Tänä keväänä olen ikäväkseni joutunut kokemaan sateisina aamuina Saabini ikävää käyttäytymistä. Eli jos auto on ollut ulkona vesisateessa n. yön yli, niin aamulla kone kyllä lähtee käyntiin, mutta se ei tahdo pysyä käynnissä jos kierrokset ovat alhaiset + kun kaasua tallaa kunnolla pohjaan, niin moottori ryiskelee arviolta 1000 RPM:n kohdalla tovin ennen kuin nostaa kierrokset korkeammiksi. Korkeilla kierroksilla ajaessa ei ole mitään ongelmaa.
Mistä lähtisin etsimään ongelmaa?
Ja malli on 900 2.0i S -95
Kosteusongelma moottorin käynnissä
Välitietoja
Katselin sitten koneen tulpat ja vaihdoin ne uusiin + avasin virranjakajan kannen. Kauhukseni huomasin, että virranjakajan sisälle on jostain tullut lähipuista noita siitepölyjuttuja, vai mitä ne nyt semmoiset isot huituvat ovatkaan, ja samalla siellä oli iso läjä mustaa likaa. Eikä siinä vielä kaikki - pyörijä oli palanut melkein kokonaan poikki. Laitoinpa siis uusiksi sekä pyörijän, että virranjakajan kannen. Pyörtijä ei suostunut irtoamaan muuten kuin palasissa, sillä se oli hitsautunut akseliin kiinni. Nyt pitää ootella seuraavaa sadekeliä ja katsoa, että lähteekö kone käyntiin.
Samalla kokeilin ihan Saabin omalla työkalu torx:lla kannen pultteja - niistä 3 oli löysällä. Eli pientä laittamista olisi näköjään luvassa.
Samalla kokeilin ihan Saabin omalla työkalu torx:lla kannen pultteja - niistä 3 oli löysällä. Eli pientä laittamista olisi näköjään luvassa.