Tonnari projekti 2.3t -> aero

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Make5
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 19:50
Paikkakunta: Lappeenranta

Tonnari projekti 2.3t -> aero

Viesti Kirjoittaja Make5 »

Auto on alunperin 9000 2.3t CSE -95 tomaattivaihteistolla.
Alkuperäinen 2.3t (low pressure) kone lahosi 180tkm:n kohdalla ja nyt pesään istutetaan 'uutta' 2.3 (full pressure) -97 konetta sekä uusi aeron turbo.
Mitä kannattaisi ottaa huomioon? Tarkoituksena on vielä lastuttaa laitteisto, jotta syötöt jne olisivat kohdallaan.
Olen lueskellut foorumia ja sieltä on pistäny silmään mm. magneettiventtiili. Oletan (en todellakaan tiedä) että alkuperäisessä kokoonpanossani ei tätä osaa ollut joten nyt kiinnostaakin tietää mikä on kyseisen osan tehtävä ja onko todella tarvittava? en usko että tämä härpäke tuli koneen mukana.
Muutenkin olisin kiitollinen tiedoista, mitkä ovat erot 2.3t -> 2.3T -> Aero, tekniikka, jarrut jne. Varmastikkin joku mainitsee Haku-linkistä, hakua olen käyttänyt vaan en ole mielestäny vastauksia löytänyt, liekö syy puusilmissä ;)
Olen auton tuleva omistaja, joten kaikki neuvot ovat tervetulleita.
tankke söön. :)
Make5
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 19:50
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Make5 »

PS. Pahoittelen, jos teksti tahi itse sisältö on epäselvästi esitetty, johtunee hieman puutuneesta nupista ja ketutuksesta :)
Ketutuksen aiheuttaja on tuo ahdin, joka piti olla BOLT-ON, vaan eipä ollutkaan, (pakopuolen kiinnitys ei ollut sopiva? sopii 9-5 vaan ei 9000) joten eikun ahdin takaisin toiselle puolelle suomea sorvin alle ja ens viikolla uutta yritystä..
Bare with me :)
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Make5 kirjoitti:PS. Pahoittelen, jos teksti tahi itse sisältö on epäselvästi esitetty, johtunee hieman puutuneesta nupista ja ketutuksesta :)
Ketutuksen aiheuttaja on tuo ahdin, joka piti olla BOLT-ON, vaan eipä ollutkaan, (pakopuolen kiinnitys ei ollut sopiva? sopii 9-5 vaan ei 9000) joten eikun ahdin takaisin toiselle puolelle suomea sorvin alle ja ens viikolla uutta yritystä..
Bare with me :)
Eli kyseessä on ilmeisesti 9-5 Aeron ahdin (Mitsu TD04-15t), on kyllä muuten sama kuin tonnarissa mutta pakopesältään hieman pienempi, 9k Aerossa 6# pakopesällä, kun taas 9-5 Aero on 5# pakopesällä. Anyway, tietääkseni tuosta 9-5Aeron turbosta pitäisi pakopuoli sopia, mutta imuputken liitos on erillainen. Vai onko jokin klooni kyseessä :roll:
Yhteen klubilaisen tonnariin on ainakin ilmeisesti pistetty 9-5 Aeron ahdin, kun oli vaan imukotelo vaihdettu 9k Aeron ahtimesta., en ainakaan kuullut, että pakopuolella olisi ollut jotain ongelmia 8)
Tuo ahdin riittää max n.300hv lukemiin Saabin koneessa.

Jarrut ovat tietääkseni samat kaikissa vm-90 lähtien ja turboissa vm-88(280mm/25mm) vanhemmissa (280mm/23.5mm).
Saab 9-3 TTID Vector 2008
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Kyllä Frostgrey, TD04 ahdin sopi paikoilleen vaikka siinä on 9-5:n pakopesä, no problem. Ja pakopuolta sai #5:sta suurennettua näppärästi paineilman avulla! :wink:
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

kone lahosi

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Kuinka voi kone lahota noin pienillä kilometreillä, taitaa ollakin virhe. Pitäisi kai olla, että kone lahosi 180 tSm eli Saksanmaileja taitaa olla kyseessä??
Make5
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 19:50
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Make5 »

Hmm, itseasiassa se taisi olla juurikin imupuolen liitos, sorvissa pitää kuulemma ajaa sitä 'nyppylää' pois jonka jälkeen saa paikalleen.

Auto on suomiauto ja historia on 100% tiedossa, huollot tehty aina ajallaan. Auto ollut tähän asti aina naisen omistuksessa (mikä ei kyllä sinänsä todista mitään) eikä sitä ole rääkätty. Ei voi muuta sanoa kuin että maanantai-yksilö ollut kone (laakerivaurio).

Eli jos näin vähän summailee niin tekniikkapuolen erot taitaa rajoittua
2.3t -> 2.3T Ohjausboxi + magneettiventtiili?
ja 2.3T -> Aero Ohjausboxi + Turbo (+siihen tarvittavat letkut)

Automaatin kestoksi monet täällä foorumilla kertovat 400nm (suositus) ja esim MapTunin ohjelma lupailee Aeroon 265hp ja 420nm väännön, luulisi tämän kestävän, koska en harrasta näitä 0-> X kmh kiihdytyksiä, lähinnä ohituskiihtyvyys on tärkeä (?)...Noh, tässähän vääntöä juurikin tarvitaan.. mutta mutta..
Mielipiteitä, kokemuksia?
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Kestää :wink:

Jos tää ns. GMkin.
9-3.1972
Vastaa Viestiin