Orkkis DP:n ruuvi...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Orkkis DP:n ruuvi...

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tietääkö kukaan millä kierteellä on se ruuvi/pultti, joka kiinnittää orkkisDP:n siihen moottorin takaosassa olevaan kannakkeeseen? Olis tarkoitus tehdä vastaava kiinnike uuteen putkeen ja saisi haettua sopivan mutterin tarkoitukseen.

EPC:ssä tuo pultti on numerolla 7978265. Kyseessä on kone eteen siirretyllä katilla.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Turbiini
"Saabisti"
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Syys 03, 2003 08:48
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Muistaakseni M10. Itse kyhäilin uuden kiinnikkeen pakoputkiklemmarista, johon hitsasin mutterin. Hyvin on toiminut.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kiitos, tuo sinun tekemäsi viritys ei ollutkaan vielä tullut mieleen, kaikkea muuta hienoa kylläkin :lol: Ensin vissiin kuitenkin vaihdetaan vesipumppu ja sitten laitellaan putkea paikalleen.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

G-mies kirjoitti:... Ensin vissiin kuitenkin vaihdetaan vesipumppu ja sitten laitellaan putkea paikalleen.

Matti
Mikähän näissä tontuissa on, että heti kun on 3" dp tulossa alle, on vesipumppu vaihtokunnossa :lol: Mulla ihan sama homma, PCS:lle oli aika varattu dp:n alle laittoon, mutta piti soittaa edellisenä päivänä, että passaiskos runsaasti vuotamaan äityneen vesipumpun vaihto samalla sessiolla :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Myös mulla

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Turbiini kirjoitti:Muistaakseni M10. Itse kyhäilin uuden kiinnikkeen pakoputkiklemmarista, johon hitsasin mutterin. Hyvin on toiminut.
Myös omassa tonnarissa on vastaava viritys. Sallii pienen virheen/säädön asennettaessa. Lisäksi oma DB on hapokasta, joten lämpölaajeneminen on hieman normaalia suurempaa.

Tarkasta samalla takatuen kunto, koska on uudemmissa tonnareissa kulutustavaraa. Ilmeisesti katti painaa niin paljon ja aiheuttaa rasitusta.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kiitos hyvistä vinkeistä! Tuo on juurikin hapokasta/rosteria tuo DP, joka pitäisi alle laittaa. Tulin vain ajatelleeksi, että nyt tuo DP:n jousto tulee ennen sitä kiinnikettä ja olisi varmaan hyvä laittaa lyhyt jousto myös sen kiinnikkeen jälkeen. Koska konehan elää hieman ja jos etuputki on koneessa pultattuna edestä ja takaa, niin ennen kattia olisi hyvä olla toinen jousto(tai sen jälkeen). Toinen vaihtoehto on laittaa kumikiinnitys, niinkuin on vanhemmissa tonnareissa. Siinä on etuputkessa jousto ja katti seuraavassa putkessa. Parhaiten tuon tajuaa, kun katselee kuvia EPC:stä. Oma pää on jo ihan sekasin...


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Pistä jousto kiinnityksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

G-mies kirjoitti:Kiitos hyvistä vinkeistä! Tuo on juurikin hapokasta/rosteria tuo DP, joka pitäisi alle laittaa. Tulin vain ajatelleeksi, että nyt tuo DP:n jousto tulee ennen sitä kiinnikettä ja olisi varmaan hyvä laittaa lyhyt jousto myös sen kiinnikkeen jälkeen. Koska konehan elää hieman ja jos etuputki on koneessa pultattuna edestä ja takaa, niin ennen kattia olisi hyvä olla toinen jousto(tai sen jälkeen). Toinen vaihtoehto on laittaa kumikiinnitys, niinkuin on vanhemmissa tonnareissa. Siinä on etuputkessa jousto ja katti seuraavassa putkessa. Parhaiten tuon tajuaa, kun katselee kuvia EPC:stä. Oma pää on jo ihan sekasin...


Matti
Pistä jousto vasta kiinnityksen jälkeen. Ennen kiinnitystä olevalla joustolla rikot varmasti takatuen ja ehkäpä jopa pakosarjan/turbon. Takatuen tarkoitus on tukea etuputkea, koska se painaa katin kanssa enemmän kuin pelkkä putki. Alkuperäisessä putkessa jousto on huomattavasti taaempana.

Omassa tonnarissa katti on alkuperäisellä paikalla, jonka jälkeen tulee takatuen kiinnitys ja vasta sitten jousto. Tällä hetkellä on SP:ltä ostettu vanhan mallinen jousto ilman suojavekkoa, mutta uusi odottaa varastossa asennusta (suojaverkollinen), koska vanha vuotaa (Matala auto, nainen ja hiekka tiet :evil: )
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jees, no sitten meneekin osa putkesta uusiksi, mutta onpa tuossa lähellä hitsari, joka tekee, kun pyytää. Ajatuksena olikin välillä, että katti orkkispaikalle, mutta kun auton alla hieman mallailtiin, niin aika kolhualtis paikkahan se on. Nytkin orkkisputkessa on lommo. Todennäköisesti siis teen niin, että otetaan jousto irti nykyiseltä paikaltaan, pistetään putkea tilalle, sitten kiinnityksen jälkeen sopivaan kohtaan jousto ja katti ja putkea. Näin olisi varmasti paras ratkaisu, koska kattihan on se joka hidastaa eniten virtausta, ja mitä pitempään on isoa putkea ennen kattia, niin sen parempi. Katin jälkeen onkin sitten orkkisputkea loppuun asti.

Tai sitten katti orkkispaikalle :lol: hitto... ei taida tulla päätöstä ennen juhannusta :lol:

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin