b-moottorin kolinat vesipumppu tai nokkaketju

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

gls kirjoitti:kokeileppas luca pikakorjausta joka toimi ainakin minulla: kuuntelin että jakopää rutisee samanlailla kuin sun tapauksessa, kokeilin ketjun kireyttä ja hyvältä näytti. mietin että mikä vois olla vikana kunnes kuuntelin tarkemmin, ääni kuului laturista! :D kun painaa kädellä kovasti laturia rahina loppuu! ja tuo ääni kuulosti aivan jakopään rahinalta, ja kuului todella kovaa..

että semmonen pikakorjaus..
toi on muuten hyvä vinkki, kokemusta on, valitettavasti ei päde tähän tapaukseen. laturi on tossa autossa pakosarjan alla startin vieressä kuten noissa vahimmissa tuplayseissä tapaa olla, vai olio vain triumph moottorisissa en tiedä, mutta tämä on ex-triumph koneinen johon on sovellettu b-moottori, siksi laturi on niin veikeässä paikassa. kiristin just hihnaakin joten on tuoreessa muistissa että laturi ei voi paukuttaa mihinkään.

mut sinisessä h-moottorisessa mulla oli just toi laturinpaukutussyndrooma. kiinnitysraudan alapää falskasi ja laturi hakkasi vesipumppuun tms. tää b-moottorin ääni on ehkä vielä astetta terävämpi ja voimakkaampi.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

En tiennyt, että kone oli vaihdettu, siksi ehdotin sitä vaihtoa vanhan ketjun avulla. Sori.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Aksu900 kirjoitti:Bkoneessa kun on 2rivinen ketju niin eikö liene hankalaa vaihtaa koneen paikallaan ollessa? Hankala katkaista ja liittää. :roll:
siinä on suurin ongelma kiristin,jota ei pysty lukitseen/palauttaan koneen ollessa paikallaan! 8O ketjun katkaisun jälkeen pullahtaa koko helahoito(luisti,jousi)kiristimestä kartanolle,sit on ainakin kone nostettava ylös! :P :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

ecopower kirjoitti:siinä on suurin ongelma kiristin,jota ei pysty lukitseen/palauttaan koneen ollessa paikallaan! 8O ketjun katkaisun jälkeen pullahtaa koko helahoito(luisti,jousi)kiristimestä kartanolle,sit on ainakin kone nostettava ylös! :P :wink:
En nyt jaksa autotalliin enää lähtee katsoon mutta eikös tuo vanhempikin pitäis saada laukastua pitkän koukun avulla?
Joku noitten kanssa ropanneena muistanee paremmin.

Olenpahan joskus kuullut että tuota kiristimen toimintaa oli "tehostettu" siten että reikä tuohon ketjukoppaan ja pultti painamaan kiristintä.
Meni vielä monta tuhatta, mutta jos noi ohjaimet on kulunu metallille niin siinä ei vippaskonstit auta.

Luca, eihän koneen nostoon tarvita kuin pihakeinu ja joku talja.
Pihakeinunkin voi korvata muutamalla pattinkilla.
Et siihen kerrostalon parkkiin vaan....
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Se B-moottorin ketjunkiristin laukeaa, jos siitä loppuu ketjun "paine". Kiristin auetessaan hyppää pykälästä toiseen estäen kiristimen palautumisen. Jakopään koppakaan ei voi ottaa pois, kun moottori on paikoillaan, nääs kopan pultit ei mahdu pois paikoiltaan (jos oikein muistan).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

ecopower kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti:Bkoneessa kun on 2rivinen ketju niin eikö liene hankalaa vaihtaa koneen paikallaan ollessa? Hankala katkaista ja liittää. :roll:
siinä on suurin ongelma kiristin,jota ei pysty lukitseen/palauttaan koneen ollessa paikallaan! 8O ketjun katkaisun jälkeen pullahtaa koko helahoito(luisti,jousi)kiristimestä kartanolle,sit on ainakin kone nostettava ylös! :P :wink:
Juu niin se tais olla.. Ei oikein muista kun olin n. 10v kun viimeksi olin b-koneen jakopään kimpussa. :lol:
Aki Peltola #1132
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Mulla oli joku puurimasta vuoltu kiila joskus yli 10 vuotta sitten apuna, ensin löysättiin ketjunkiristimen lukitus ja työnnettiin kiila väliin( kiila paksumpi alaosastaan kuin keskeltä ja kaiken paksuin yläosastaan, eli ei sopinut tulemaan pois ilman kiristimen lukituksen vapautusta), niin sai aika vapaasti pyöritellä konetta ja kiristin ei päässyt luiskahtamaan ulos.

Kuvia/tarkkoja muistikuvia ei asiasta valitettavasti ole.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Kisälli
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Pe Touko 14, 2004 12:28

Re: b-moottorin ketjunkiristys, työtarjouksia

Viesti Kirjoittaja Kisälli »

lucaf kirjoitti:olisko pk-seudulla joku b-moottori-guru joka olisi halukas katsomaan /tarvittaessa tekemään jotain autolleni. matalilla kierroksilla hirvee rahina, siis järkyttävä. muistuttaa vähän vesipumpun ääntä, mutta ilmeisesti kai ketju, ei viittis millään särkeä tota konetta....onko siellä joku ketjunkiristin irti vai mikä, itse ymmärrän noista kovin vähän, puuttuu työtilat, asialliset työkalut, ymmärrys...kaikki :)

ääni on vaihteleva tyhjäkäynnillä. joskus vaimenee, sit kun nostaa kytkintä niin voimistuu hetkeksi kunnes kierrosket nousee niin katoaa.
Imusarjan puoleisen laahaimen yläpultin alla on hahlomainen reikä,löysäät pulttia(käkkyrälenkki 13mm) laita rengasraudan kannen ja laahaimen väliin ja työnnä laahain ketjuapäin kiristä pultti. (Viimeinen voitelu)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: b-moottorin ketjunkiristys, työtarjouksia

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Kisälli kirjoitti:Imusarjan puoleisen laahaimen yläpultin alla on hahlomainen reikä,löysäät pulttia(käkkyrälenkki 13mm) laita rengasraudan kannen ja laahaimen väliin ja työnnä laahain ketjuapäin kiristä pultti. (Viimeinen voitelu)
kiitos neuvoista. on vaan mulle niin vieras alue että en ilman viisaamman läsnäoloa uskalla lähteä löysäämään yhtäkään pulttia tuolta :(
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

klubin epävirallinen raati kokoontui lohjalla, ja todettiin että metelin aiheuttaja on sittenkin vesipumppu. siihen kun lykkää meisselin kiinni niin johan tärisee koko käsi, ja korvalla kuulee hirveen kolinan. voi rähmä :(

EDIT: työtarjouksia vesipumppuguruilta otetaan vastaan...en edes ole varma minkä mallinen vesipumppu tässä on. koneen sarjanumeron perusteella vuosimalli olisi mahdollisesti 77-78.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

motonetissä tarjotaan tällaista

Vanhempien mallien purettavat pumput lohkon päällä:
99 2,0 "B" 1977--82 Korjaussarja ratas+akseli. . . . . . . 30-9012 88.00
99 2,0 "B" 1977--82 Tiiviste/laakerisarja. . . . . . . . . 30-9002 39.50


kumman ostaisin? vähämaan autolla sanottiin työn määräksi muutama tuntia, ei kuitenkaan yli neljää, tosin jos apulaiteakseliosastolla on häikkää niin sittenhän pitää miettiä vaihtaisiko koko koneen, ja sellaiseta en teettäisi korjaamolla.

lompakkoni suojelemiseksi edelleen vastaaotan työtarjouksia miel. aikaisempi kokemus eduksi. ainakin mulle on sanottu että varomattomuus purkuvaiheessa voi rikkoa apulaiteakselin (niinkö se meni, nyt en tieteskä muista). olisko sadan euron urakka mitään?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mulle vaihdettiin tässä talvella tuommoinen korjaussarja. Ei ollut tallia, työkaluja yms. saatavilla joten teetätin remontin. Osat oli Saabin omia (jos oikein muistan) ja töineen hintaa tuli 209€ "zi-zing". Ainoa kronkeli asia tuossa korjaussarja käytössä on se, että vesiratas pitää sorvata alapinnasta sileäksi, että hiilitiiviste pitää. Ja jos oikein muistan paikallisen velhon juttuja niin nykyään hiilitiiviste on korkeampi jolloin tuon sorvauksen voi tehdä. Seuraavalla kerralla pitää laittaa koko paska uusiksi eli tuo 88€ paketti mutta silloin säästyy kaikelta muulta oheis hommalta.

Lähtisin tosiaan luca ratkaiseen ongelmaa siten, että pitäis saada vesipumpun ulosvetäjä, tuo kalliimpi korjaussarja, vesipumpun kannen tiiviste ja imusarjan tiiviste. Ja, että ei tuntuisi mitenkään helpolta niin vesipumppuja on kolmea eri mallia ja jokaiselle taisi olla oma ulosvetäjä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

joo ostin ton kalliimman korjaussarjan, en tiedä miksi. laakerihan löytyy halvemmastakin korjaussarjasta, kalliimmassa on lisänä vain ratas+akseli.

ei kai tässä auta kun soittaa vähämaan autolle ja tilata remonttiaika, kun kesää on vielä edessä huru mycket. sellainen peli ei vetele että auto pistettäis tässä vaiheessa talviteloille! :(

mun pitää kai kohta myydä yks saappi pois että sais remonttirahaa....
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

lucaf kirjoitti:motonetissä tarjotaan tällaista

Vanhempien mallien purettavat pumput lohkon päällä:
99 2,0 "B" 1977--82 Korjaussarja ratas+akseli. . . . . . . 30-9012 88.00
99 2,0 "B" 1977--82 Tiiviste/laakerisarja. . . . . . . . . 30-9002 39.50


kumman ostaisin? vähämaan autolla sanottiin työn määräksi muutama tuntia, ei kuitenkaan yli neljää, tosin jos apulaiteakseliosastolla on häikkää niin sittenhän pitää miettiä vaihtaisiko koko koneen, ja sellaiseta en teettäisi korjaamolla.

lompakkoni suojelemiseksi edelleen vastaaotan työtarjouksia miel. aikaisempi kokemus eduksi. ainakin mulle on sanottu että varomattomuus purkuvaiheessa voi rikkoa apulaiteakselin (niinkö se meni, nyt en tieteskä muista). olisko sadan euron urakka mitään?

olisit vähän lähempäna,voisin vaihtaa sen sulle!! :wink: kokemusta löytys yli (arviolta)sadan pumpun vaihdosta ja tarvittava ulosvetäjä löytyy tallin seinältä! 8O
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

voi ministerin viinakanisteri, ja vein juuri auton korjaamolle, tosin ne ei sitä välttämättä lähipäivinä ehdi vaihtamaan.

pahus kun viikonloppukin on täys ohjelmaa, muuten olisin vakavasti harkinnut ajamista sinne. kiitos kuitenkin ystävällisestä tarjouksesta!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin