki muisti minua hidastintöyssyn välityksellä ja keskimmäisessä vaimentajassa on nyt noin 1,5cm:n vekki. Jota tahna EI tukkinut ja joka pitäisi hitsauttaa.. Palataksemme aiheeseen, Saab-liikkeestä saa varmasti hyvälaatuista mutta kallista! Simons tms on varmasti hyvä, kannattaa soitella.

Sitä alkupään putkea ei kannata teettää millään kyläsepällä, siitä ei varmasti tule yhtä mittatarkkaa kuin alkuperäisesitys. Se ensimmäinen mutka on vaativa ja sen tulee olla juuri oikea jotta a) putki tulee oikeaan asentoon ja b) se ei roiku mistään. Entisessä 900 T8A:ssani alkup. putki roikkui ja oli aina tiellä. Muistaakseni siihen tuli Motonetin nimetön, jonka työstötarkkuus ei ollut aivan hyvä; mm. liitossaumaa piti hioa, että ei olisi tullut rakoa tiivisterenkaaseen.

Koita hankkia paikka missä saat koko auton ylös, autotallissa & tunkilla homma on tehtävissä mutta on aivan syvältä. Osta alkup. tukikumit Motonetista, sieltä ne tulevat halvimmalla; vältä renkaita vaikka ne ovatkin helppoja asentaa. Osta myös niihin tuki/kiinnityskumien asennukseen tarkoitettu koukku, se parieuronen voi olla kovasti mukavuutta lisäävä työkalu. Itse en katkaissut peukaloitani, mutta nivelet kärsivät varmasti.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Paikallisesta varaosaliikkeestä sitten löysin mieleiseni putken. Mufflex merkkisen ja vakiokokoisen putken ostin. On siinä nyt ainakin 2 vuoden takuu ja se on jotain aluminoitua terästä. Hintaero motonetin putkeen oli +20€, joten päädyin ilman muuta tuohon. Tiedä sitten onko niissä laadullista eroa, mutta kuitenkin.. Asennus sujui ilman ongelmia. Katin liitoksesta jouduin rälläköimään vain yhden pultin, muut aukesivat melko kivuttomasti.
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Vastaa Viestiin