Ysitonnisen uusi omistaja kaipailee vastauksia

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
psdf
"Koeajolla"

Ysitonnisen uusi omistaja kaipailee vastauksia

Viesti Kirjoittaja psdf »

Tuli tuossa menneellä viikolla saatua perintönä ruotsinpuolelta sisäänajettu (42t km) Saab 9000 CS 2.3 16v 1992 laite. Tässä mietinkin mimmoisia huoltotoimenpiteitä autolle pitäisi suorittaa, kun se ilmeisesti on viime vuodet ollut aika vähässä käytössä ja huoltoja ei ole pahemmin hoidettu. Öljyt siihen on nyt vaihdettu ja jotain muuta pientä, mutta kannattaisiko tuo viedä ihan Saabin merkkihuoltoon tarkastettavaksi? Pakoputki kuulostaa hieman epäilyttävältä, en sitten tiedä onko siinä jossain reikä tai jotain. Akku näyttää jotain 9-11 Volttia, kun auton käynnisttää, se varmaan pitäisi vaihtaa.

Lähinnä nyt kuitenkin askaruttaa tuo ilmastointi. Auto on ollut minulla vasta muutaman päivän enkä ole aivan tarpeeksi sen kanssa ehtinyt leikkiä, mutta siinä on kyllä jotain vikaa. Ohjekirjasta ei ole kauheasti apua, kun se svåregiksi ja se ei tahdo meikäläisen Ruattin C-papereilla kääntyä niin millään (mistäs muuten sais suomalaisen manuaalin?). Sen verran ymmärsin, että sain jonkun diagnostiikkatesterihommelin käyntiin ja se ilmoitti virheiden lukumääräksi/laaduksi "1". Ongelmana on, että masiina ei jotenkin ymmärrä sekoittaa kylmää ja kuumaa ilmaa. Jos valitsen minkä tahansa niistä asetuksita paitsi HI (eli LO-27) niin tuuletusaukoista tulee kylmää ilmaa. Jos pistän HI niin tulee suoraan helvetistä tuulta ja auto lämpenee pirusti. Osaisikohan tälläinen tumpelo tehdä laitteelle jotain vai pitäisikö suosiolla viedä huoltoon? Ainakin kiinnostaisi tietää mikä siellä on vialla.

Toinen juttu mikä ahdistaa on auton penkit, tai oikeastaan säätövara. Olen nyt vääntänyt kääntänyt kuskin penkin aivan taakse ja mahdollisimman alhaiseen asentoon ja silti oikea polvi ottaa häiritsevästi kiinni niihin muovipaneeleihin. En suostu ymmärtämään miten tämä on mahdollista, sillä auton edellinen omistaja oli yli 10cm minua pidempi (itse olen 186 cm). Voisko niitä penkin kiskoja taimitälie siirtää jotenkin helpohkosti vielä hieman taaksepäin, jotta jaloille tulisi enemmän tilaa?

Jos joku jaksaa lukea tämän läpi ja vielä vastata kysymyksiini, niin kiitän ja kumarran (kannattaa ottaa huomioon, että olen aikamoinen autonyypiö vielä, koettakaa minimoida technobable :oops:).

Käyttökokemuksista vielä sen verran, että härre god kun on hiljainen auto. Aivan ääretöntä luxusta, verrattuna edelliseen Peugeot 309 1.6 laitteeseen. Vielä ei ole tullut YHTÄÄN natinaa, kitinää tai vikinää vastaan (joita kyllä riitti pugissa :D). Lähinnä naaman virneeseen vetää, kun pääsee kiihdyttelemään moottoritienopeuksiin ja moottorin murina on erittäin hiljaista ja sivistynyttä. Myös kuolemanpelko on huomattavasti vähentynyt kiihdyttäessä yli 80 km/h:n. Helvetin hyvä auto.
JouniCSE
"Hölösuu"

Re: Ysitonnisen uusi omistaja kaipailee vastauksia

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

psdf kirjoitti:Tuli tuossa menneellä viikolla saatua perintönä ruotsinpuolelta sisäänajettu (42t km) Saab 9000 CS 2.3 16v 1992 laite. Tässä mietinkin mimmoisia huoltotoimenpiteitä autolle pitäisi suorittaa, kun se ilmeisesti on viime vuodet ollut aika vähässä käytössä ja huoltoja ei ole pahemmin hoidettu. Öljyt siihen on nyt vaihdettu ja jotain muuta pientä, mutta kannattaisiko tuo viedä ihan Saabin merkkihuoltoon tarkastettavaksi? Pakoputki kuulostaa hieman epäilyttävältä, en sitten tiedä onko siinä jossain reikä tai jotain. Akku näyttää jotain 9-11 Volttia, kun auton käynnisttää, se varmaan pitäisi vaihtaa.

Jos valitsen minkä tahansa niistä asetuksita paitsi HI (eli LO-27) niin tuuletusaukoista tulee kylmää ilmaa. Jos pistän HI niin tulee suoraan helvetistä tuulta ja auto lämpenee pirusti. Osaisikohan tälläinen tumpelo tehdä laitteelle jotain vai pitäisikö suosiolla viedä huoltoon? Ainakin kiinnostaisi tietää mikä siellä on vialla.

Toinen juttu mikä ahdistaa on auton penkit, tai oikeastaan säätövara. Olen nyt vääntänyt kääntänyt kuskin penkin aivan taakse ja mahdollisimman alhaiseen asentoon ja silti oikea polvi ottaa häiritsevästi kiinni niihin muovipaneeleihin.

Jos joku jaksaa lukea tämän läpi ja vielä vastata kysymyksiini, niin kiitän ja kumarran (kannattaa ottaa huomioon, että olen aikamoinen autonyypiö vielä, koettakaa minimoida technobable :oops:).
.
Jotain..

jos käynnistyksen jälkeen kojetaulussa näkyy ~10V niin ok, se on käynnistysjännite. Jos alkaa oleen 9 ja alle niin sitte akku vaihtoon.

Suomenkielisen manuaalin saa kun marssii merkkiliikkeeseen ja pyytää,
näin kävi tampereella.

Ite oon 192 ja hyvin säätövara riittää... :roll:

Kun auto seissyt ja ollut vähällä käytöllä niin kaikki nesteet ja suodattimet kannattaa vaihtaa.

Ilmastoinnissa on varmaan joku servomoottori joka ohjailee nittä läppiä pois pelistä, tän listan ilmastointiexpertit varmaan osaa kertoo lisää...

Onnea hankinnasta!
AnttiR
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Tervetuloa joukkoon ed. vastausten lisäksi voitele kaikki nivelet ja kumit.Sillä ei se käyttö vaan aika...
JaHu
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja JaHu »

Penkistä voisin sanoa että jos ne on käsisäätöiset, niin katsoppa penkin etureunasta siinä on säätö jolla pelkkää etureunaa voi nostaa tai laskea.
psdf
"Koeajolla"

Viesti Kirjoittaja psdf »

Kiitän vastauksista.

Kävin katsomassa autoa juuri äsken ja se penkki kyllä liikkuu normaalisti asennosta toiseen. Taitaa olla vika kuskissa, sillä mulla on kohtuuttoman pitkät koivet ja entinen auto salli varsin toisenlaisen ajoasennon, nyt pitää istua todella suorassa ja ryhdikkässä asennossa (pitäs oikeastaan ottaa kuva siitä tilanteesta niin ymmärrätte). Kaikenlisäksi, se oikeanpuoleinen polvi, joka ottaa osumaa siitä muovista on leikattu ja erittäin herkkä :P.

Pakoputki on aika ruosteessa ja huomasin siinä n. herneen kokoisen reiän eli se menee vaihtoon.

Pitänee varmaan soitella ja varata aika huoltoon, että katsovat juuri nuo nesteet/rasvat/litkut/suodattimet kohdalleen.
9000CS...
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

psdf kirjoitti:Ongelmana on, että masiina ei jotenkin ymmärrä sekoittaa kylmää ja kuumaa ilmaa. Jos valitsen minkä tahansa niistä asetuksita paitsi HI (eli LO-27) niin tuuletusaukoista tulee kylmää ilmaa. Jos pistän HI niin tulee suoraan helvetistä tuulta ja auto lämpenee pirusti. Osaisikohan tälläinen tumpelo tehdä laitteelle jotain vai pitäisikö suosiolla viedä huoltoon? Ainakin kiinnostaisi tietää mikä siellä on vialla.
Vaikuttaa ACC-paneelin vialta eli se säädinpaneli on tullut tiensä päähän, josta vaihdat lämpötilaa ym.
Itsellä oli tuollainen, jossa oli muistaakseni tismalleen sama vika, että kaikissa asennoissa tuli kylmää, paitsi HI-asennossa. Toisella paneelilla ACC toimi normaalisti.

-92 malissa on tietääkseni ACCII eli vasemman reunan napit ovat Auto, Econ ja Off (ACCI:ssä vain Auto ja Econ).

Sen korjaaminen kotikonstein taitaa olla aika mahdotonta. Olen ainakin ymmärtänyt, että tuo masiina on täynnä pintaliitoskomponentteja.
Nimimerkki Pevi osaa varmaan informoida enemmän. Hänellä taisi tuollainen paneelikin olla myynnissä jossain vaiheessa.

Helpoin konsti on testata autoa ehjällä säädinpaneelilla. Paneeli irtoaa takakautta painamalla eli ota paneelin alla oleva (radio, tuhkakuppi tai säilytyslokero) pois ja takakautta kädellä työnnät tuon paneelin ulos.
Johtosarja ei irtoa suoraan ulos vetämällä, vaan toinen pää liittimestä on pienen "kynnen" takana ja tuon väännön jälkeen liitin irtoaa.

Merkkiliikkeestä ei tuota paneelia kannata varmaan edes käydä kysymässä, sillä hinta on todennäköisesti "kohdallaan" :wink: :)
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Defeat
"Hirsch"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

9000CS... kirjoitti:
psdf kirjoitti:Ongelmana on, että masiina ei jotenkin ymmärrä sekoittaa kylmää ja kuumaa ilmaa. Jos valitsen minkä tahansa niistä asetuksita paitsi HI (eli LO-27) niin tuuletusaukoista tulee kylmää ilmaa. Jos pistän HI niin tulee suoraan helvetistä tuulta ja auto lämpenee pirusti. Osaisikohan tälläinen tumpelo tehdä laitteelle jotain vai pitäisikö suosiolla viedä huoltoon? Ainakin kiinnostaisi tietää mikä siellä on vialla.
Vaikuttaa ACC-paneelin vialta eli se säädinpaneli on tullut tiensä päähän, josta vaihdat lämpötilaa ym.
Itsellä oli tuollainen, jossa oli muistaakseni tismalleen sama vika, että kaikissa asennoissa tuli kylmää, paitsi HI-asennossa. Toisella paneelilla ACC toimi normaalisti.
Kannattaa myös kokeilla toisella matkustamon lämpötilatunnistimella.
Minun tonnarista joku oli irroittanut tunnistimelle menevän johdon ja lämmityslaite puhalsi kuumaa kaikissa muissa paitsi LO-asennossa.
Liitin paikoilleen ja ilmastointi alkoi toimia normaalisti.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
Boiga
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Boiga »

Mene ihmeessä techin tai isatin (saakos isatilla?) perään tuon ilmastoinnin kanssa. Siellä kiltit sedät saavat vikatiedon ulos (jos saavat)....

Itse vein PCS:lle, (ja kiitokset ripeästä ja todella mukavasta palvelusta ) muttievät saaneet ulos mitään tietoa boxista :( Techissä ilmeseisti on jokin testi härdelli joka jäi aina tuon ACC:n kohdalle, tästä itsekin pcs:n poikien kanssa samaa mieltä siitä että luultavasti se boxi sitten rikki (ei varmaan muita paikkoja oikein jää jos mitään tietoja ei saa ulos ja vehje kenkkuilee muutenkin).

Eli narun jatkoksi siis :D

Itsellä siis ilmastoinnin vikana on sellainen että vain LO ja HI toimivan kunnolla, muuten siltä väliltä tulee joko kylmää taikka kuumaa (Vähän tuntuu riippuvan mistä millonki)... Joskus TUNTUU että toimisi oikein, mutta yleensä ei siltä tunnu :)

Ja onnea vain uudelle saabismille :) Miksei sitä nyt ministeri autolla ajellessa suu olekin hymyssä miltei koko ajan ;)
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
pevi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja pevi »

Epäilen vahvasti sisäilmananturinmoottoria. Lienee jumissa. Tosin "1" vikakoodi hiukan arvelluttaa. Äkkiä muistaakseni ACC ei havaitse em. vikaa eikä näin ollen anna siitä vikakoodia.
Moottorin imemisen voi tarkastaa parhaiten laittamalla ohut paperi ritilän eteen. Jos se siihen jää niin sitten moottori imee. Myös moottorin ääntä voi kuulostella. Se ritilä on se pyöreä penkinlämmittimien kytkimien alapuolella.

Vertaile kuskin ja matkustajan penkkejä meneekö toinen alemmas.
Joskus olen havainnut,että penkin ruuvien mentyä kootessa ristiin ei penkki mene aivan ala asentoon. Eli jos penkki aiotaan irroittaa täytyy sivulla oleva muovi irroittaa, jotta pääsee ruuvaamaan turvavyön irti. Muovi on kiinni muutamalla ruuvilla, jotka ovat eri pituisia. Jos liian pitkä ruuvi tulee väärään paikkaan estä se penkin liikkuvan osan tulemasta ala asentoonsa. ( Joku jolla on sana hallussa ja muistaa asian selittäköön paremmin :cry: ).

Minä tosiaan pystyn järjestämään tarvittaessa sopivan ACC:n ja korjausvinnkejäkin pystynen antamaan. Itse suhtaudun kyllä suurella varauksella "merkkihuoltoihin" näissä asioissa, pl. PCS.
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

pevi kirjoitti:Joskus olen havainnut,että penkin ruuvien mentyä kootessa ristiin ei penkki mene aivan ala asentoon.
Sanat oli ihan hyvin valittu, ei tuosta voi paljon parantaa.
Penkin sivumuovin kiinnitysruuvit pitää olla hyvin lyhyet niissä paikoissa, missä muovi kiinnittyy penkin istuinosan liukukiskoihin kiinnittäviin vipuihin. Muuten vivut eivät pääse kääntymään alimpaan asentoon.
Ehkä pari kuvaa auttaisi:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/CS/133_3323_1.JPG
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/penkkivipu2.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin