99:n kulutusta pienemmäksi?
99:n kulutusta pienemmäksi?
Onko kukaan saanut tuplaysin varsin suurta kulutusta pienemmäksi? Mulla se vie nyt kesälläkin 9-10 l vaihtelevassa ajossa. Maantiellä pääsee nippa-nappa
8:lla litralla kun ajaa ihan viimeisen päälle tarkasti.
8:lla litralla kun ajaa ihan viimeisen päälle tarkasti.
Saab Suomesta - hyviä autoja 
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329

99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Eikös tuo ole ihan normaalia, jopa vähemmän mitä mulla on menny kaasarikoneisilla saabeilla. Nykyisellä 16-tappisella ruiskulla on keskikulutus ollu aika tarkkaan 10 litraa sataisella. Kyllähän se ehkä tuntuu kovalta jos vertaa johonkin koirankopin kokoiseen hernepyssyyn, mutta tuon suuremman kulutuksenhan voi ajatella vaikka eräänlaisena "huviverona". 

kaasarikoneen pitäisi olla numeroiden mukaan vähäruokaisin 99/900 koneista. Syystä tai toisesta kuitenkin ruiskuilla saadaan yleensä parempia lukemia. Voi olla paljon mahdollista, että nuo kaasuttimet muuttuvat epätarkoiksi vanhemmiten. Osat kuluvat jne.
Itellä 900i:n 8-tappisen ruiskun paras keskikulutus matka-ajossa on 7,13litraa (ei sisältänyt motariajoa). Eli kyllä nämäkin saabit saa kulkemaan kohtuulukemilla. Sekalaisessa ajossa menee 10litraa ja talvella tuppaa kääntymään 10-11 litran tuntumaan.
Itellä 900i:n 8-tappisen ruiskun paras keskikulutus matka-ajossa on 7,13litraa (ei sisältänyt motariajoa). Eli kyllä nämäkin saabit saa kulkemaan kohtuulukemilla. Sekalaisessa ajossa menee 10litraa ja talvella tuppaa kääntymään 10-11 litran tuntumaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 99:n kulutusta pienemmäksi?
tany kirjoitti:Onko kukaan saanut tuplaysin varsin suurta kulutusta pienemmäksi? Mulla se vie nyt kesälläkin 9-10 l vaihtelevassa ajossa. Maantiellä pääsee nippa-nappa
8:lla litralla kun ajaa ihan viimeisen päälle tarkasti.
mulla kuluttaa ihan samoja lukemia, käytännössä aina lähemmäs 10 litraa. ajotapani on erittäin ennakoiva, mutta ei välttämättä rauhallisimmasta päästä. ja siis 5-vaihteisella 84 vuoden tuplaysillä, mulla on ollut niitä kolme, ja kaikki mun käytössä vieneet sen 10 sadalla, vaikka ovat olleet ainakin kulkupuolesta päätellen vähän "eri säädöissä". muistelin että joskus yritin tietoisesti ajaa tankillisen erittäin maltillista ajoa ja taisin päästä 8l/100 lukemaan.tany kirjoitti:Onko kukaan saanut tuplaysin varsin suurta kulutusta pienemmäksi? Mulla se vie nyt kesälläkin 9-10 l vaihtelevassa ajossa. Maantiellä pääsee nippa-nappa
8:lla litralla kun ajaa ihan viimeisen päälle tarkasti.
mun autonkäytössä on sekä matka-ajoa että kaupunkiajoa.
ehkä mä noita "uudempia" h-moottorisia käytän jotenkin ronskimmin. yllätyin kun viime kesänä ajoin tuplakaasarisella b-moottorisella, nelivaihteisella - vielä lyhyet välitykset - 9 litraa sadalla. mutta kieltämättä käsittelin sitä autoa enemmän "silkkihansikkain".
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Kympin luokkaa keskimäärin minullakin K-jetillisessä 99:ssä. Ajo on pääasiassa ruuhka-ajoa kaupungissa ja sehän kuluttaa. Talvipäiväreissu Helsinki-Joensuu meni keskimäärin alle 8 litralla, paluureissun tankkaus 7,4 l/100 km, eikä tultu mitenkään pihistelleen. Auto on viisivaihteinen, ensiovälitys on 7.
http://www.tankkaus.com/graph_yearcons.php?car=4593
Ei tuo ruiskukaan varmasti viimeisen päälle toimi, perstuntuma sanoisi että potkua pitäisi löytyä vähän enemmän. Mielessä on käynyt kokeilla sitä kartion teippausta.
Pitäisi vaan päästä ajamaan enemmän. Tämän auton parissa askartelutuntimäärä lienee selkeästi pienempi kuin ajotuntimäärä.
http://www.tankkaus.com/graph_yearcons.php?car=4593
Ei tuo ruiskukaan varmasti viimeisen päälle toimi, perstuntuma sanoisi että potkua pitäisi löytyä vähän enemmän. Mielessä on käynyt kokeilla sitä kartion teippausta.
Pitäisi vaan päästä ajamaan enemmän. Tämän auton parissa askartelutuntimäärä lienee selkeästi pienempi kuin ajotuntimäärä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Justiinsa mittasin mun -74 99 1.85 koneella olevan auton kulutuksen.Ajo oli reipasta sekalaista ajoa mutta kaupungissa ei juuri yhtään.Tulos:9.9 litraa satasella.tossahan on lyhyet välitykset jotka kostautuvat maantie ajossa.Toisaalta taas joutuu painamaan kaasua reilusti kun mennään ruuhkaliikenteessä eikä tuo 1.85 kone ole mikään liian pirteä...
Eilinen Helsingin keikka ruisku-99 :llä meni 8,2 l/100km. (Hanko-Kirkkonummi-Ruoholahti-Lohja-Hanko. ~280 km.)
Ruuhkaliikenteessä suunnilleen rajoitusten mukaan ja toisinaan hitaampia ohitellen.
http://www.tankkaus.com/graph_yearcons.php?car=5324
Tähänastinen ennätys on litran pienempi Hanko-Tre-Hanko vanhaa kolmostietä myöten ja alle kahdeksan pääsee helposti.
Uskoisin, että jos malttaisin joskus ajella pidemmän reissun tasaista 80 km/h, kulutuslukema alkaisi kuutosella. Tuo 99:n ilmanvastus on ikäisekseen pieni 0,37, joten edellytyksiä on.
Ruuhkaliikenteessä suunnilleen rajoitusten mukaan ja toisinaan hitaampia ohitellen.
http://www.tankkaus.com/graph_yearcons.php?car=5324
Tähänastinen ennätys on litran pienempi Hanko-Tre-Hanko vanhaa kolmostietä myöten ja alle kahdeksan pääsee helposti.
Uskoisin, että jos malttaisin joskus ajella pidemmän reissun tasaista 80 km/h, kulutuslukema alkaisi kuutosella. Tuo 99:n ilmanvastus on ikäisekseen pieni 0,37, joten edellytyksiä on.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Noista perushommista ollaan varmaan puhuttu ties kuinka monesti mutta tässä jotain mitä tulee mieleen/omia kokemuksia.
98:n käyttö 95:sen tilalla, kulkee pienemmällä polkemisella.
Sytkä olis myös hyvä säätää käytettävän litkun mukaan.
Seokset riittävän rikkaalle n.3.5 ja taas kulkee paremmin kun ei tarvii polkee. Miinuksena on että joutuu käymään pajalla ennen ja jälkeen katsastuksen. Edit: vanhempiin taitaa saada riittävän rikkaan seoksen laillisestikin.
Eihän jarrut laahaa?
Itsellä pihein saabi on ollu 900C -89 joka meni noin 8litralla kun ajot oli reilua 20kilsan maantieajoa ja kylillä pyörimistä, eikä vaatinu mitää pihistelyä. Toisaalta talvella tuolla meni helposti yli kympin.
Enskana tuossa oli 7.
iivarit on vieneet siinä kympin paikkeilla, eivät ole kauhean tarkkoja ajotavoista. Hissutellen ei ole noilla juuri tullu koeteltua.
T16:set tahtoo kanssa pyörii jossain kympin liki mutta noilla tulee tarpeettoman reippaita kiihdytyksiä harrastettua ohituksissa ja motarin rampeissa.
98:n käyttö 95:sen tilalla, kulkee pienemmällä polkemisella.
Sytkä olis myös hyvä säätää käytettävän litkun mukaan.
Seokset riittävän rikkaalle n.3.5 ja taas kulkee paremmin kun ei tarvii polkee. Miinuksena on että joutuu käymään pajalla ennen ja jälkeen katsastuksen. Edit: vanhempiin taitaa saada riittävän rikkaan seoksen laillisestikin.
Eihän jarrut laahaa?
Itsellä pihein saabi on ollu 900C -89 joka meni noin 8litralla kun ajot oli reilua 20kilsan maantieajoa ja kylillä pyörimistä, eikä vaatinu mitää pihistelyä. Toisaalta talvella tuolla meni helposti yli kympin.
Enskana tuossa oli 7.
iivarit on vieneet siinä kympin paikkeilla, eivät ole kauhean tarkkoja ajotavoista. Hissutellen ei ole noilla juuri tullu koeteltua.
T16:set tahtoo kanssa pyörii jossain kympin liki mutta noilla tulee tarpeettoman reippaita kiihdytyksiä harrastettua ohituksissa ja motarin rampeissa.

Viimeksi muokannut tetammi, Pe Kesä 03, 2005 13:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
tetammi kirjoitti:Itsellä pihein saabi on ollu 900C -89 joka meni noin 8litralla kun ajot oli reilua 20kilsan maantieajoa ja kylillä pyörimistä, eikä vaatinu mitää pihistelyä. Toisaalta talvella tuolla meni helposti yli kympin.
Enskana tuossa oli 7.
mulla samansuuntainen kokemus, 88 vuoden 900c vei n. litran satasella vähemmän kun noi strömberg-kaasariset ysiysit. eräällä lomareissulla pääsin kulutuksessa seiskalla alkavaan lukemaan rauhallisella ajolla, mut normaalisti oli 8-9 hujakoilla.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Kaikki 99:t ovat sen ikäisiä, että niille sallittu CO on 4,5%tetammi kirjoitti: Seokset riittävän rikkaalle n.3.5 ja taas kulkee paremmin kun ei tarvii polkee. Miinuksena on että joutuu käymään pajalla ennen ja jälkeen katsastuksen.

Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1993
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Porvoo
Pitäsköhän kahtoo peiliin.... mun urbotontulla keskilulutus on perhana noin 14, tosin 95% kaupunkia..
Mut että toi mu k-jettiturbo vei kun kerran laskeskelin niin 17-18
kaupunkis. Lienekkö räpläyksellä sormensa pelissä. Katsastuksessa se arvo (en ny muista mikä arvo, mu mittauksissa 4,8 ja 5,0 , ja juuri toi 5,0 oli maksimi
Muista ei liiemmin kokemusta, ja tossa tontussa on kyl jotain pinetä häsminkiä, joka täs kesäl pitäs selvitellä, ja jottei kulutus putoo niin lastu ja suuttimet samalla rempalla
Mut että toi mu k-jettiturbo vei kun kerran laskeskelin niin 17-18


Muista ei liiemmin kokemusta, ja tossa tontussa on kyl jotain pinetä häsminkiä, joka täs kesäl pitäs selvitellä, ja jottei kulutus putoo niin lastu ja suuttimet samalla rempalla

Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Alkoi helpottaa, tuntus olevan asialliset lukemat itsellä. Tuo vinkki seosten rikastamisesta oli hyvä. Vaihdoin eilen tulpat ja olivat varsin valkoiset. Eli seos saisi olla rikkaampikin. Pääsisi samalla vähemmällä polkemisella. Nyt on hieman tahmea lähtemään.
Saab Suomesta - hyviä autoja 
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329

99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Jäännöshapelle (O2) suurin sallittu on 5,0%. Suurempi happiarvo meinaa yleensä vuotoa pakoputkistossa tai tosi laihaa seosta.900turbo3d kirjoitti: Katsastuksessa se arvo (en ny muista mikä arvo, mu mittauksissa 4,8 ja 5,0 , ja juuri toi 5,0 oli maksimi![]()
Tässäpä rajat kertauksena:
Käyttöönottopvm. 1.1.1978-30.9.1986
CO 4.5%, HC 1000ppm
1.10.1986 jälkeen käyttöön otetut ajoneuvot
CO 3,5%, HC 600ppm
Vähäpäästöiset autot (1.1.1991 ->)
joutokäynnillä CO 0,5%, HC 100 ppm
>2000 1/min CO 0,3%, HC 100 ppm, lambda 0,97-1,03.
Euro 3 (OBD-tark.)
>2000 1/min CO 0,2%, HC 100 ppm, lambda 0,97-1,03
Jos CO ylittää 6,0%, auto voidaan määrätä ajokieltoon.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1993
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Porvoo