3-ovisen satkun takasumari ei toimi,
sehän siis kaiketi sijaitsee luukun vasemman puoleisessa valoryppäässä ylimpänä?
Ongelma on seuraava:
-luukun kumpaankin ylempään valonastaan tulee ~0,7V jännite
kun sumuvalo kytkin on painettu.
-valoryppään maadoitus on kunnossa
Mitkä ovat tyypillisimmät hapettumis-/kontaktivikojen paikat
noille valoille?
Kaiketi sumuvalo saisi palaa vain vasemmassa nurkassa,
silti oikeallakin puolella oli polttimo.
Combi-satkun sumuvalo/sen toimimattomuus
Combi-satkun sumuvalo/sen toimimattomuus
Viimeksi muokannut Ronska, Ke Kesä 08, 2005 20:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sumarit takana
eiks sollu silleen että sumarit palaa molemmin puolin, mutta peruutusvaloja on vain 1 kpl.
noi hapettumat on vaan mitattava kaikki liitokset, ei niitä kovin montaa ole sulakkeelta kulutuskohteelle.
Usein kyllä on maadoitusvika, eli tosiaan maadoitus kantsii aina ensimmäisenä katsoa.
sumareita ei ainakaan mulla katsari oo koskaan katsonu , ainakaan ne ei toimi sen tiiän.
noi hapettumat on vaan mitattava kaikki liitokset, ei niitä kovin montaa ole sulakkeelta kulutuskohteelle.
Usein kyllä on maadoitusvika, eli tosiaan maadoitus kantsii aina ensimmäisenä katsoa.
sumareita ei ainakaan mulla katsari oo koskaan katsonu , ainakaan ne ei toimi sen tiiän.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 14:34
- Paikkakunta: Porvoo
Itse luulin että mun 5-ovisen satkun takasumarit ei toiminut mutta oli vaan semmonen juttu että pitää olla valot päällä (ei tullut mieleenkään
) kun omassa pidän aina 0-asennossa...valothan palaa silloinkin.
-92 combilla on ainakin vain 1 takasumari mutta -87 combilla 2, en sitten tiedä koska sekin vaihtui.

-92 combilla on ainakin vain 1 takasumari mutta -87 combilla 2, en sitten tiedä koska sekin vaihtui.
Saab 900: Built like e Merc, safe as a Volvo and so much cooler than a BMW. (Quentin Willson - Top Gear)
Mulla sama homma. Tossa yks päivä ihmettelinki et ku ei edes sumarien merkkivalo mittaritaulussa syty. Ja nyt muistin, että viime kesänäkin jo ihmettelin samaa. Näin valoisana aikana ku tulee pidettyä 0-asennossa.christian80 kirjoitti:Itse luulin että mun 5-ovisen satkun takasumarit ei toiminut mutta oli vaan semmonen juttu että pitää olla valot päällä (ei tullut mieleenkään) kun omassa pidän aina 0-asennossa...valothan palaa silloinkin.
-92 combilla on ainakin vain 1 takasumari mutta -87 combilla 2, en sitten tiedä koska sekin vaihtui.

Mut tää on sitä virtuaalisuutta. "Vika" selvisi tietokoneella istuen

9-5 2,3t -03
#2514
#2514
Tuossahan tulikin edellä jo paljon tarkistettavaa.
Jos jostakin syystä ei sumari syty ennen leimalle menoa niin tässä jotain arvailuja:
-sulake nro 21 (noh tämä nyt oli pakko mainita, vaikka varmasti olet tämän jo tarkistanut)
-plussa syötetään lampuille punaisella johdolla. Johdolla on 1-napainen haaroituskappale tavaratilassa vasemman ilmanpoistoaukon luona. Tältä liittimeltä johto jatkaa sini/punaisena
-seuraava liitinkappale on kulmapellissä kojelaudan alla (sen polvisuojuksen takana) tältä liittimeltä pitäisi mennä sininen johto kytkimen navalle 8
Tai sitten se kytkin on rikki:
-kytkimen nastalta 8 lähtee syöttö takavaloille
-kytkimen nastalta 6 lähtee syöttö merkkilampulle (palaako edes se?) (sini/valko)
-kytkimen nastoille 4 ja 7 pitäisi tulla akkujännite (vihreä/valko)
-kytkimen nastalle 5 pitäisi tulla maa. (musta)
Eihän ny leima voi yhdestä (tai kahdesta) takasumarista jäädä vajaaksi
EDIT:manuaalissa josta tuon tiedon kaivoin sanotaan, että 1987 on vaihdettu kytkimen tyyppiä. Uusi kytkin ei ole yhteensopiva vanhempien mallien kanssa. Voi siis olla, että nuo johdinväritkään ei täsmää...
Jos jostakin syystä ei sumari syty ennen leimalle menoa niin tässä jotain arvailuja:
-sulake nro 21 (noh tämä nyt oli pakko mainita, vaikka varmasti olet tämän jo tarkistanut)
-plussa syötetään lampuille punaisella johdolla. Johdolla on 1-napainen haaroituskappale tavaratilassa vasemman ilmanpoistoaukon luona. Tältä liittimeltä johto jatkaa sini/punaisena
-seuraava liitinkappale on kulmapellissä kojelaudan alla (sen polvisuojuksen takana) tältä liittimeltä pitäisi mennä sininen johto kytkimen navalle 8
Tai sitten se kytkin on rikki:
-kytkimen nastalta 8 lähtee syöttö takavaloille
-kytkimen nastalta 6 lähtee syöttö merkkilampulle (palaako edes se?) (sini/valko)
-kytkimen nastoille 4 ja 7 pitäisi tulla akkujännite (vihreä/valko)
-kytkimen nastalle 5 pitäisi tulla maa. (musta)
Eihän ny leima voi yhdestä (tai kahdesta) takasumarista jäädä vajaaksi

EDIT:manuaalissa josta tuon tiedon kaivoin sanotaan, että 1987 on vaihdettu kytkimen tyyppiä. Uusi kytkin ei ole yhteensopiva vanhempien mallien kanssa. Voi siis olla, että nuo johdinväritkään ei täsmää...
Viimeksi muokannut teesalama, Ke Kesä 08, 2005 21:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Liitosklippi
Kato onko se liitos klippi hapettunu? Ja sen vastaavuus polttimoon?
Toi valojen päälle laitto on muuten hyvä pointti
Helposti ei edes tuota ajattele, lähtee vaan suin päin yleismittarin kanssa heilumaan
Täytyy heti kokeilla kun pääsee aamulla tallille,
luulen "vian" olevan siinä.
Jos ei auta, niin pitää tutkiskella nuo Teemun mainitsemat paikat.
Sähköviat on erikivoja

Helposti ei edes tuota ajattele, lähtee vaan suin päin yleismittarin kanssa heilumaan

Täytyy heti kokeilla kun pääsee aamulla tallille,
luulen "vian" olevan siinä.
Jos ei auta, niin pitää tutkiskella nuo Teemun mainitsemat paikat.
Sähköviat on erikivoja
