1984 900 16v turbo käyntihäiriö.. ?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
JaakkoS
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 20:21

1984 900 16v turbo käyntihäiriö.. ?

Viesti Kirjoittaja JaakkoS »

Äidin työkaverin miehen auto reistailee :?

Yritän tässä kertoa oireet niin hyvin kuin vain osaan.

Kyseessä siis vuoden 84 saab 900 Turbo 16v koneella. Auto käynnistyy ok, mutta n.10s startista tyhjäkäynti alkaa seilaamaan normaalin ja tukehtumispisteen väliä. Kun kaasua painaa auto ottaa todella huonosti kierroksia, rötää ja ei käy kaikilla. Myös bensa haisee melko voimakkaasti.

Tähänmennessä testattua
-ilmamassamittarin (005) mittaus ( antoi 2.8v jännitteen normaalityhjäkäynnillä, tukehtumispisteessä jännite kävi n. 3.5v. Jännite nousi kierrosten mukaan ok. Seoksensäätöpotikka oli kohdassa 330ohm)

Ilmamassamittarin johdon irroittamalla autolla pystyy jotenkuten ajamaan mutta tyhjäkäynti on huonoa, ei tosin seilaa samanlailla ja kone kestää kaasua.

-vaihdettu lämpötila-anturi. Ei vaikutusta

- uusittu tulpanjohdot ja tulpat. Ei vaikutusta.

- käyty kaikki alipaineletkut läpi. Ei vaikutusta.

- kokeiltu toista sytytyksenohjausyksikköä. Ei vaikutusta.

- Lisäilmaluistia ei ole vielä avattu,putsailtu.

Voiko esim viallinen bensanpaineen säädin aiheuttaa tälläistä?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vaikuttaisi ilmamassamittarin vialta kyllä jos johdon irrottamalla lopettaa seilauksen ja kestää kaasua. Kannattaisi kokeilla toisella ehjällä mittarilla jos saa jostain lainaan..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

jcarlson kirjoitti:Vaikuttaisi ilmamassamittarin vialta kyllä jos johdon irrottamalla lopettaa seilauksen ja kestää kaasua. Kannattaisi kokeilla toisella ehjällä mittarilla jos saa jostain lainaan..
Tai iso ilmavuoto..
Aki Peltola #1132
JaakkoS
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 20:21

Viesti Kirjoittaja JaakkoS »

voiko lisäilmaluistin jumiutuminen ? aiheuttaa tälläistä.

Tosiaan startista n.10s käy kuin kello sitten alkaa seilaus. Jos joku olisi halukas lainaamaan 005 loppuista ilmamassamittaria pääkaupunkiseudulla niin voisi selvittää onko vika siinä.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Lisäilmaluistin jumittaminen auki aiheuttaisi tasaisen korkeat tyhjäkäyntikierrokset, mutta koska sen läpi menevä ilma on IMM:n mittaamaa, niin se ei voi aiheuttaa seilausta. Kiinni jumittaminen taas aiheuttaisi matalan tyhjäkäynnin.

10s kuulostaa siinämielessä hassulta että jos kyseessä olisi lambdaohjattu auto niin syyttäisin kyllä heti sitä. 8O Mutta eipä -84 vuotisessa LH 2.2 autossa lambdaa ole...
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 1984 900 16v turbo käyntihäiriö.. ?

Viesti Kirjoittaja Eski »

JaakkoS kirjoitti:Äidin työkaverin miehen auto reistailee :?

Yritän tässä kertoa oireet niin hyvin kuin vain osaan.

Kyseessä siis vuoden 84 saab 900 Turbo 16v koneella. Auto käynnistyy ok, mutta n.10s startista tyhjäkäynti alkaa seilaamaan normaalin ja tukehtumispisteen väliä. Kun kaasua painaa auto ottaa todella huonosti kierroksia, rötää ja ei käy kaikilla. Myös bensa haisee melko voimakkaasti.

Voiko esim viallinen bensanpaineen säädin aiheuttaa tälläistä?
Minulla oli -84 Aerossa hyvin pitkälti samanlaiset oireet ja vika oli nimenomaan bensanpaineen säätimessä (bensanpaineet oli 7,5 bar). Eli kannattaa mitata bensanpaineet. Sen säätimen saa muuten huomattavasti halvemmalla Boschilta, kun merkkiliikkestä...

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ght=#61676

Eski
JaakkoS
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 20:21

Viesti Kirjoittaja JaakkoS »

Pitäisikö käynti muuttua dramaattisesti kun paineensäätimestä irrottaa alipaineletkun tyhjäkäynnillä?

Eilen kokeilin ottaa letkua irti koneen käydessä ja _mitään_ ei tapahtunut
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minun Aerossa nousee tyhjäkäyntikierrokset, kun sen paineensäätimelle tulevan alipaineletkun irroittaa.

Mites seokset, onko säädöt kohdallaan?

Eski
Vastaa Viestiin