Vetokoukku 99:iin.
Vetokoukku 99:iin.
Kuinka iso homma on laittaa tuplaysiin vetokoukku? Onko jotain kikkoja joita pitäis tietää? Voisin käytetyn koukun ostaa jos sellaista edullisesti tarjotaan. Laitan ilmon myös ostaa-palstalle.
Saab Suomesta - hyviä autoja 
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329

99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Heti kärkeen, uusia koukkuja ei saa ja käytetyt ei ole kalliita. Mutta itse asennus ei ole vaikeaa. Omaan 99:iin oli talvella pakko laittaa, että pitikin se heittää pois se edellinen. Homma on sinänsä helppoa, kun varmistaa et kaikki osat on tallella. Laitetaanpa hardwaret tähän väliin:
- itse koukku
- 4 kpl isoja pultteja ja muttereita
- kiinnityslatta ja 2 kpl pultteja
Tuo kiinnityslatta tulee takakontin pohjassa olevaan koloon ja sen voi tehdä esim. lattaraudasta ja kahdesta mutterista. Itse teetätin Mekanolla (pröystäilin
). Omaan koukkuun meni kaiken kaikkiaan 54€ rahaa kattaen koukun, pultit yms., kiinnityslatan teettäminen, kytkentärasia ja silkinhimmeää musta paukkupullossa.
Itse asennus menee kutakuinkin näin. Aluksi ujutetaan latta omaan koloonsa ja nostetaan koukun etupään kiinnitys paikoilleen ja pannaan sen kaksi pulttia kierteille (ei kiinni). Sen jälkeen nostetaan takapään kiinnitykset kohilleen ja laitetaan 4 kappaletta isoja pultteja ja muttereita kierteilleen (eikä näitäkään vielä kiinni). Tässä vaiheessa koukun pitäisi olla paikoillaan kaikista kiinnityspisteistä, jolloin voidaan pultit kiristää "apinanraivo" momenttiin. Se miksi ei mitään kiristetä heti johtuu siitä, että jos vedät yhden kohdan paikoilleen niin toista et saa vaikka kuinka punnerrat (nimim. kokemusta on).
Toinen vaihe käsittää rasian asennuksen (voidaan toki asentaa ennen koukun asennusta) ja kytkennän tekemisen. Oikean kytkennän voi tehdä rasian mukana tulevalla ja auton sähkökaaviolla.
Ja loppuun pari kuvaa, joista näet mihin koukun etu- ja takakiinnityskohdat menee. Kolmas kuva on jo sitten akvaarion hakureissun lähdöstä.
Kuva 1, Kuva 2 ja Kuva 3.
- itse koukku
- 4 kpl isoja pultteja ja muttereita
- kiinnityslatta ja 2 kpl pultteja
Tuo kiinnityslatta tulee takakontin pohjassa olevaan koloon ja sen voi tehdä esim. lattaraudasta ja kahdesta mutterista. Itse teetätin Mekanolla (pröystäilin

Itse asennus menee kutakuinkin näin. Aluksi ujutetaan latta omaan koloonsa ja nostetaan koukun etupään kiinnitys paikoilleen ja pannaan sen kaksi pulttia kierteille (ei kiinni). Sen jälkeen nostetaan takapään kiinnitykset kohilleen ja laitetaan 4 kappaletta isoja pultteja ja muttereita kierteilleen (eikä näitäkään vielä kiinni). Tässä vaiheessa koukun pitäisi olla paikoillaan kaikista kiinnityspisteistä, jolloin voidaan pultit kiristää "apinanraivo" momenttiin. Se miksi ei mitään kiristetä heti johtuu siitä, että jos vedät yhden kohdan paikoilleen niin toista et saa vaikka kuinka punnerrat (nimim. kokemusta on).
Toinen vaihe käsittää rasian asennuksen (voidaan toki asentaa ennen koukun asennusta) ja kytkennän tekemisen. Oikean kytkennän voi tehdä rasian mukana tulevalla ja auton sähkökaaviolla.
Ja loppuun pari kuvaa, joista näet mihin koukun etu- ja takakiinnityskohdat menee. Kolmas kuva on jo sitten akvaarion hakureissun lähdöstä.
Kuva 1, Kuva 2 ja Kuva 3.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Eipä kestä. Ja onhan tuo minunkin mielestä siisti. Paha vain, kun on laturi rikki 

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vanhojen autojen koukkujen kanssa täytyy muistaa rajut testaukset, ettei tule asennettua ruostunutta paskaa sinne auton perään. Kun vetokoukulla alkaa olla ikää lähemmäs 30v, se voi olla sisältä ja päältäkin niin hapan, että isomman kärrin kanssa huomaa jossain vaiheessa hinaavansa perävaunua vain sähköjohdolla!
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kannattaa kai mainita myös vuosimalli ostoilmoituksessa, 79 vm asti on sirommalla takapuskurilla ja vetokoukku mitoitettu sen mukaan - ei sovi isopuskurisiin 80-84 malleihin. yhel duunikaverilla on 84 vuoden tuplaysissä 76 vuoden takapuskuri, sen takia että sai sopimaan vanhemman vetokoukun.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Turbo"
- Viestit: 261
- Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
- Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi
"Heti kärkeen, uusia koukkuja ei saa ja käytetyt ei ole kalliita. "
miten niin ei saa uusia koukkuja? Muistelen lukeneeni just pari viikkoa sitten bilateeman luetteloa, ja siellä tais olla vetokoukkuja 99:kin.?
voin tietty olla väärässäkin, mutta ei se luettelo kovin vanha voinut olla..
ja hintakin tais olla mallikohtainen:
99,-
miten niin ei saa uusia koukkuja? Muistelen lukeneeni just pari viikkoa sitten bilateeman luetteloa, ja siellä tais olla vetokoukkuja 99:kin.?
voin tietty olla väärässäkin, mutta ei se luettelo kovin vanha voinut olla..
ja hintakin tais olla mallikohtainen:
99,-
saab 99 -83 GL"S"
Uusia koukkuja ei saa. Ja koukkujen sopivuudesta. Tuo mun koukku on pikkupuskurisen koukku, tosin hieman lämpökäsitelty.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Aero"
- Viestit: 366
- Liittynyt: Su Huhti 24, 2005 00:26
- Paikkakunta: Espoo
90 ja 900 koukku on sama joten ei 99:iin sovi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tuossa 82 varaosa-autossa olis koukku paikallaan.
Itse irrottaen sais hakee pois.
Irrotettuna pari kymppiä.
Kuvan saa pyydettäes.
Itse irrottaen sais hakee pois.
Irrotettuna pari kymppiä.
Kuvan saa pyydettäes.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992