Lähipiiri (etenkin tyttöystävä) on joutunut kärsimään kuvatunlaisesta toiminnasta jo lähes vuodenverran - non-stoppina! Hellittäneekö tuo tuska ennenkuin se ajokki siellä pihassa sitten nököttää?
Henkka #2283 kirjoitti:
Tuo lopun sanomasi saattaa osoittautua takaheijastinpaneelin alkuperäishintaakin arvokkaammaksi
Taitaa olla nugguaika meikäläiselle kun taas menee yli ymmärryksen! Ai siis tuo varikkomahdollisuus? Juu - entisiä ja nykyisiä ammattiautoilijiota ja ingenjöörejä pitäs kotopuolesta löytyä, jotta sikäli ihan mukavalla tolalla tuo fiksi puoli.
Juu. Tuota tiedonhankintaa pyrin tekemään mahdollisimman paljon. Että sitten kun pääsee paikanpäälle niitä autoja katsastamaan niin mahdollisimman pitkälti pystyisi "vikaherkät" alueet tarkastamaan ja välttämään niitä surullisenkuuluisia pommeja. Kiitoksia siis kaikille teille asioista paljon enemmän tietäville valaisevista ja informatiivisista kommenteista.
Jepulis, juuri sitä korjauttamis/pajamahollisuutta meinasin, alkaa täälläkin väsy painaa ja logiikka olemaan kaukaa haettua...
Tässä nyt aivan knoppitieto liittyen tohon heijastinpaneeliin. Mulla semmonen lisävaruste tuli auton mukana, oli vain yläkulmasta halki, aattelin pikaseltaan, että paljon toikaan varmaan maksa... HEH. En muista tarkkaan, mutta saabilla uusi kustantaa luokkaa 400€. Ja pakko tuohon on kuitenkin paneeli takaisin laittaa, koska joku älypää oli laittanut pirun kovalla liimalla sen lohjenneen palan joskus (varmaan samaa kamaa kuin valkoisten puutarhakalusteiden hintalapuissa) ja liimaa irti raapiessa maalikin kärsi eikä sitä ole viitsimystä korjata, ruostesuoja vain päälle. Joten "uusi" paneeli oli ainoa mahis peittää jäljet, onneksi täältä ostopalstalta löytyi hyväkuntoinen käytetty, joka on tulossa.
Kaverilla olisi myynnissä 9000 T16 aut. vm87 ajettu 360tkm. Auto on kaikilla herkuilla mm. automaatti-ilmastointi, vakionopeudensäädin, ajotietokone, nahkapenkit, helmasarja, alustasarja (koni sportit joka kulmassa ja 40mm madallus) 17" melkein uusilla kesärenkailla, 16" vanteet kitkoilla. Kulkupuolta parannettu tehoputkistolla.
Auto on säännöllisesti huollettu. Parin vuoden sisällä vaihdettu mm. automaattilaatikko, laakereita jne. Moottori tarkistettu laatikon vaihdon yhteydessä ja oli erinomaisessa kunnossa. Alusta puolivuotta sitten hitsattu ja massattu.
Mielelläni ottaisin vastaan lisäinfoa vaikka emaililla tai soittamalla (YV:nä pistin yhteystietoja).
Jostain taisin lukea, että 87 mallista siirryttäessä 88 mallin tonnariin tuli jotain muutoksia koriin tai moottoriin tai johonkin? Vai tuliko? Taisi olla jokin lontoonkielinen ulkomaan saittin josta näin luin.. Voisiko joku himan valaista lisää, notten aivan luulotautiseksi asian tiimoilta jää..?
Tonppa kirjoitti:Mielelläni ottaisin vastaan lisäinfoa vaikka emaililla tai soittamalla (YV:nä pistin yhteystietoja).
Jostain taisin lukea, että 87 mallista siirryttäessä 88 mallin tonnariin tuli jotain muutoksia koriin tai moottoriin tai johonkin? Vai tuliko? Taisi olla jokin lontoonkielinen ulkomaan saittin josta näin luin.. Voisiko joku himan valaista lisää, notten aivan luulotautiseksi asian tiimoilta jää..?
Tää on nyt ihan mutu-tietoa, mut tämmösii muisteloita ois mulla:
-meinaisko toi korimuutos CD-mallin (konttiperä) tuloa mallistoon, taisi tulla tossa huitteissa
-jotain muitakin eroja on varmaan, mm. turbo-mallin takaluukun kaasujouset (CC-malli) eivät sovi noiden vuosimallien erotuksella
-moottoripuolella muutoksia saattoi aiheuttaa DI-sytytyksen (suorasytytys ilman virranjakajaa) ilmaantuminen noihin aikoihin...
88-mallisessa on kunnollinen ajovalorele, vanhemmissa pitkät/lyhyet vaihto viiksessä olevalla naksuvaihtokoskettimella
Keskellä 88-mallivuotta parannettiin tuulilasinpyyhkijävivustoa niveliltään välyksettömämpään
87-mallivuoden loppupuolella tuli automaattivaihteistoon kolmiportainen keskipakosäädin. Liekö sitten tarkempia vaihtokohtia sillä saavutettu, hyvin olen pärjännyt kaksiportaisellakin
88:ssa ABSit ehkä todennäköisemmät kun vanhemmissa.
Aika pieniä muutoksia.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
22vuottasaabilla kirjoitti:Jos 9000:n ostaa, täytyy mielestäni unohtaa sana pieni budjetti niin osien kuin korjauskulujenkin suhteen.
Kuis? Ainakin mielestäni muihin saman kokoluokan autoihin verrattuna tonnarissa on aika edulliset osat. Bemarin, audin sekä mersun osat ovat mielestäni aivan hullun hintaisia saabiin verrattuna!
Kyllä osia saa suhteellisen edullisesti kun tietää mistä hommata (purkaamot sun muut vastaavat paikat).
Ja saabin vakuutukset ovat edulliset joten sekin on omassa valinnassa aika usein painopisteenä
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla
Boiga kirjoitti:
Kuis? Ainakin mielestäni muihin saman kokoluokan autoihin verrattuna tonnarissa on aika edulliset osat. Bemarin, audin sekä mersun osat ovat mielestäni aivan hullun hintaisia saabiin verrattuna!
Esimerkki, joskin kyse uudehkosta autosta: alkuviikosta duunimatkalla tuli puhetta, kun kollegan tekee mieli vm 2003 E220 CDI meseen peräkoukkua. Mikäs siinä sitten, tarvikkeena ei kuulemma saa, merkkiliikkeessä alustava arvio 1000€. Kyllä. 1000€ peräkoukusta! Pelkkä johtosarja oli jotain 300-400€ muistaakseni, työtä menee kokeneelta asentajalta kuulemma vähintään 5,5 tuntia, mahdollisesti koko päivä (johtosarja pitää vetää peräkoukulta ajotietokoneelle asti, ajotietokoneelle pitää ohjelmoida koukun olemassaolo jännitteenvalvontaan yms. sellaiseen mukavaan...). Ehdotin kaverille, että ostaa jostain parilla huntilla vanhan leimatun Saabin, jossa koukku valmiina...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
22vuottasaabilla kirjoitti:Jos 9000:n ostaa, täytyy mielestäni unohtaa sana pieni budjetti niin osien kuin korjauskulujenkin suhteen.
Varmaankin 80-luvun Saab 9000 Turbo on kallimpi pitää kuin 80-luvun Saab 900 kaasarilla tai ruiskulla. Silti vanhojen tonnarien varaosatilanne on kohentunut huomattavasti. Muutama vuosi sitten purkutonnareita oli vain purkamoilla, jos sielläkään, ja osat kalliita. Nyt alkupään tonnareita on osiksi myytävänä joka kylässä ja takapihoilla, senkun vaan käy poimimassa haluamansa osat. CS-korisiin ja B234-moottorisiin ei taida vielä ihan yhtä runsaasti saada osia halvalla.
Jos vuosimallihaarukka on tonnaria hankkiessa 80-luvun puolella, kannattaa panostaa erityisesti ehjään koriin. Tekniikkaa saa korjattua ja vaihdettua kohtuutyömäärällä, mutta ruostetta ei saa lopullisesti häädettyä kohtuuttomallakaan työmäärällä. Tosin ruosteiden kanssa voi päästä tasapainotilanteeseen, jonka kanssa voi muutaman vuoden elää. Lopulta kuitenkin ruoste voittaa
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Nojuu. Ruoste tosiaan taitaa olla se suurin vaara. Niin, ja eipähän tuo ajoneuvo noin lähtökohtaisestikaan olisi käyttöön tulossa kuin 2-3 vuodeksi, että pääsee "oikeisiin" töihin.
Muutama ihan kohtuullinen vaihtoehto tässä nyt on jo olemassa. Pitääpä koittaa järjestää aikaa ja lähetä potkimaan renkaita ihan paikan päälle.
Tuosta 87 - 88 mallien eroista vielä sen verran, että löytyykö 87 mallista ABSeja, DI/APC härpäkkeitä sun muita?