9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mordai »

Niinpä! :lol:
En olisi uskonut että homma menisi näin hienosti! Toivottavasti tarina luo toivoa muidenkin osalta...
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Hieno juttu jotta nykyään löytyy reiluuttakin näissä takuuasioissa :D
Itse tahtoisin kiittää Mäkelän Auton henkilökuntaa erinomaisesta palvelusta, mainiosta varaosien toimituksesta, kullanarvoisista neuvoista/ohjeista jne, joten kyllä hyvää palvelua saa kun valitsee oikean paikan :)
Minä en lähtenyt edes kokeilemaankaan tuota 8 vuoden jatkettua mottoritakuuta koska huoltoja on suoritettu missä lie italialaisissa huoltamoissa ja joitain puuttuikin, tosin öljyt oli vaihdettu 20tkm:n välein. Ja on tämä ollut ihan mielenkiintoinen ekskursio 9-5:n ja b2x5:n syvimpään olemukseen :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

ng900aero kirjoitti:...Ja on tämä ollut ihan mielenkiintoinen ekskursio 9-5:n ja b2x5:n syvimpään olemukseen :D
Yksi mielenkiintoinen juttu tuosta B205 ilmeni öljynvaihdon kanssa. Ei siedä yhtään "ylitäyttöä". Tuli tuossa tehtyä väliöljynvaihto. Kun ohjekirja mainitsee öljytarpeen suodattimen kanssa 4,0L ja mulla oli vähän vajaa 4L kannu Mobil 1 niin se koneeseen, tarkistan tosin mittatikulla öljymäärän ennen kuin olen kaatanut ihan kaikkea. Joo, koitin odotella muutaman minuutin, että varmasti kerkiää öljyt valumaan öljypohjaan. Mutta omasta mielestä juuri sopivasti maksimiin menee vajaallakin kannulla. No, eipä aikaakaan kun pidempien taukojen jälkeen alkaa käynnistettäessä pölläyttämään kivan sinisen savumerkin pakoputkesta. Ei kun taas saappaan alle. Onneksi parin desin öljyn poisto auttoi tähän. On kuulemma paikallisella Saab-huoltoliikkeessäkin huomattu sama asia, kun kävin siellä jälkeenpäin asioimassa/utelemassa. Kuulemma odottelevat vartinkin verran, ennen kuin mittaavat öljymäärän.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

koistha kirjoitti:Lisää hupia: Saab on ilmoittanut, ettei tuota kuuluisaa kampikammion tuuletuksen korjaussarjaa saakaan asentaa kuin erikoistapauksissa. Seuraava modifikaatio (numero 6) on tulossa ilmeisesti syksylle.
Lähde: http://www.mitt-eget.com/saab/informati ... difiering5

Jokohan Saabin insinöörit saisivat ratkaistua asian :lol: Tämä alkaa muistuttamaan opiskeluaikojen harjoitustöiden palautusten ja bumerangien jatkuvaa ketjua. Eikös tämä lause
Saab planerar nu att den slutliga lösningen av vevhusventilationsproblemet ska bestå av ett rejält modifierat vevhusventilationssystem.
ole ollut suurinpiirtein jokaisen päivityksen yhteydessä ?
Jaajaa, taas vetkuttelevat tuon kanssa :) Mun mielestäni se mod.2 vaikuttaa järkevimmältä, siinä on sentään isonnettu noita reikiä selvästi. Itse tein tuon ja saattaapa olla että poraan sen pöntön reiän vieläkin isommaksi, johonkin 10mm:n kokoon ettei mene taas tukkoon. Kun on nyt täyskunnostettu kone niin ei varmaankaan liikoja huohottele :)
Tuon pöntön ja noiden letkujen eristäminenkin saattaa olla fiksu veto koska tällöin kondensiolta vältytään.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Jos sulla on koneessa 9-5 eli 235:n männät niin koneen huohotus ei ole poistunut mihinkään. Koko huohotus ongelma johtuu noista männistä eikä mistään muusta.
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Niin kait periaatteessa mutta nyt ei kuitenkaan tule mitään öljysumua huohotusilman mukana kun on kone täysremontoitu, pitää vaihtaa öljyt 2500km:n välein ja puhdistaa huohotuslinjat kerran kuussa niin ei tule ongelmaa :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

2500km....Jotenkin rupeaa tuntumaan O**L meiningiltä.
OP*L huollossahan vaihdetaan puoli moottoria 10000km kohdalla.. :P
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

KARELPA kirjoitti:Jos sulla on koneessa 9-5 eli 235:n männät niin koneen huohotus ei ole poistunut mihinkään. Koko huohotus ongelma johtuu noista männistä eikä mistään muusta.
Onkos muka Wössnereissä sitten paksummat männänrenkaat, ja onko mäntä about 2cm korkeampi? Pelkkä männänrenkaan jäykkyys ei meinaa mitään, vaan etupäässä tuo paksuus, ja männän pituus, jolloin ei pääse heilumaan sylinterissä. Perinteistä tuosta konetyypistä ei saa mitenkään muuten kuin vaihtamalla tilalle vanhemmantyyppiset männät.

Edit: Niin ja kun nyt on tiedossa tuon b2x5:n normaalia suurempi huollontarve niin eipä siinä mitään, itse vaihdan parit seuraavat öljyt 2500km:n välein ja sitten 5-7tkm tai jopa aiemmin jos alkaa näyttämään mustalta, ja huohotinjärjestelmän puhdistuksessa ei kauaa mene, lämpöeristettynä ei pitäisi kondensoidkaan niin pahoin.
Ja melko varmasti nuo alkuperäiset männätkin kestävät ns. siistiä ajoa, en meinaa virittää tuota kulkinettani ollenkaan, ja sitä käytetään varovaisesti kaikin tavoin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Bil****ssa myydään ketjumallista putkileikkuria, jolla on helppo katkaista öljyfilsu. Kolmessa edellisessä ei ollut mitään mainittavaa paskakerääntymää.
96 M75 i12 5-speed ;)
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja georges »

Tämä moottori ongelma ei onneksi koske minua, ng900T autona, mutta kyllä minä silti olen aina vaihtanut ahdettuihin n.7500:n kilsan välein. En edes ole katsonut ohjekirjasta onko näissä vanhemmissa 10 000 vai 15 000. Ja huippuöljyillä tietenkin. Tinkiä voi sitten jossain muussa kohdassa.
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

georges kirjoitti:Tämä moottori ongelma ei onneksi koske minua, ng900T autona, mutta kyllä minä silti olen aina vaihtanut ahdettuihin n.7500:n kilsan välein. En edes ole katsonut ohjekirjasta onko näissä vanhemmissa 10 000 vai 15 000. Ja huippuöljyillä tietenkin. Tinkiä voi sitten jossain muussa kohdassa.
Tuo 7500 kuulostaa aika sopivalta vaihtoväliltä, jo 5000km:n jälkeen alkaa olla öljyt aika likaisia jokaisessa koneessa. Eli 7500 on maks synteettisillä ja 5000 mineraaleilla, aivan kuten 80-luvulla oli yleinen totuus, ei öljyt niistä ajoista ole mihinkään kehittyneet.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Itse olen puolittanut 9-3:n (B204) öljynvaihtovälin, eli vaihtanut 10K välein (eli kahdesti vuodessa Mobilin 0W-40) ja öljy näyttää tikussa melko kirkkaalta vielä kympin ajettuna... Eiköhän öljyissä nyt jotain kehitystä ole tapahtunut 80-luvulta, 0W-öljyt ainakin tulivat 90-luvulla.

Eski
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Sen verran näytti kohu tästä aiheesta vaikuttaneen, että paikallinen saappihuolto taannoin 90 tkm huollossa laittoi Shell Helix Ultra 5W40 ja nyt kuukausi sitten tehdyssä 110 tkm huollossa Saab Turbo Oil, oisko se sitten 5W30 ?

http://www.elkparts.co.uk/product_info. ... ts_id/1898
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eikös noihin suositella 0W40, eli pitäisi olla mahdollisimman ohutta ja pesevää öljyä?
Tuntuu käytännössä toimivan hyvin tuo huohotusjärjestelmän mod.2, tosin tuossa meidän 9-5:ssä on isommat huohotusputket, ei tule öljysumua, ei pölläyttele eikä näyttäisi vievän öljyäkään, eli suosittelen varauksella.
Kuitenkin, olipa mikä tahansa versio tuosta huohotusjärjestelmästä, tärkeintä on että se on varmasti auki, eli öljyloukon ja putkien säännöllinen puhdistus lienee suositeltava, ennaltaehkäisevä toimenpide.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Sabaman
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:22
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sabaman »

Kertokaa mistä tuo mootorin malli tulee?
Oma on 150 hv -00 2.0-E-48C/270 jos mitään sanoo. Missä se lukee autossa/papereissa mikä se on? Foorumin perusteella kyseessä 205E?
Vastaa Viestiin