Venttiilikopan tiivisteen vaihto, hinta?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

Venttiilikopan tiivisteen vaihto, hinta?

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Hei. Vahvasti epäilen, että se öljyvuoto moottorissa johtuu venttiilikopan tiivisteistä. Ventiilikopan alla oleva pelti (pakosarjan pelti?) on siis öljyn tahrima. Lisäksi autoni oli kerran pysäköity harjannetta vasten, jossa auton oikea kylki oli hieman ylempänä, niin silloin auto ei jättänyt öljyläikkää maahan. Uskoisin siis, että kun vaihtaa nuo venttiilintiivisteet, niin öljyvuodot saa kuriin. Itse tiivisteethän ovat edullisia, motonetistä noin 6 egeä, mutta se työ! Jos jollain on kokemusta, niin kertoisitteko Jos käytän autoani huoltamolla, niin kauanko kestää ventiilikopan irroitus ja tiivisteiden vaihto? Harmittaa jos hinnaksi tulee kolminumeroinen luku. :D
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei se mikään iso operaatio ole. Parikyt minsaa siihen varmaan menee, jos ei ole kilpailu kelloa vastaan. Korkeintaan tunnin veloituksen voi maksaa. Aika kämmäri pitää asentajan olla, tai muuten vaan röyhkeä rahastuspaja, jos yli tunnin laskun sulle kirjoittavat. Samalla kannattaa toki vaihtaa virranjakajan tiiviste ja huohottimen letkuntiiviste siitä venttiilikopasta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

..

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Aivan, tuli mieleen että onko 99 huohotinputken tiiviste venttiilikoppaan pituudeltaan 12mm vai 24mm. Huoh, kylläpä pitää olla laiska kun ei voi mennä itse tarkastamaan.... 8) Ja vielä kysyn, kannattaako tilata kyseiset tiivisteet Biltemasta? :wink:
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: ..

Viesti Kirjoittaja Eski »

Henna Makkonen kirjoitti: Ja vielä kysyn, kannattaako tilata kyseiset tiivisteet Biltemasta? :wink:
Suosittelisin kyllä enemmin Motonettiä tai Procarserviceä.

Eski
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mun mielestä venttiilikoppaan tuleva huohotinputken rengas on matalampi niistä kahdesta, olisko tällöin se 12mm? eli se korkeampi 24mm rengas tulee imusarjaan??

mun mielestä tunninkin veloitus on korjaamolta vedätystä, jos kyse on venttiillikopan tiivisteen vaihdosta?

luulisi kuopioin seudulta löytyvän joku ystävällinen saabisti joka sen operaation sulle tekisi vielä halvemmalla?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Venttiilikopan huohotinputkiliitännän kumi pitää ostaa merkkiliikkeestä. Se on se 12 mm. Tuo kumin lyhyys ja huohotinletkun aiheuttama vääntö siihen nippaan yhdessä öljyn ja lämmön vaikutuksen kanssa asettaa kovat vaatimukset. Muualta saadut kumit pehmenevät vuodessa kelvottomaksi. Alkuperäisosa maksaa kaksinkertaisen hinnan, mutta odotettavissa oleva käyttöikä on moninkertainen. Alkuperäisosan kumilaatu on olennaisesti jämäkämpi.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 9792#89792
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

...

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Kiitoksia vaan vastauksista. :D 8)
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Jollet halua korjaamoa rikastuttaa ja matkailu kiinnostaa, niin tervetuloa vierailemaan ylämyllylle(muistaakseni sulla ei olis kuin reilu 100km matkaa). Pistetään saab kuntoon talkoina ja kun ajoitat reissun vieläpä renkaanpotkijaispäivälle(milloin lie taas?), niin tutustut moneen joensuun ympäristön saabistiin samalla!
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Jep, itse ostin kunnon kasan noita orkkiskumeja Huittisista Veljet Mäkelältä, enkä ole katunut hintaa, muutamia euroja maksoivat kappaleelta.

Ja oma virallinen venakopan tiivisteen vaihtoennätys (siis myös kumit) oli 8 minuutia, tosin B-koneeseen, H-koneessa on tuo virranjakaja tiellä :)

Edit: aika lähti käyntiin ekasta mutterista, ei sisällä konepellinavausta sun muuta ;)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

lefa42 kirjoitti:...H-koneessa on tuo virranjakaja tiellä :)
Pistetään pyöräyttäen kone nollakohtaan ajoitusmerkin mukaan ensiksi, niin jakajan lovi on nokassa ylöspäin eikä jakajaa tarvitse irrottaa kopasta.. ;)


Edit: Jos Henna tulee kyläilemään, niin lupaan rikkoa ennätyksesi sikäli mikäli saan etsiä työkalut valmiiksi.. :D
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Turhassa paikassa, osuu vielä konepeltiinkin kun koneenkiinnikeen pultit irtoaa, kyllä tuo B-kone on makuuni paljon makeampi, tosin hieman pienen näköinen satkun konehuoneessa :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

mulla meni 12 tuntia.. tosin hitsailin ja sovittelin samaan syssyyn sporttiputkiston, sovitin peltisarjan ja vaihdoin startin.. :lol:

mutta tuon tiivisteen vaihdon kyllä tekee vaikka yhdellä kädellä..et ei pitäis paljoo maksaa!
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

lefa42 kirjoitti:...kyllä tuo B-kone on makuuni paljon makeampi, tosin hieman pienen näköinen satkun konehuoneessa :)
Niin, kyllä minäkin sinällään tykkäsin B-koneesta siihen asti kun jouduin remppaamaan vesipumpun.. :wink:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

Laitoin yv:ä. Luulisin, että multa vois tiukan paikan tullen tuo tiivisteen vaihto onnistuakkin.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Vastaa Viestiin