automaattilaatikko paukahtaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Snowy
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 10:13

automaattilaatikko paukahtaa

Viesti Kirjoittaja Snowy »

Ostin n.3 vuotta seisseen tonnisen ja nyt olen saanut siitä kaiken maailman pikkuviat karsittua...Automaattilaatikossa lienee jotain vikaa, kun pykälän laittaa päälle ja polkaisee ronskisti kaasua, niin ihan kuin laatikko löisi vaihteen päälle, kuuluu kauhea paukahdus (ihan sama pakilla), kun taas lähtee pehmeästi niin ei kuuluu mitään ylimääräisiä ääniä. Vaihdoin juuri laatikkoon öljyt ja suodattimen, mutta se ei auttanut asiaa, onkohan siellä joku kanava tukossa vai mikä lie? Murrokset tarkistin ja niissä ei mielestäni ollut mitään vikaa.

Mistäs muuten kannattaa kysellä käytettyjä abs-antureita, vasen etunen on ainakin poikki...niin ja auto on vm.90 2,0l tbo.
Jalle
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Touko 29, 2005 23:15
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jalle »

Elä hyvämies riko sitä laatikkoa. 8O Odota että pykälä on mennyt päälle ennenku polkaiset kaasua. Matolaatikon jouset vaihtamalla voi pienentää sitä kytkeytymis viivettä.
Saab 9000 CD Turbo 16 Aut -90
Snowy
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 10:13

Viesti Kirjoittaja Snowy »

Eli laatikko ei ole rikki :) se on hyvä, matolaatikosta näyttää olevan paljon juttua täällä foorumissa, pitää lueskella asiasta ja mahdollisesti vaihtaa jouset, mikäli ei ole vaikea rasti. Kiitos neuvosta!
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tarkasta ne moottorin kumityynyt..!!!
Nämäkin aiheuttavat paukahduksia....varsinkin jos lyövät toppariin asti.
( metalli lyö metallia vasten )

Ai niin se kick down vaijerin säätö...!!!!!
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Snowy
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 10:13

Viesti Kirjoittaja Snowy »

Joo, kickdown ei toiminut lainkaan, siihen oli joku sakemanni tehny jousipatenttia, eikä vaijeri kiristynyt riittävästi. Jatkoin sakemannin aloittamaa viritystä ja lyhensin jousta. Sais vielä autoon kilvet ni pääsis kunnolla testaamaan. Jotain ongelmia vielä käynnistyksessä. Pitää vaihtaa tulpat ja PA-suodatin, jos se vaikka auttas.
Onko muuten kellään tullu sellasta vikaa, että kun starttaa niin ei starttaa...(no niin...) eli kun starttaan moottori ei edes yritä käynnistyä, mutta kun lopetan virta-avaimesta kääntämisen niin siinä loppuvaiheessa kone yrittää kähynnistyä, eli siis kun lopetan starttauksen... Oisko vika virtalukon pohjassa?

Minkä verran teillä muuten kone kallistelee kun laittaa vaihteen silmään ja painaa jarrua? Mulla se kallistuu jonkun verran, tiedä sitten mikä on paljon ja mikä vähän :?
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Vanhoilla rikkinäisillä kumeilla kallistui noin 4-5cm.
Uusilla kumeilla ei kallistele juuri ollenkaan.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... b6abdcb747
Kannattaa jäykistää ne ylimmäiset kumit.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Toissapäivänä laitoin moottorin ylätuennan täyteen jotain joustavaa liimamassaa.

Eilen kävin sitten koeajolla, kyseessä automaattivaihteinen tonttu:
Pikkuvaihteella vaihtaminen pienellä ja suurella kaasulla: Ei mitään nykäisyä. Jos on musiikki päällä niin vaihtamisen huomaa vain kiekkamittarista.

3-4 ja 4-3, ainoa vaihto, jonka oikeastaan huomaa ja sekin todella pehmeä. Ennen oli selvä nykäisy.

Satasen vauhdista talla lattiaan: nätti vaihto alas päin, ennen selvä nykäisy.

Tuli sitten myös kokeiltua missä vaiheessa laatikko vaihtaa neloselle jos ajaa talla ihan lattiassa kickdownin jälkeen. Vastaus: ei missään. No en ihan rajoittimeen asti ajanut, mutta kuitenkin. Eli jossain vaiheessa pitää pikkasen hellittää lusikkaa lattiasta jos meinaa, että baihtaa nelkulle :) Kokeilut tehtiin tietysti suljetulla lentokentällä.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

mul vaihtaa neloselle aika tarkalleen 165km/h (ja suljetul lentokentäl mis on viivoitukset, muuta liikennettä ja katuvalot oon ton testannu)
BMW 525iA Touring Executive
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Oliko kiekat missä sillon? Tuliko tsekattua?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

peinu kirjoitti:Oliko kiekat missä sillon? Tuliko tsekattua?
kiekat menee aina siihen punaisen katkoviivan alkuun eli onk se sit 5500 kierrosta...mutsin vaparissa menee aina 6000:een
BMW 525iA Touring Executive
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kirjan mukaan pitäisi kaasu pohjassa kickdownin yli asti painettuna vaihtaa neloselle
vm 86-88 kierrosluvulla 5400 +-300, jolloin nopeutta olisi 157-169 km/h (2-portainen säädin) ja
vm 88-90 kierrosluvulla 5100 +-300, jolloin nopeutta olisi 140-157 km/h (2-portainen säädin) ja
vm 90- eteenpäin ilmeisesti taas 5400 +-300, ei tuosta taulukosta nyt ihan varmaksi voi sanoa. Joka tapauksessa pitäisi siis vaihtaa neloselle, kunhan tie ja tehot riittävät saamaan kierrokset tarpeeksi ylös.

Ruiskulla on eri välitykset, pitäisi ajonopeuden pitäisi olla alempi kuin turbolla, kun neloselle vaihtuu.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin