Ilmastointi vuotaa, vika löydetty mikä avuksi?
Ilmastointi vuotaa, vika löydetty mikä avuksi?
Eli 9000cs vm. 1992 ilmastoinnin kompura ei lähde pyörimään. Tämä johtuu siitä, että järjestelmässä ei ole riittävästi painetta/kylmäainetta. Kun täyttää ilmastoinnin, toimii ilmastointi moitteettomasti kesän ajan.
Talven aikana kuitenkin paineet häviävät jäjestelmästä, eikä ilmastointi toimi enää (kompura ei lähde pyörimään). Foorumilla on ollut juttua, että typellä voi katsoa mistä vuotaa. Vuoto on kuitenkin niin pieni että tuskin näkyy millään höyryllä tms? Millä voisi selvittää mistä järjestelmä vuota?
Joensuusta saa vielä freonilla täytettyä ilmastoinnin, täytön hinnaksi kertoivat 120€ (melko kallista). Mikä olisi korvaava aine, ja mielellään semmoinen jonka takia ei tarvitsisi hirveästi vaihtaa ilmastoinnin osia?
Talven aikana kuitenkin paineet häviävät jäjestelmästä, eikä ilmastointi toimi enää (kompura ei lähde pyörimään). Foorumilla on ollut juttua, että typellä voi katsoa mistä vuotaa. Vuoto on kuitenkin niin pieni että tuskin näkyy millään höyryllä tms? Millä voisi selvittää mistä järjestelmä vuota?
Joensuusta saa vielä freonilla täytettyä ilmastoinnin, täytön hinnaksi kertoivat 120€ (melko kallista). Mikä olisi korvaava aine, ja mielellään semmoinen jonka takia ei tarvitsisi hirveästi vaihtaa ilmastoinnin osia?
Viimeksi muokannut jani03, Pe Kesä 24, 2005 19:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ilmastointi
Moi !
Itselläni oli samat ongelmat ilmastoinnin kanssa, eli ilmastointi vuoti ja sisässä oli ollut vanhat kylmä aineet R12 (freonipitoinen).
Selvitin oman järjestelmän vuodot seuraavalla tavalla:
Ensin imin järjestelmän tyhjäksi alipainepumpulla, sitten 15 kg täyttö typpeä. Tämän jälkeen vuodon ilmaus-spraytä liitoksiin. ( alkaa kuplimaan)
Yksi tapa selvittää vuodot on laittaa typen sekaan hieman kylmäainetta ja tutkia liitoskohdat vuodonhaistelulaiteella. Laite löytää vuodot jos vuoto on suurempi kuin 7g/vuosi.
R12 ( sisältää freonia), korvaava aine on isceon 49 ei tarvitse vaihtaa ilmastoinnin osia ja vanha öljy on yhteen sopiva isceonin kanssa.
Itselläni vuotoja oli kahdessa paikkaa lauhduttimen ylempi liitos sekä kuivaimelle menevä liitos.
Kannattaa miettiä myös kuivaimen vaihtoa tähän yhteyteen
T:Marko
Itselläni oli samat ongelmat ilmastoinnin kanssa, eli ilmastointi vuoti ja sisässä oli ollut vanhat kylmä aineet R12 (freonipitoinen).
Selvitin oman järjestelmän vuodot seuraavalla tavalla:
Ensin imin järjestelmän tyhjäksi alipainepumpulla, sitten 15 kg täyttö typpeä. Tämän jälkeen vuodon ilmaus-spraytä liitoksiin. ( alkaa kuplimaan)
Yksi tapa selvittää vuodot on laittaa typen sekaan hieman kylmäainetta ja tutkia liitoskohdat vuodonhaistelulaiteella. Laite löytää vuodot jos vuoto on suurempi kuin 7g/vuosi.
R12 ( sisältää freonia), korvaava aine on isceon 49 ei tarvitse vaihtaa ilmastoinnin osia ja vanha öljy on yhteen sopiva isceonin kanssa.
Itselläni vuotoja oli kahdessa paikkaa lauhduttimen ylempi liitos sekä kuivaimelle menevä liitos.
Kannattaa miettiä myös kuivaimen vaihtoa tähän yhteyteen
T:Marko
9-5 SE 2,3tA -98
9000 cs -92
900 i -87
9000 cs -92
900 i -87
-
- "Viggen"
- Viestit: 559
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: Ilmastointi vuotaa
Jos joku vielä freonilla, eli R-12 kaasulla ilmastointeja täyttää, niin rikkoo kyllä lakia. Aineen käyttö kielletty nimittäin vuonna 2001, elokuussa, ellen väärin muista.jani03 kirjoitti:
Joensuusta saa vielä freonilla täytettyä ilmastoinnin, täytön hinnaksi kertoivat 120€ (melko kallista). Mikä olisi korvaava aine, ja mielellään semmoinen jonka takia ei tarvitsisi hirveästi vaihtaa ilmastoinnin osia?
Itse en näe järkeä siinä, että muokkaa vanhan r-12 järjestelmän r-134a-käyttöiseksi. Täysin R-12 korvaava aine on tuo R-413A, eli isceon 49. Aine on yhdistelmäkaasu, sisältää R-134a-kaasua, isopropaania ja butaania. Ei vuoda yhtä herkästi ulos, kuin tuo R-134a ja kompuraöljynä käy sama öljy, kuin R-12. Ainut huono puoli tuossa R-413a:ssa on se, että kyseessä on voimakas kasvihuonekaasu, jonka käyttöön saattaa tulevaisuudessa tulla rajoituksia...
Käyn Joensuussa Kylmäkoneella täyttämässä ilmastoinnin, käyttävät mp52 ainetta. Sanoivat että täyttäävät vain järjestelmän eli eivä tyhjennä ensin, onko tämä viisasta kun sisällä on vielä jonkun verran freonia?
Missä sijaitsee se "silmä" josta voi katsoa kun kylmäainetta on tarpeeksi? Pitääkö sen aineen olla kirkasta vai minkä väristä?
Missä sijaitsee se "silmä" josta voi katsoa kun kylmäainetta on tarpeeksi? Pitääkö sen aineen olla kirkasta vai minkä väristä?
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Tonnarissa se on....
Akvaarikotelossa ( keulastapäin katsottuna vasemmalla puolella )
Sen muovin joutuu ottamaan pois edestä.
Silmässä ei saa näkyä vaahtoa...vaan kirkasta nestettä.
( jossain tapauksessa siellä saattaa jokunen kupla pyörähtää kun kompura menee päälle )
Akvaarikotelossa ( keulastapäin katsottuna vasemmalla puolella )
Sen muovin joutuu ottamaan pois edestä.
Silmässä ei saa näkyä vaahtoa...vaan kirkasta nestettä.
( jossain tapauksessa siellä saattaa jokunen kupla pyörähtää kun kompura menee päälle )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Niin, vanhoissa tonnareissa silmä on höyrystimen päällä kuivaimen yhteydessä, tuo musta murikka, jonka päätyyn on ruuvattu painekytkin, josta lähtee paljon johtoja. Silmä on kuivaimen toisessa päässä, paisuntaventtiilille lähtevän putken juuressa.
http://www.saabnet.com/tsn/faq/9hcrpimages/core3-1.JPG
Uudemmissa kuivain on sitten siirtynyt lokasuojaan, olikohan 92:ssa jo siirtynyt?
http://www.saabnet.com/tsn/faq/9hcrpimages/core3-1.JPG
Uudemmissa kuivain on sitten siirtynyt lokasuojaan, olikohan 92:ssa jo siirtynyt?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Minulla on vm 92 ja siinä on lokasuojassa kuivain, vm 91 on vielä akvaariokotelossa.jus kirjoitti:Niin, vanhoissa tonnareissa silmä on höyrystimen päällä kuivaimen yhteydessä, tuo musta murikka, jonka päätyyn on ruuvattu painekytkin, josta lähtee paljon johtoja. Silmä on kuivaimen toisessa päässä, paisuntaventtiilille lähtevän putken juuressa.
http://www.saabnet.com/tsn/faq/9hcrpimages/core3-1.JPG
Uudemmissa kuivain on sitten siirtynyt lokasuojaan, olikohan 92:ssa jo siirtynyt?
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Silmä sijaitsee kuivaimen "kannessa", eli siis kuivaimen yläpinnassa. Kuivain on taasen apukuskin puoleisessa lokarissa. Katsele ilmastoinnin lauhduttimen alakulmasta lähtevää n. keskiverto nakkisormen paksuista letkua ja seuraa sitä, niin löytyy kuivain (muistaakseni) ja silmä.
Lauhdutin löytyy sitten keulasta syylärin edestä.
Lauhdutin löytyy sitten keulasta syylärin edestä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Löytyihän se kun pyyhki liiat liat pois. Oli säiliön kannessa. (epc numero: 4074340).
Ei näy muuta kuin musta keskiö siinä, eli aineet vähissä. Kompura lähtee käyntiin kun hyppylangalla antaa virtaa.
Toivotaan, että huomenna toimii ilmastointi, kun käyn täyttämässä järjestelmän.
Ei näy muuta kuin musta keskiö siinä, eli aineet vähissä. Kompura lähtee käyntiin kun hyppylangalla antaa virtaa.
Toivotaan, että huomenna toimii ilmastointi, kun käyn täyttämässä järjestelmän.
Viimeksi muokannut jani03, Ti Touko 15, 2007 15:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.