satkun cruisesta...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

satkun cruisesta...

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Osaisko joku viisaampi neuvoa kun itseltä on jo neuvot loppunu aikoja sitten. En ole saanu cruisea lainkaan pelittämään koneenvaihdon jälkeen, kun ruisku vaihtui Boschista Lucakseen. Tämä ruiskun vaihtuminen on käsittääkseni syypää toimimattomuuten koska niiden välillä joitain johtoja menee. Aikaisemmin toimi hyvin

Ensinnäkin semmoinen kysymys, että missä/mikä on nopeusanturin tunnistin? Oma arvaukseni on mittariston takana, mustaliitin mistä lähtee muistaakseni viisi johtoa. Johdot eivät vain ole yhteneväiset korjausoppaan kaavioon. Tosin -92 autoihin tuli erilainen cruisen ohjausboksi, mutta ei ole aavistustakaan kuinkapaljon sähköt muuttuivat siinä yhteydessä. Kajaanin Auto-Putkolasta yritinkin kysellä, että löytyykö siihen jotain kytkentäkaavioita, joita ei korjausoppaasta löydy. Ei löytynyt (yllättäen) muutakuin samat vm-90 kaaviot kuin korjausoppaassa. Olikin putkolan kaverilla taas hyvä asenne "Voi olla ettei sitä saa toimimaan mitenkään" :evil: Perhana mäkin tiedän Saabeista enemmän kuin ne.

Takaisin asiaan, eli onko jollain olemassa kytkentäkaavioita cruisesta alkaen vm-92? Tai muita hyviä vinkkejä millä tuon saisi taas pelaamaan. Sen verran mukava varuste, että toimimattomuus harmittaa joka kerta kun pidemmälle matkalle autolla lähtee
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

tuota tietävämmät kertokoot, mutta mitenkäs yhteneväiset nuo -92 cruiset alkaa olla tonnarin kanssa? Meinaan vaan, että josko ois samanlaiset niin saisit tonnarin kytkäreistä apuva...
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Itse asensin vm 87 cruisen vm91 900:een ongelmitta. Ero on siinä, että vanhemmissa mittariston yhteyteen on ymmärtääkseni asennettu erillinen yksikkö nopeutiedon lähettämistä varten. Vm 91 eteenpäin nopeusmittarissa on kaksi ( vaiko kolme ) napainen liitin vakiona, joka antaa SAMAN nopeustiedon. Ruiskun vaihtaminen ei vaikuta asiaan.

Taitaa löytyä uudempaan kytkiskin...
ode
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Elo 25, 2004 07:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ode »

Joo uudemmissa kolmenapainen liitin, josta lähtee jo johdot valmiiksi. Cruisen sininen nopeustieto mittarin siniseen johtoon ja cruisen musta maihin.
ode
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Elo 25, 2004 07:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ode »

Niin ja ei pitäisi olla ruiskulla mitään tekemistä asian kanssa, siinähän kytketään oikeastaan kolme johtoa alipainepumpulle ja yksi jännitteeseen, eli nämä johdot siihen liitinriviin ja keskusyksikölle vielä maita ja kytkentä on tehty. kytke tuo nopeustieto ja tarkista alipaineletkujen kiinnitys ja jarru/kytkinpolkimien kytkimet
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Kyllä sillä ruiskulla on jotain tekemistä asian kanssa koska -90 kytkentäkaaviossa nopeustunnistimelta lähtee releenpitimelle johto, joka on merkattu vain Lucakselle (missä lienee tuo releenpidin? :? ) Samaten nopeustunnistimelta lähtee ruiskuboksille ja mittaristoon Lucakseen kuuluvat johdot. Toisaalta taas tunnistimelta menee piuha viikselle, joka ei Lucaksessa kuulu olla....

Ilmeisesti ymmärsin oikein kun ajattelin nopeustunnistimen olevan mittariston takana. Siihen kyllä menee se sininen johto ja yhteensä muistaakseni viisi, enemmän kuin kolme jokatapauksessa. Eikä väritkään pidä yhtä kytkiksen kanssa.

Niin, ja uudemman mallisen cruisen boksin tunnistaa leveämmistä liittimistä, taisi määräkin olla eri, joten sitä ei tuosta vaan kytketä vanhempaan mitenkään, eikä päinvastoin...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7687
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mä olen kytkeny 88 boxin 92:seen autoon.

Onko sulla mittaristo minkä ikäsestä autosta?
Mä meinaan juotin sen cruisen nopeussignaali johdon tuohon ruiskuboxille menevään johtoon ja lähti toimiin, muistaakseni sin. johto.
Sen mustan lykkäsin vaan maihin.

Nyt tosin tarttis ihmetellä sen toimintaa lisää kun ei enää suostu meneen päälle.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

pevi kirjoitti:Vm 91 eteenpäin nopeusmittarissa on kaksi ( vaiko kolme ) napainen liitin vakiona
Itselläni on -89 vuoden OG900 jossa on tuo kolme napainen liitin.
Käyttöön otto vuosi on -88.
Saabiton saabisti
#1470
ode
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Elo 25, 2004 07:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ode »

JuHem kirjoitti:Kyllä sillä ruiskulla on jotain tekemistä asian kanssa koska -90 kytkentäkaaviossa nopeustunnistimelta lähtee releenpitimelle johto, joka on merkattu vain Lucakselle (missä lienee tuo releenpidin? :? ) Samaten nopeustunnistimelta lähtee ruiskuboksille ja mittaristoon Lucakseen kuuluvat johdot. Toisaalta taas tunnistimelta menee piuha viikselle, joka ei Lucaksessa kuulu olla....

jaa-a itse laitoin vanhemman yksikön juuri Lucasiin ja siinä vanhemmassa ei ainakaan tullut mitään muuta, tosin kojelaudasta löytyy ratin luota sellainen liitin, joka saattaisi passata releelle, mutta en laittanut siihen kyllä mitään.

Ilmeisesti ymmärsin oikein kun ajattelin nopeustunnistimen olevan mittariston takana. Siihen kyllä menee se sininen johto ja yhteensä muistaakseni viisi, enemmän kuin kolme jokatapauksessa. Eikä väritkään pidä yhtä kytkiksen kanssa.

No jos siellä on kuitenkin sininen niin liitä siihen johtoon.

Niin, ja uudemman mallisen cruisen boksin tunnistaa leveämmistä liittimistä, taisi määräkin olla eri, joten sitä ei tuosta vaan kytketä vanhempaan mitenkään, eikä päinvastoin...
uudemmasta cruisesta ei tietoa, mutta vanhan voi kytkeä uudempaan.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Kävin vielä tarkemmin kurkimassa tuota mittaristosta löytyvää liitintä ja kyllä se tosiaan kolmenapainen on. Johtoja vain on enemmän. 1 liittimeen menee kaksi vihreä/valkoista johtoa 2:seen sininen ja vihreä ja 3:seen musta. Kytkiksen mukaan pitäisi vielä mennä kaksi johtoa nopeusvaroittimen summerille, mutta ei varmaan kokoautosta moista summeria löydy. Eli periaatteessa kaikki oikeat piuhat löytyy (toisin kuin aluksi katsoin :roll: ) ja niiden voisi myös olettaa menevän oikeisiin paikkoihin.

Mahtaisiko vika sitten olla vain jossain liitoksessa. Lähinnä mieleen tulee ruiskuboksilta lähtevä liitos ja alipainepumpulla oleva liitin. Ne kun ovat ainoat liittimet joihin on joutunu koskemaan.

Mä usko, että mun tarvii lähteä vetämään omia johtoja ja liitoksia, koska nyt kuitenkin näyttäisi tarvittavat johdot olevan, tiedä sitten mihin ne johtaa...

tetammi, miten siis kytkit sen sinisen johdon? Eikö sen pitäisi mennä cruisen boksin ja nopeustunnistimen välillä ja nopeustunnistimen samasta liittimestä taas lähtee vihreä johto ruiskuboksille. Tai niin, tarkemmin kun ajattelee niin taisit tehdä saman homman, mutta juotit johdon vain suoraan sinisenpiuhaan.

Niin, ja mittaristo on alkuperäinen.

Korostetaan nyt vielä, että cruise on alkuperäinen, ei minun nyt paikoilleen värkkäämä ja se toimi ennen moottorinvaihtoa moitteettomasti.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7687
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

tetammi, miten siis kytkit sen sinisen johdon? Eikö sen pitäisi mennä cruisen boksin ja nopeustunnistimen välillä ja nopeustunnistimen samasta liittimestä taas lähtee vihreä johto ruiskuboksille. Tai niin, tarkemmin kun ajattelee niin taisit tehdä saman homman, mutta juotit johdon vain suoraan sinisenpiuhaan.
En mene nyt vannoon piuhan väristä mutta muistaakseni se oli toi sininen. Tarkistin vielä oskilloskoopilla että sieltä tulee oikean näköistä signaalia.

Ja tosiaan juotin tuon piuhan vaan kiinni kun ei ole tuota tarkoitus siirrellä enää kauheasti.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin