Kannattaako ostaa V6
Kannattaako ostaa V6
Mitä mieltä ootte "saabin" V6:sta? Nettiautossa olisi houkutteleva 9000 3 litrasella kutosella. Sillä ois ajettu n. 220tkm.
Kenen valmistama sen on ja mitä vikoja siinä yleisesti esiintyy?
Kenen valmistama sen on ja mitä vikoja siinä yleisesti esiintyy?
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Ooppelin konehan toi on tai ainakin niillä ahkerasti käytössä.
Melkein menisin http://www.opelclubfinland.net sivustoille katteleen että mitä tuosta koneesta sanotaan. Täällä taitaa olla aika outolintu
Melkein menisin http://www.opelclubfinland.net sivustoille katteleen että mitä tuosta koneesta sanotaan. Täällä taitaa olla aika outolintu
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Mulla on 900:sessa 2.5 V6. Gm peruja kone on. Sanoivat opel liikkeessä kuitenkin etteivät huolla koska kone poikkeaa opelin vastaavasta. Nokkaremmin vaihto on oikeastaan ainoa kriittinen asia koneessa. Samoin tietenkin että koneessa ei saa käyttää muuta kuin synteettisiä öljyjä. Muutoin kone tarjoaakin todella miellyttävää vääntöä ja liikuttaa 900:sta vähintäänkin ripeästi. Äänet ovat todella mannaa korville kun polkaisee pedaalin lattiaan. "Feeling that you can not get with four cylinder" 

Kyllä. Gm konsernin konehan siellä on. Moottori tyyppi B308I vuosina 94 - 97. Äänet ovat todellista herkkua korville, vääntöä riittää ja itsellä ainakin kulkee hämmästyttävän pienellä määrällä bensaa... Viime kesänä kokeiltu juttu, moottoritiellä 140km/h ja keskikulutus oli 8.2L / 100km. 

Griffin 3.0 V6, parasta kyytiä housut jalassa
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Itselläni on ollut yksi kolmelitrainen veekuutonen (ei saabbi) ja kaksi turbotonnaria, ja täytyy todeta, että se kuuluisa kuutosen alaväännön suuruus on enemmänkin kiinni korvien välistä kuin moottorin luonteesta
. Esimerkiksi kun vertaillaan vääntökäyriä, niin tuossa 2,5 kuutosessa maksimi vääntö 227 nm tulee vasta 4200 kierroksen kohdalla, kun turbon 250-270 nm tulee jo n. 1900-2100 kierroksen tuntumassa (riippuen moottorista). Mutta tätä en tarkoittanut v...uillakseni, vaan selventääkseni hieman asioita (turbon suuntaan tietysti
)
Harri


Harri
Samoilla linjoilla. Mitä aikanaan olin autokaupassa töissä niin tuli kovinkin paljon ajettua eri autoja eri koneilla. Isompi tilavuuksinen kone ei voita ahdettua kuin oikeastaan tyhjäkäynniltä vedätettäessä. Kaikki edes suht nykyaikaiset (vakio)turbot tulee jo normaalilla käyttö kierroksilla mukaan. Todellinen vääntö tulee vasta ahtimella. Se selviä kirkkaasti jo käyristäkin. Korvien välissä toi vinkkelien vääntöjuttu. Ja nyt ei puhuta mistään isolohko kasista.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Jep,
Kyllä näissä turbokoneissa on aika kuollut kohta juuri tyhjäkäynnin tuntumassa, itsekin olen käsittänyt tuon alakierrosväännön juuri tuolla 1000-2000rpm:n alueella. Sen jälkeen kaikissa nykyisissä autoissa koneet kyllä toimivat hienosti, toisissa on sitten vähän enemmän potkua kuin toisissa...
Noista 3l V6:sta saattaa vielä puuttua nuo Saabin turbokoneiden ongelmakohdat eli tasapainoakseleiden ongelmat, kansien jälkikiristys yms eli käytännössä saattaa olla paljon luotettavampi kone, vaikka potkua ei samaan malliin olekaan eli itse epäilisin ainoastaan tuota kulutusta.
Jos joutuu ajelemaan enemmänkin kaupungissa niin varmasti 2,0 tai 2,3 turbo menee huomattavasti vähemmällä vaikka ajon "helppoudesta" joutuukin kärsimään.
Kyllä näissä turbokoneissa on aika kuollut kohta juuri tyhjäkäynnin tuntumassa, itsekin olen käsittänyt tuon alakierrosväännön juuri tuolla 1000-2000rpm:n alueella. Sen jälkeen kaikissa nykyisissä autoissa koneet kyllä toimivat hienosti, toisissa on sitten vähän enemmän potkua kuin toisissa...
Noista 3l V6:sta saattaa vielä puuttua nuo Saabin turbokoneiden ongelmakohdat eli tasapainoakseleiden ongelmat, kansien jälkikiristys yms eli käytännössä saattaa olla paljon luotettavampi kone, vaikka potkua ei samaan malliin olekaan eli itse epäilisin ainoastaan tuota kulutusta.
Jos joutuu ajelemaan enemmänkin kaupungissa niin varmasti 2,0 tai 2,3 turbo menee huomattavasti vähemmällä vaikka ajon "helppoudesta" joutuukin kärsimään.
Alakierroste "tyhjä kohta" on myös suhteellinen käsite. Uusissa autoissa joissa on elektroninen sytkä ja pienet nopeasti spoolaavat ahtimet ei kuollut kohtaa oikein ole. Tokikaan vetoa ei ole samalla lailla kuin jossain suurempi tilavuuksisessa. Lähinnä tarkoitin, että iajossa ei häiritse, joskaan ei hurmaakaan.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Omat vaatimattomat kommenttini tuohon kutos-asiaan... Itsellä myöskin jostain syystä perverssi kiinnostus tuota tonnarin kutosta kohtaan
ja siksi asiaa netistä jonkin verran tuli jossain vaiheessa kaiveltua. Itseäni kuitenkin tuo hihna asia vaivaa sen verran että mielummin ketjuun kallistuisin, ja onhan turbo aina turbo...
Sinänsä 3.0 V6 koneessa ei ilmeisesti ole muuta vikaa kuin että siinä on se hihna ketjun tilalla. Mikäli erinnäisiltä foorumeilta asiaa olen oikein osannut tulkita niin tuossa nimenomaisessa GM:n kutosessa on myöskin
jonkin sortin "valmistusvika" että hihnapyörien asettelun takia hihnaan kohdistuu liian suurta rasitusta. Ooppelimiesten foorumilta löytyi kivoja kuvia minkälaista jälkeä syntyi kun hihna oli kilahtanut. Käsittääkseni sama kone on B-mallin omegassa (MV6). Varmasti kuitenkin mukava kone ja sopii tonnariin, vaikkakin oma mieltymykseni painottuu turbollisiin koneisiin. Tälläkin foorumilla koneesta jotain juttua oli jossa oli linkki pdf-dokumenttiin jossa jenkkien puolella joku oli vaihtanut tonnariinsa -00 vuoden Saturnin 3.0 V6-koneen joka ilmeisesti on sama kone mutta juuri niiden hihnapyörien paikkoja on muuteltu. Joku varmaan osaa kyseiseen threadiin laittaa linkin...
Jos viestissäni on virheellistä tietoa niin asiantuntijat varmasti korjaavat...

ja siksi asiaa netistä jonkin verran tuli jossain vaiheessa kaiveltua. Itseäni kuitenkin tuo hihna asia vaivaa sen verran että mielummin ketjuun kallistuisin, ja onhan turbo aina turbo...
Sinänsä 3.0 V6 koneessa ei ilmeisesti ole muuta vikaa kuin että siinä on se hihna ketjun tilalla. Mikäli erinnäisiltä foorumeilta asiaa olen oikein osannut tulkita niin tuossa nimenomaisessa GM:n kutosessa on myöskin
jonkin sortin "valmistusvika" että hihnapyörien asettelun takia hihnaan kohdistuu liian suurta rasitusta. Ooppelimiesten foorumilta löytyi kivoja kuvia minkälaista jälkeä syntyi kun hihna oli kilahtanut. Käsittääkseni sama kone on B-mallin omegassa (MV6). Varmasti kuitenkin mukava kone ja sopii tonnariin, vaikkakin oma mieltymykseni painottuu turbollisiin koneisiin. Tälläkin foorumilla koneesta jotain juttua oli jossa oli linkki pdf-dokumenttiin jossa jenkkien puolella joku oli vaihtanut tonnariinsa -00 vuoden Saturnin 3.0 V6-koneen joka ilmeisesti on sama kone mutta juuri niiden hihnapyörien paikkoja on muuteltu. Joku varmaan osaa kyseiseen threadiin laittaa linkin...
Jos viestissäni on virheellistä tietoa niin asiantuntijat varmasti korjaavat...
Hihnan vaihtoväliä lyhennettiin ooppelissa 60 tkm ja samalla ainakin 2.5 koneessa (joka on siis erilainen alakerraltaan) vaihdettiin kiristin. Kaiken lisäksi ainakin oomekan pitkittäisasennuksessa on hihna erittäin pahassa paikassa. Turun autohallissakin hihnan vaihtoa kuvattiin vittumaiseksi hommaksi, ihan huoltohallin puolelta tiedusteltuna. Toisaalta, jos hihnan vaihtaa merkkiliikkeessä, ainakin ooppeliin saa takuun tuon 60tkm ajaksi. (Kiristin on lauennut kerran, sitä myoten jako oli hieman... hmm... erikoinen
ja remontin suuruusluokka olisi ollut aivan liian suuri omalle kukkarolle. Takuuna meni. Merkkihuolto kannatti kerrankin
)
Toisaalta en tiedä, mitä muita vikoja oomekasta siirtyy koneen mukana. Ainakin vaihteisto tekee välillä (automaatti) aivan häröjä ratkaisuja -97 180tkm ajetussa saksan mossessa.
Kuutosen ääni on jotain niin mahtavaa verrattuna föönatun starttikokoisen moottorin pörinään, että huh. Saappaassa on toki föönattuna reilusti enemmän vääntöä käyttökierroksilla. Persdynolla mitattuna. V6:n kiihtyvyys on varmasti riittävä.
Äänestä puheen ollen, eikö joku 9000 V8kin ollut suunnitelmissa


Toisaalta en tiedä, mitä muita vikoja oomekasta siirtyy koneen mukana. Ainakin vaihteisto tekee välillä (automaatti) aivan häröjä ratkaisuja -97 180tkm ajetussa saksan mossessa.
Kuutosen ääni on jotain niin mahtavaa verrattuna föönatun starttikokoisen moottorin pörinään, että huh. Saappaassa on toki föönattuna reilusti enemmän vääntöä käyttökierroksilla. Persdynolla mitattuna. V6:n kiihtyvyys on varmasti riittävä.
Äänestä puheen ollen, eikö joku 9000 V8kin ollut suunnitelmissa
