Äänieristystä oviin
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Äänieristystä oviin
Onko kukaan lisännyt äänieristystä autoonsa tai erityisesti etuoviin?
Ostin Seasin Lotus sarjan 6,5" midbassot oviin ja elementit ovat ilmeisesti niin järeät ja napakat että ovet alkoivat tosissaan rämisemään. Entisillä AS2 sarjan mideillä elementit särkivät ennen kuin ovi alkoi ääntelehtimään.
Ajattelin lisätä oven sisäpuolelle yhden kerroksen 2-4mm paksuista bitumimattoa imemään räminöitä. Richard Bevanin sivuilta
http://www.saabnet.com/sites/richard.bevan/
löytyi vinkki lisätä kumimattoa oven ja oviverhoilun väliin. Olisiko siitä apua?
Entä onko kenelläkään kokemusta Noise Killer sumutteesta? Minkä hintaista on , mistä saa ja onko siitä mitään apua?
Ostin Seasin Lotus sarjan 6,5" midbassot oviin ja elementit ovat ilmeisesti niin järeät ja napakat että ovet alkoivat tosissaan rämisemään. Entisillä AS2 sarjan mideillä elementit särkivät ennen kuin ovi alkoi ääntelehtimään.
Ajattelin lisätä oven sisäpuolelle yhden kerroksen 2-4mm paksuista bitumimattoa imemään räminöitä. Richard Bevanin sivuilta
http://www.saabnet.com/sites/richard.bevan/
löytyi vinkki lisätä kumimattoa oven ja oviverhoilun väliin. Olisiko siitä apua?
Entä onko kenelläkään kokemusta Noise Killer sumutteesta? Minkä hintaista on , mistä saa ja onko siitä mitään apua?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
En oo kokeillu mut on iha sika kallista. Nyt en vaan millään saa päähän paljo oli. Bitumi on ihan hyvää jos vaan raaskii ostaa sitäkään, ku täällä päin on laitettu auton pohjiin katto huopaa, saman asiahan se ajaa mut kuitenkin en ite rupeis semmosta tekemään.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Äänieristystä oviin
Mä olen kanssa miettinyt tota Noise Killer -sumutinta. Täytyypä varmaan kokeilla sitä ensi kesänä, kun virittelytkin on nyt sitten saatu suurimmilta osin päätökseen.NG900SET -95 kirjoitti:Entä onko kenelläkään kokemusta Noise Killer sumutteesta? Minkä hintaista on , mistä saa ja onko siitä mitään apua?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Noise Killer
Selvitin hintaa ja Noise Killer maksaa Sealco nimisessä firmassa 40e / litra ja myyjä epäili ovien ja pohjan eristykseen kuluvan 4 litraa. Ei siis mitään halpaa lystiä mutta vielä siedettävän hintainen.
Ehkä yritän ensin sitä bitumi levyä kuskin oveen kun sitä 4mm bitumilevyä minulla on jo valmiina töissä.
Ehkä yritän ensin sitä bitumi levyä kuskin oveen kun sitä 4mm bitumilevyä minulla on jo valmiina töissä.
Ovien resonointiin ei ole helppoa ratkaisua olemassa. Tärkeintä on saada kaikki irtonaiset osat jotenkin vaimennettua. Huopaa, kumia, vaahtomuovia yms. käyttäen. Tietysti ovipahvi täytyisi saada tiukasti oveen kiinni, mikä käytännössä on vaikeaa jos pahvin haluaa vielä joskus irrottaa
. Peltipinnan vaimentamisessa tärkeintä on saada sille lisää massaa tai siirtää liike-energia joksin muuksi esim. lämmöksi. Siirto periaattella kaikki ruiskutettavat vaimennusaineet toimivat. Bitumimatto lisää pintojen massaa toimien vaimentavasti. Sitä on kuitenkin hankala/mahdoton asentaa ovipelteihin.
Vaimennusmassat maksavat nykyisin n.25EUR/purkki, mikä riittää yhteen oveen, riippuen tietysti halutusta vaimennuksesta. Massoja myyvät autoäänentoistoon erikoistuneet liikkeet. Paras konsti on tietysti erillisen kotelon tekeminen bassoelementille, mikä vaatii tietysti aikaa ja vaivaa. Suoraan oveen kiinnitetyllä elementillä ei pysty koskaan saamaan kovin hyvää ääntä, koska ovea ei millään saa täysin tiiviiksi. Kotelon tai kotelona toimivan oven vuodot aiheuttavat elementin toistamaan äänen nähden vastakkaisen vaiheen, joka vaimentaa ja huonontaa ääntä. Kaiuttimelle tulevasta signaalista kannattaisi leikata matalimmat taajudet pois, koska pieni elementti ei niitä kuitenkaan pysty toistamaan. Tällä toimenpiteellä voi resonansseja sekä särkemistä pystyä vähentämään merkittävästi. Siinä sivussa myös ääni paranee.
Tässä muutamia ajatuksia asiaan liittyen...

Vaimennusmassat maksavat nykyisin n.25EUR/purkki, mikä riittää yhteen oveen, riippuen tietysti halutusta vaimennuksesta. Massoja myyvät autoäänentoistoon erikoistuneet liikkeet. Paras konsti on tietysti erillisen kotelon tekeminen bassoelementille, mikä vaatii tietysti aikaa ja vaivaa. Suoraan oveen kiinnitetyllä elementillä ei pysty koskaan saamaan kovin hyvää ääntä, koska ovea ei millään saa täysin tiiviiksi. Kotelon tai kotelona toimivan oven vuodot aiheuttavat elementin toistamaan äänen nähden vastakkaisen vaiheen, joka vaimentaa ja huonontaa ääntä. Kaiuttimelle tulevasta signaalista kannattaisi leikata matalimmat taajudet pois, koska pieni elementti ei niitä kuitenkaan pysty toistamaan. Tällä toimenpiteellä voi resonansseja sekä särkemistä pystyä vähentämään merkittävästi. Siinä sivussa myös ääni paranee.
Tässä muutamia ajatuksia asiaan liittyen...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Oman auton ovikaiuttimien resonointia tarkkaillessa olen funtsinut, että resonoivatkohan ovien muoviset kylkilistat ovia vasten? Niiden kyllä pitäisi olla tiukasti kiinni ovissa, mutta välillä tuntuu, kun osa resonointiäänestä olisi metallin ja muovin välistä "rätinää".uukka kirjoitti:Ovien resonointiin ei ole helppoa ratkaisua olemassa. Tärkeintä on saada kaikki irtonaiset osat jotenkin vaimennettua. Huopaa, kumia, vaahtomuovia yms. käyttäen. Tietysti ovipahvi täytyisi saada tiukasti oveen kiinni, mikä käytännössä on vaikeaa jos pahvin haluaa vielä joskus irrottaa. Peltipinnan vaimentamisessa tärkeintä on saada sille lisää massaa tai siirtää liike-energia joksin muuksi esim. lämmöksi. Siirto periaattella kaikki ruiskutettavat vaimennusaineet toimivat. Bitumimatto lisää pintojen massaa toimien vaimentavasti. Sitä on kuitenkin hankala/mahdoton asentaa ovipelteihin.
Vaimennusmassat maksavat nykyisin n.25EUR/purkki, mikä riittää yhteen oveen, riippuen tietysti halutusta vaimennuksesta. Massoja myyvät autoäänentoistoon erikoistuneet liikkeet. Paras konsti on tietysti erillisen kotelon tekeminen bassoelementille, mikä vaatii tietysti aikaa ja vaivaa. Suoraan oveen kiinnitetyllä elementillä ei pysty koskaan saamaan kovin hyvää ääntä, koska ovea ei millään saa täysin tiiviiksi. Kotelon tai kotelona toimivan oven vuodot aiheuttavat elementin toistamaan äänen nähden vastakkaisen vaiheen, joka vaimentaa ja huonontaa ääntä. Kaiuttimelle tulevasta signaalista kannattaisi leikata matalimmat taajudet pois, koska pieni elementti ei niitä kuitenkaan pysty toistamaan. Tällä toimenpiteellä voi resonansseja sekä särkemistä pystyä vähentämään merkittävästi. Siinä sivussa myös ääni paranee.
Tässä muutamia ajatuksia asiaan liittyen...
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Resonoinnista
Täytyy kokeilla listojen irroittamista ja kuunnella jatkuuko resonanssi. Oviverhoilun ollessa poissa resonanssi ainakin jatkuu
Kyllä kai ne kylkilistatkin saattaa resonoida.
Itse asiassa jos autossa tai kotonakin haluaa musiikista kuuluvan myös matalimmat taajudet saa varautua erilaisiin oheisääniin, jotka saattavat usein olla voimakkaampia kuin itse kaiuttimesta tuleva ääni. Lisää bassoa = lisää resonanssiongelmia.
Asiaa voi tutkia soittamalla pistetaajuuksia joltakin testilevyltä. Kun saa selville taajuuden jolla resonanssit on suurimmat, onnistuu niiden vaimentaminenkin helpommin. Näillä pistetaajuuksilla saa myös resonanssin lähteen selvitettyä melko helposti. [/quote]
Itse asiassa jos autossa tai kotonakin haluaa musiikista kuuluvan myös matalimmat taajudet saa varautua erilaisiin oheisääniin, jotka saattavat usein olla voimakkaampia kuin itse kaiuttimesta tuleva ääni. Lisää bassoa = lisää resonanssiongelmia.
Asiaa voi tutkia soittamalla pistetaajuuksia joltakin testilevyltä. Kun saa selville taajuuden jolla resonanssit on suurimmat, onnistuu niiden vaimentaminenkin helpommin. Näillä pistetaajuuksilla saa myös resonanssin lähteen selvitettyä melko helposti. [/quote]