9000 uutta peltiä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Märkäkorva
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Itsellä Thulen ihan uudet telineet katolla ja niittenki kans huomasin, että tarkasti pitää paikalleen laittaa, ettei ota oven reunaan kiinni jommalta kummalta puolen. Oikein asennettuna istuu kyllä kuin hanska.

Tuosta ruostumisesta sen verran, että taitaa olla nuo tonnarin suojankaaret melkoinen suunnittelun kukkanen levikkeineen päivineen. Omalla ajettu 150tkm (-92) ja kuskinpuoleinen suojankaari piti hitsailla alkutalvesta melko isolta alueelta kokonaan uusiksi. Levikemuovi ei varmaankaan ollut enää kiinni kuin kahdella reunimmaisella ruuvilla. Loppu olikin sitten jotain epämääräistä soran ja maantiesuolan sekoitusta, hyvällä tahdollakaan ei peltiä löytynyt. Nyt tämän puoli talvea olen ajellut ja taas on se levikemuovi täynnä soraa/suolaa, vaikka sisälokasuoja laitettiin todella tarkkaan paikoilleen. varmaan ensi kesänä pitää suojailla taas uusiksi.
:(
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
puu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja puu »

Alettiin tossa viime viikolla metallikaverin kanssa paikkaileen noita tonnarin ovia. Työmaata ainakin piisaa. Kolmena iltana ollaan puuhailtu, ja ensimmäinen ovi on yhä vaiheessa.

Hiekkapuhallus teki ovien alareunoihin sisäpuolelle reikiä jopa 10cm^2 kokoluokkaa. Yksi ovi on nyt kitattu ulkopuolelta, ja sisäpuolen reikiin on tarkoitus tehdä lasikuitumattoviritystä. Hitsaillakin varmaan täytyy alareunaa.

Ei muuten paha homma, kun vehkeitä löytyy, mutta täytyy tonttua seisottaa kauan :(

Mitenköhän noi ovien alareunat saisi pysymään ruosteettomina? Onko jokun tehnyt jotain omaa viritystä?
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
Firges9000
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

puu kirjoitti:
Mitenköhän noi ovien alareunat saisi pysymään ruosteettomina? Onko jokun tehnyt jotain omaa viritystä?
En laittaisi lasikuitupaikkauksia.

Hitsatut ovipelllit, hitsisaumojen tinaus, kunnollinen ruostesuojakäsittely ja vedenpoistoreikien aukaisu.
Noilla pärjää.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Tuha
"Hölösuu"

Re: hurjaa

Viesti Kirjoittaja Tuha »

900i kirjoitti:Itse en tonnareita harrasta mut näkyy ne hurjia ajomääriä kestävän.Kovia ruostehommia pojilla ,hattua nostaa.Onko kukaa räpsiny kuvia joita vois katella että minkä näköstä se pelti on puoli milliä ajetus saabis.
http://www.haikonen.1g.fi/kuvat/Saabclub/

Tuossa tonnarini kuvia kun oli peltirempassa sillä aikaa kun olin armeijassa reilu vuosi sitten. Myös ovien alareunoja korjailtiin, mutta niistä ei ole sellaisia kuvia jossa näkyisi ruostetta, vaan vain paikatut kohdat ja hiomis jäljet. Autolla oli tuolloin ajettu n. 480000 km ja nyt mittarissa yli 505000 km. Joutui peltiseppä tekemään koko tuulilasin alareunan uudestaan kun oli vähän ruostunut olemattomiin se alareuna.

Kattoluukun reunoja pitäisi kanssa joskus ruveta korjailemaan (jollen itse yritä korjailla niin sitten korjaa joku muu, mikä on kyllä hyvin todennäköistäkin.) Onneksi ei vaan näy ruosteet ulospäin kun on siinä taivutetussa reunassa ja autossa on ilmastointi niin ei sitä kottoluukkua edes aina kaipaa aukikaan vaikkka olisi se kyllä joskus mukava saada auki, mutta se ruoste siinä jumittaa hiukan sitä toimintaa.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
puu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja puu »

Firges9000 kirjoitti:En laittaisi lasikuitupaikkauksia.
Mikäs lasikuidussa?
Kaveri ehdotti sisäreikien tukkimista ruostesuojamassalla. Onko se sitten hyvä ratkaisu? Huono meinaan hitsata noita reikiä.

En oo mikään kauhee asiantuntija. Toi metallikaveri käytännössä noi hommat tekee.
Volvo XC70 D5 -04
MacTurbo
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Lasikuitu ei tahdo kestää kiinni metallissa, varsinkaan ovissa jotka tärisevät ja elävät. Ainoa kestävä korjaus on hitsata peltiä ja maalata sekä ruostesuojata heti sen jälkeen kunnolla.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
mestari
"Hölösuu"

pörssissä olisi varmaan

Viesti Kirjoittaja mestari »

mut jos oikeen laiskaksi heittääntyy niin eikö kannattaisi pistää puolimiljoonaa ajetut vehkeet varaosa puolelle ja ostaa saksata tuotu vähemmän ruostunut auto samalla rahalla kun korjaukseen menee.
ei ainakan tarvitsisi tuulilasin ja kattoluukun reunoja kierrellä. tottahan toki niissäkin on jo pientä ruosteenalkua ovien etu ja takakulmissa.
mutta mitä olen katsonut tuontitonnareita niin kyllä ne pistää kaupan pihalla silmään paremman kuntosa vuoksi
puu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja puu »

Mulla tää tonnari onkin vasta sisäänajettu: 280tkm, eikä hinta ollut tosiaankaan paha, kun on varusteitakin kauhia määrä. Pellit kuntoon niin on kuin uusi.
Volvo XC70 D5 -04
jyrkiloijas
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja jyrkiloijas »

Tämähän onkin todella mielenkiintoinen aihe. Todellakin itsekin tässä juuri 86 joulukuussa rekisteröidyn tonnarin katsastaneena mietin, että mitähän noihin pelteihin jatkossa kannattaa sijoittaa. Pohjaan olen muutaman vuoden välein käynyt Pohjanmaalla laitattamassa potkuriöljy/teräketjuöljy-yhdistelmän. Se käsittely on pitänyt pohjan kunnossa. Kerran on vasta hitsattu pieni reikä oikealla takaoven alapuolelta. Pesuhommat ovat jääneet vähiin. Luulen, ettei niistä paljon apua olisi ollut. Jo vuonna 92, kun auton ostin näkyi konepellin saumoissa alkavaa ruostetta. Ero vanhaan 900:seen on ollut se, että ruoste on edennyt tässä 9000:ssa paljon hitaammin, jos vuosissa mittaa. Sisältäpäin se kuitenkin näkyy olevan tulossa. Ehkä juuri parina viime vuotena ruoste on ikään kuin puhjennut kukkaan lokasuojissa, takakaarissa ja joissakin paikoin takaluukkua. Jos 9000:n haluaa, niin noitahan näkyy olevan kohtuuhintaan käytettyjä ja uudempia myynnissä. Näin täytyy todella tarkkaan miettiä, mikä kannattaa - ainakin jos työt joutuu teettämään vieraalla. Saabismi sairautena on kuitenkin myös parannettavissa. Pystyin nimittäin ikäni Saabilla ajaneena ostamaan perheeseen VW Venton, kun löytyi ihan oikeasti vähänajettu, vanha ja lähes ruosteettomalta näyttävä yksilö. Kun olen näilläkin palstoilla haukkunut Saabin merkkihuoltoa ja varaosamyyntiä, niin täytyy kyllä ensikokemuksena sanoa, ettei se tuo volkkarinkaan varaosamyynti ole mitenkään säväyttänyt: väitetään, ettei tietyntyyppisiä raitisilmasuodattimia Ventossa olekaan - vaikka minulla sattuu olemaan. Ei vaivauduta tietokonepäätteen ääreltä muutamaa metriä kävelemään autolle, jotta voitaisiin todentaa oikeat osat rikkoutuneeseen hansikaslokeron lukkoon. Kun sitten yritän palauttaa osaa, jota en tarvinnutkaan, niin osa voidaan kyllä ottaa takaisin, mutta puoleen hintaan siitä, mitä itse maksoin. Osa oli koskematon! No, en viitsinyt nyt vielä lähteä asioita kunnallisen kuluttajaneuvojan kautta ratkomaan. Saabin kanssa olen soitellut aina joskus kuluttajaneuvojalle ja joskus maahantuojalle, kun on oikein ruvennut pannuun ottamaan!
puu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja puu »

Mulla tossa edellisessä Saapissa, vm. 1985 900i:ssä, ei ollut oikeastaan laikaan ruostetta tähän Tonnikeijuun verrattuna, vaikka neljä vuotta vanhempi olikin ja 70tkm enemmän ajettu. Maksoikin vaan 300€, mut kone ei ollutkaan ihan kunnossa. Tässä Tontussa taas kone hyrrää, mutta pellit naureskelee.

VW Ventoista puheenollen. Kaverillani on vm. 1993 sellainen, ja piisaa siinäkin tota peltipuolen laittoa. Tosin paljon vähemmän kuin ysitonnissani, mutta pitipähän mainita.

Mut sanonpa vaan, että tää munkin tonnari olisi maksanut varmaan 1000€ enemmän ehjillä pelleillä, mikä olisi tehnyt jo yli 50% lisää hintaa.
Volvo XC70 D5 -04
jyrkiloijas
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja jyrkiloijas »

Ventoni mittarissa on vasta 70 000 km:ia. Ostin sen kuolinpesältä. Katsastuksien ja huoltokirjan mukaan kilometrit näyttäisivät uskottavilta. Vuosimalli on 92, mutta pellit ovat kyllä aika uuden näköiset -näin nimenomaan, kun asettuu kontalleen ja tutkii esim. ovia ja kynnyksien alustoja sekä pohjan tukivarsia ym. Itse pohjassa on jokin erikoinen valkoinen kova, muovimainen aine. Nyt mietinkin, miten suojaisin esim. puhtaan näköiset pyöränkotelot, joissa näkyy ihan puhdas maali. Ruosteen alkuahan siellä kuitenkin saumoissa noilla vuosilla täytyy olla. Toki maksoin autosta varmasti kovemman hinnan kuin mitä moni muu olisi ollut valmis maksamaan. 9000:n ostin aikoinaan lamavuonna. Kuuden vuoden ja 120 000 km:in aikana hinnasta oli tippunut yli markka/kilometri.
turkkaki
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

22vuottasaabilla kirjoitti:Saabismi sairautena on kuitenkin myös parannettavissa. Pystyin nimittäin ikäni Saabilla ajaneena ostamaan perheeseen VW Venton, kun löytyi ihan oikeasti vähänajettu, vanha ja lähes ruosteettomalta näyttävä yksilö.
8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O
ot, mutta ihan pakko
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Vastaa Viestiin