Ruokatunnin aivomyrsky: Tasapainoketju pois alle tunnissa??

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Ruokatunnin aivomyrsky: Tasapainoketju pois alle tunnissa??

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tässä nakkileipiä mutustellessa ryhdyin pohdiskelemaan, että miksi hitossa se tasapainoketjun poistaminen vaatii öljypohjan ja jakokopan raottamisen?? Oisko kellään perusteluita, että miksi esim. seuraava ei toimisi?
1. Venakoppa auki (aikaa menee max 10min)

2. Jollain spesial pihdeillä tms. ketju poikki. Jos on jakoketju tiellä kun siitä kannen päädyn ahtaasta raosta yrittää sohlata, nokkapyörät voi irroittaa ja siirtää sivuun ketjun kanssa hetkeksi (aikaa menee ehkä vartti?). Vaatii jakoketjun kiristimen löysäyksen (5-10min).

3. Tasapainoketjun päästä kiinni jollain rautalanka/koukku virityksellä (mahd. jo ennen ketjun katkaisua)

4. Kampuran hihnapyörästä pyörittämään (nokkapyörät ketjuineen ja kiristimineen mieluusti paikoilleen tässä kohtaa) samalla kun pitää katkaistusta ketjunpäästä kiinni, eli ujuttaa sen ketjun hitoille samalla kun pyörittää konetta.

5. Useamman pyöräytyksen jälkeen pitäis olla katkastu ketju irtonaisena kädessä (10 min) 8O
6. Vehkeet läjään ja kovaa ajoa (läjään laitto ~vartti)!

Ehkä tasapainoketjun kiristin voi aiheuttaa jotain takeltelua, mutta en usko että se operaation estäisi?? Hankalinta lienee saada ketju poikki, mutta tähänhän vois vaikka kehittää "erikoistyökalun"? Noh, mites olis, onnistuisko?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

siksi että kun venakopan otat pois, et silti edes näe sitä ketjua, saati sitten pysty katkasemaan sitä, koska se ketjun laahain peittää kaiken venakopan suunnasta katsottuna
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hasha »

moi,

olen tehnyt tuon operaation ng 900 2.3 iivarille, muistaakseni t.ketjua ei edes näe venakoppa irrottamalla, tai jos näkee niin kyllä saa olla todella spesiaalispesiaali työkalu. Sivukoppaa ei tarvi irrottaa mutta tonnarissa se onkin paljon helpompaa ja helpottaa ketjun irrottamista. Ite katkasin ketjun terävällä ruuvimeisselillä alakautta lyömällä ketjun yhtä lenkkiä kunnes se irtosi ja sen jälkeen ketju ulos ja nippuun.

Tämä oli sitten vaan minun näkemys asiasta.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Aivan...arvasin että on tässä joku heikko kohta tässä teoriassa :) Eipä vaan tullut mieleen, kun tuolla laahaimellakin heitin vesilintua (kaikenmaailman turhia osia ovatkin tonne piilotelleet tehtaalla). Nyt on meinaan hulppeat näkymät aukosta aina kampuran hammaspyörille asti 8O

No mites jos ton laahaimenkin katkasee :roll: No joo, taitaa olla parempi unohtaa tämä ideointi selvinpäin, ei näytä toimivia ideoita tulevan millään :P
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

kannen ollessa pois,ylä kautta saa kejun ja laahaimen napattua poikki !! 8O ja nykästyä ketjun pois parissa minuutissa!!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ecopower kirjoitti:kannen ollessa pois,ylä kautta saa kejun ja laahaimen napattua poikki !! 8O ja nykästyä ketjun pois parissa minuutissa!!
Niin siis venttiilikopan kannen vai sylinterikannen :?

Olen kyllä myös sitä mieltä, että jos ton laahaimen saa jotenkin poikki, niin kyllä siinä se ketju menee samalla katki ?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kai tuo laahain menee ihan jollakin latalla lyömällä katki? siis jos se jotain valua on niin murtuu suht helposti.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

V.J.S kirjoitti:
ecopower kirjoitti:kannen ollessa pois,ylä kautta saa kejun ja laahaimen napattua poikki !! 8O ja nykästyä ketjun pois parissa minuutissa!!
Niin siis venttiilikopan kannen vai sylinterikannen :?

Olen kyllä myös sitä mieltä, että jos ton laahaimen saa jotenkin poikki, niin kyllä siinä se ketju menee samalla katki ?

sylinteri kansi pöydällä ollessa,muuten tuntuu äkkiä aateltuna aika vaikealta yläkautta!
mutta teoriassa mahollista,jos saa ketjun ja laahaimen poikki!
ja sen jälkeen ongittua ylimääräiset "romut"pois sieltä! :P
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jep, eli siis mahdollisesti jos onnistuu tunkemaan jotain suojaa tasapainoketjun alle, ettei kaikki muruset tipahtele öljypohjaan, kiskaisee vaikka pitkällä ruuvarilla ja vasaralla tohon laahaimeen niin että se menee palasiksi (taitaa olla jotain kevytmetallivalua se laahaimen runko, ohjainpinta on muovia) ja sitten jo ketjun saakin poikki väkivallalla...No joo, ei ehkä kovin kaunista, kun jakopäähän jää ton rikotun laahaimen jämät killumaan, ellei saa kiinnityspulttien kohdaltakin rikottua ja kaikkia palasia pois...

Noni, kuka on vapaaehtoinen kokeilemaan? Jos on jo ketjun poisto suunnitelmissa, niin eihän tossa ole mitään hävittävää, joutuu korkeintaan vaan avaamaan jakokopan ja tekemään jakopään & öljypohjan puhdistuksen jos / kun homma menee keturalleen :wink:

Ja aatella kuinka monta olutta menetelmän käytöllä säästyvän ajan puitteissa kerkiää kumoamaan 8O :lol:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Niin tai ajaa klenoksilla 50mm:n reiän jakopään koteloon ja siitä napsaisee ketjun poikki :D Siihen sitten kansi kiinni ruuveilla, ja "huoltoluukku" on valmis. Toimenpiteen haittapuolena on se että jakopää on toimenpiteen jälkeen täynnä alumiinipurua ja tuo "kansi" vuotaa ennen pitkää :D Muuten varmaan ihan toimiva suunnitelma tämäkin :lol:
Helpointa on ottaa öljypohja pois ja sitten kotelo irti, tosin kannentiivistettä kannattaa tosissaan varoa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin