Vaihteistoöljyn mittatikku (900 2.1i -93)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
ILe
"Kaasari"

Vaihteistoöljyn mittatikku (900 2.1i -93)

Viesti Kirjoittaja ILe »

Aiheeseen liittyen oli tuolla aiemmin jonkinlaista tietoa mutta varmistukseksi vielä:

Tarkoitus siis olisi tarkistaa ja myöskin vaihtaa öljyt lootaan.

Kävin moottoriöljyt vaihtamassa eilen ja kysyin korjaajalta että mitä öljyä laittaisi. Suositteli täyssynteettistä moottoriöljyä. No tämä asia on keskusteltu aika tarkasti läpi täällä mutta korjaaja sanoi että "olisin tarkistanutkin mutta kun ei ole mittatikkua".

Sitten sanoi että "tämä taitaakin olla niitä malleja jossa moottori- ja vaihteistoöljy ovat samassa". Olin itse hiukan 8O
Todennäköisesti uunotti meikäläistä ja nyt on sitten kahvitauolla korttia pelatessa porukalla hauskaa meikäpojan kustannuksella. En viitsinyt tuohon mitään sanoa, onko tuollaisia muka joskus ollut olemassa? Ikinä en ole moisesta kuullut.

Onko mittatikku jonkun pultin alla, niinkuin aiemmin on esitetty, vai jotenkin muuten tarkistettavissa?
tetammi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jos tiedot saabin öljyjen sijainnista on tuolla mallilla niin ei ehkä pitäis ottaa öljy suosituksiakaan kovin vakavaste.

Mittatikku on siinä täyttökorkissa pakosarjan alla ja tuossa vuosmallissa ei taida enää olla poistoaukkoo. Itse suosittelisin poistaan öljyt takakannen poistamalla, helppo homma nosturilla eikä tiivistekkään montaa euroo maksa.

Öljyistä on montaa juttua mutta pääasiassa ollaan mineraalimoottoriöljyn tai nesteen hypoidin kannalla, noissakin riittää pohtimista että muut ehdotukset saanee unohtaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
jcarlson
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Puhui totta tikun puutteesta mutta vaihteistoöljyn sijannista teki väärän oletuksen. Eli jostain kummallisesta syystä vaihteistoöljyn mittatikku poistui uudempien ysisatasten vaihdelaatikosta. 90-luvun vuosimalleissa ei ainakaan sitä enää ole. :( Itselläni on nyt tuossa -91:ssä kunnostettu vaihteisto, johon on tuo tikku lisätty.

Vaihteisto toimii kyllä moottorin öljypohjana, mutta vaihteistöljy ja moottoriöljy ovat erikseen. Tuosta vaihteistoöljystä on täällä kiistelty paljonkin, mutta itse suosittelisin laadukasta mineraaliöljyä, Nesteen yksiaste 75W hypoidi on ainakin osoittautunut hyväksi. Ennenkaikkea olisi hyvä edes vaihtaa niitä öljyjä joskus, se vaihtamattomuus on suurin syypää vaihteisto-ongelmiin.
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Montoya
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Hieman OT, mutta ilmeisesti loppupään malleissa vaihteistoon on myös tullut jotain muitakin parannuksia? Jostain olen joskus lukenut, pitää varmaan käyttää hakua..

Ainakin tuntuu tuo -93 vaihteisto jotenkin kevyemmältä kuin vanhempien -90:n.
9-5 2,3t -03
jcarlson
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

M92-> on vaihdekepin pallo teflonpäällysteinen, keppi liikkuu liukkaammin. 90-luvun vaihteistoissa on myös perän laakeri isompi, muiden pikkuparannusten ohella.

OT: vanhassa -82 GLs:ssä on muuten vaihteisto myöskin erittäin mukava ja kevyt käyttää. Virtalukon vaihdon yhteydessä sitten huomasin, että pallon alla olikin vaihteistoöljyä hieman uudemmissa olevan vaseliinin sijasta. Veikkaisin että siinä piilee taika. :) Taidan itsellenikin vaihtaa tässä jossain vaiheessa niiden vaseliinien tilalle öljyä..
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saabracing
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja saabracing »

öljyt voi myös imeä pois, jäähän sinne vähän vanhaa, mut kuitenkin...

mulla -92 on vaihdekepin alapallo metallia...
900i
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja 900i »

Kyllä tikku löytyy olkoon mikä vain alle 93vm.
Viimosis on pulttikantainen se tikku ,joten tarvii työkalun.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
Vastaa Viestiin