Aamulla kun ajoin kouluun, parkkeerasin pihaan ja siitä sitten kun piti syömään lähteä niin tullut paisuntasäiliön verran ainakin vettä asfaltille ja paisuntasäiliö aivan tyhjä. Auto ehti olla parkissa 3 tuntia ja jo sinä aikana tullut kauhea lammikko vettä.
Auto -88 vuoden 2.0 Turbo tonnari, johon lämmityslaitteen kenno vaihdettu alle puoli vuotta sitten ja vesipumppu noin vuosi sitten.
Letku- tai liitosrikko, syyläri prakannut, turbon vesipuket, lohkolämppärin elementti? Vaihtuiko vesipumpun kanssa myös lohkoon menevän putken O-rengas? Sen verran runsas vuoto, että pitäisi löytymän kun lisäät litkua paisariin ja auto tulille, sitten silmä kovana vahtaamaan konehuonetta, että mistä tihuttaa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
En nyt muista tuon O-renkaan kohtaloa, kai se on vaihdettu. Itse en vesipumppua vaihtanut, eikä vaihtanut merkkiliikekkään vaan paikallinen huoltamo. Kun eihän sitä ehkä enää kannata yli 500000 km ajettua tonnaria merkkiliikkeessä käyttää muuta kuin automaattivaihteiston öljyn vaihdossa.
Minä kanssa säästin, ja jätin ostamatta O-renkaan tuohon väliputkeen.
No tottakai se sitten vuoti sieltä putken juuresta.
No itse vaihdoin pumpun, oma moka.
No kyllä se varmaan minullakin sitten vaihdettu on, jos kerran se tulee siinä mukana. Sitä en tiedä mistä huoltamo vesipumpun osti, mutta kai siinä on mukana se O-rengas tosiaan tullut.
Pitää tutkia jos vuotaa mahdollisesti jostain muualta kuin vesipumpun O-renkaasta. Sisällä päin ei koneeseen ainakaan vuoda, sillä öljy normaalin väristä ja eihän siitä lammikkoa auton alle tulisi jos sisälle koneeseen vuotaa.
Tuha kirjoitti:No kyllä se varmaan minullakin sitten vaihdettu on, jos kerran se tulee siinä mukana. Sitä en tiedä mistä huoltamo vesipumpun osti, mutta kai siinä on mukana se O-rengas tosiaan tullut.
Ei tule O-rengas välttämättä tarvikepumppujen mukana, orkkispumppupaketissa tuo kyllä varmuudella löytyy. Kokeile lohkon kylkeä kädellä siitä vesipumpun tietämiltä, jos on märkä, niin O-rengas vuotaa.
Kyllä noin suuren vuodon luulisi paikallistavan suht helposti.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Hei minulla se vuoti kun kone oli käynnissä.
Mutta kun kone ei ollut käynnissä niin silloin ei vuotanut, joten ei tullut
lätäkköä auton alle.
Ainoastaan vesi hävisi paisuntasäiliöstä.
Ja kyseessähän oli tarvikepumppu ( O-rengas ei ollut mukana, jos olisi ollut niin tietysti se olisi vaihdettu )
Olisiko voinut olla kyse siitä, että kaahasit pihaan kuumalla koneella, sammutit saman tien, ja koneeseen jäänyt lämpö olisi alkanut keittää nesteitä kun paisuntasäiliön korkki ei ollut tiukalla tai roska paineventtiilissä? Ylivuoto olisi siis ollut korkin välistä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tänään käyty huoltamolla ja auto nostettu nosturille ja tutkittu pohjasta päin mahdollista vuotokohtaa....alustava arvio on että vuotaa läheltä lämmityslaitteen kennoa joka vaihdettu puolivuotta sitten uuteen vanhan ollessa jo aivan entinen. Pitänee huomenna tutkia paremmin ja purkaa vähän että näkee tarkemmin vuotokohdan.
Kaivetaas vanha aihe esille ja kysymys kuuluu: Kannattaako vaihtaa vesipumpun vaihdon yhteydessä muitakin O-renkaita, kuin se pikkurengas, joka tulee pumppusarjan mukana? Vesipumpun jalassa on myös pari kappaletta O-renkaita, mutta en nyt ole vielä tutkinut vaihtooperaatiota niin tarkasti, että tietäisin onko muitakin tiivisteitä vaihtolistalla.
Kyllä se lohkon sisään menevän putken päähän kannattaa kanssa vaihtaa.
Jos se putki liikahtaa niin takuulla rupeaa vuotamaan.
O-renkailla on taipumus kovettua ( ja näin O-rengas "menettää muistinsa" )