moottorinosien tasapainoitus og900T8
moottorinosien tasapainoitus og900T8
Tarkoitus olisi rakentaa uusi turbokone satkuun, ja nyt tässä varmistelen omia tietämyksiä ja luuloja koneen tasapainoituksesta.
Männät ovat rengastettuja T16 mahlen orkkisylikokomäntiä (+1mm)
korjauskäsikirja sanoo, että mäntä+veivi+tappi+sokka yhdistelmät pitäisi saada 9g sisään. tämä tuntuu kyllä kaamealta epätasapainolta.
Männät juuri punnitsin tappien ja sokkien kanssa, ja ne oli 0,8g sisälllä ja seuraavaksi pitäisi veivit tasapainoittaa. Ilmeisesti siinä pitää saada seuraava yhtälö ratkaistua:
Veivien päiden painot samoiksi keskenään ja kokonaispaino samoiksi keskenään.
Olenko nyt ihan hakusessa, vai olenko antanut iteseni ymmärtää asian oikein?
-tuomas-
Männät ovat rengastettuja T16 mahlen orkkisylikokomäntiä (+1mm)
korjauskäsikirja sanoo, että mäntä+veivi+tappi+sokka yhdistelmät pitäisi saada 9g sisään. tämä tuntuu kyllä kaamealta epätasapainolta.
Männät juuri punnitsin tappien ja sokkien kanssa, ja ne oli 0,8g sisälllä ja seuraavaksi pitäisi veivit tasapainoittaa. Ilmeisesti siinä pitää saada seuraava yhtälö ratkaistua:
Veivien päiden painot samoiksi keskenään ja kokonaispaino samoiksi keskenään.
Olenko nyt ihan hakusessa, vai olenko antanut iteseni ymmärtää asian oikein?
-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Itse heitin kaasarin lohkoon samat männät ja painoero veivi+mäntä+tappi+renkaat+laakerisilta+mutterit paketille oli:
3g +- 1g, eli max 4g voi olla heitto.
Vaa'an tarkkuus siis toi 1g, mutta en mitannut absoluuttista vaan suhteellista massaa, niin sillä einy hirveesti väliä ollut.
Eipä toi pahemmin tärise ku kierrättää, mitänyt turbopata muutenkin.
T. Pasi
3g +- 1g, eli max 4g voi olla heitto.
Vaa'an tarkkuus siis toi 1g, mutta en mitannut absoluuttista vaan suhteellista massaa, niin sillä einy hirveesti väliä ollut.
Eipä toi pahemmin tärise ku kierrättää, mitänyt turbopata muutenkin.
T. Pasi
Viime kesänä tasapainotin kanget gramman tarkkuuteen, en kylläkään päitä keskenään vaan koko kangen painot samoiksi. Pitäisi kans vielä punnita mäntä +kanki + männänrenkaat + tappi + sokat paketti, ja kattoa paljonko on heittoa. Ei pitäisi olla mahdoton homma saada painot balanssiin.
Mutta kuinkas siitä eteenpäin painotuksen kanssa. Siis myös kampura + vauhtipyörä + paineasetelma + kytkin + hihna pyörä paketti pitäis varmaan tasapainottaa. Missähän moinen onnistuu, ja olisikohan pelkkä kampura + vahtipyörä kevennys/tasapainotus riittävä?
Mutta kuinkas siitä eteenpäin painotuksen kanssa. Siis myös kampura + vauhtipyörä + paineasetelma + kytkin + hihna pyörä paketti pitäis varmaan tasapainottaa. Missähän moinen onnistuu, ja olisikohan pelkkä kampura + vahtipyörä kevennys/tasapainotus riittävä?
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Sain nuo veivit ja männät plus tapit ja sokat 0,5g sisään. Näköjään tuo kampiakseli on jo tasapainoitettu tehtaalta. Ainakin siinä on porattu reikiä puntteihin. Toivotaan että se on jokseenkin tarkasti tehty.
Periaatteessahan kampiakselin+vauhtipyörän+kytkimenosien tasapainoitus neloskoneessa on helppoa, mutta käytännössä tarvitsee aika tarkat mittalaitteet tuohon.
pitänee varmaan pyöritellä kampiakselia tuossa lohkossa ja katsella että se pysähtyy aina erikohtaan. Epätarkka metodihan tuo on, mutta saa nyt kelvata paremman puutteessa.
-tuomas-
Periaatteessahan kampiakselin+vauhtipyörän+kytkimenosien tasapainoitus neloskoneessa on helppoa, mutta käytännössä tarvitsee aika tarkat mittalaitteet tuohon.
pitänee varmaan pyöritellä kampiakselia tuossa lohkossa ja katsella että se pysähtyy aina erikohtaan. Epätarkka metodihan tuo on, mutta saa nyt kelvata paremman puutteessa.
-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Joo en ehkä rupee kumminkaan tasapainottamaan kampuraa "käsipelillä". Pitäis vähä kysellä paikkoja joissa tuo onnistuis. ABB:llä ainakin yks kaveri oli käynyt tasapainottamassa kampura + vp. paketin ja hyvä oli tullut. Oli vissiin muutaman gramman reikiä jouduttu poraamaan niin että sallittun alueen sisään oli päästy. Muistaakseni se sanoi myös että eka olisi kampura ja vp. tasapainotettu erikseen ja lopuksi vielä yhdessä. Ei mun mielestä edes ollut mikään kauheen kalliskaan homma. Aattelin tämän homman kuitenki tehdä, jos/kun tulee muutama gramma/kilo
otettua vauhtipyörästäkin pois
.


#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Jos muuten oikein tarkoiksi heittäydytään, niin löytyy männänrenkaistakin painoeroja. Kyseessä siis uudet Goetze merkkiset renkaat irrallaan. Näissä mun renkaissa on jamppa jolta nämä ostin merkannut jokaiseen jo valmiiksi painot:
1. 42,92g
2. & 3. 42,94
4. 43,06
Toleranssia siis löytyy myös noissa jopa 1,4g.
1. 42,92g
2. & 3. 42,94
4. 43,06
Toleranssia siis löytyy myös noissa jopa 1,4g.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
jooh. oli sokissakin eroa. 1,7-1,9g välillä vaihteli per pari tuo paino. Mutta tämä on jo aika hifistelyä. Renkaathan mulla oli jo männissä kun noita punnitsin.
-tuomas-
-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi