Jäykempiä venttiilijousia 900i 16v:n mottiin
Jäykempiä venttiilijousia 900i 16v:n mottiin
Eli mistä saisi ja millaisia ja mihin hintaan?
Kuinka paljon on vakiojousilla väellä kestänyt kierrättää?
Kaikki vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan!
Kuinka paljon on vakiojousilla väellä kestänyt kierrättää?
Kaikki vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan!
-
- "Aero"
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
- Paikkakunta: Turku
Kuinkas varmaa tietoa tämä on? En haluaisi oppia "kantapään kautta".Aksu900 kirjoitti:vakiojouset pitäs piisata 7000 nurkille, samoin kuin hydrauliset painimetkin.
Entä millä nokilla olette saaneet koneen vetämään kunnolla 7000 rpm asti?
Vai onkohan se turbiini mukä mulla ahdistaa...
TurboJanne joka ohittaa turbojanne (tm)
------------------------------------------------------------
Motto: Älä ota turhia paineita, ota ahtopaineita!
------------------------------------------------------------
Motto: Älä ota turhia paineita, ota ahtopaineita!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Vaparin nokilla himpun verran enempi, ja muutenkin hieman ärympi...TurboJanne kirjoitti:Kuinkas varmaa tietoa tämä on? En haluaisi oppia "kantapään kautta".Aksu900 kirjoitti:vakiojouset pitäs piisata 7000 nurkille, samoin kuin hydrauliset painimetkin.
Entä millä nokilla olette saaneet koneen vetämään kunnolla 7000 rpm asti?
Vai onkohan se turbiini mukä mulla ahdistaa...
Mikäs ahin sulla on ?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Noin juuri.jcarlson kirjoitti:Vaparin nokilla enemmän? Nyt en käsitä, eikö vaparin nokat ole "löysemmät" kuin turbossa. Niillähän saa enemmän alavääntöä mutta yläpää kärsii..
Oma tonttu kiertää vakiokoneistolla 7k, ihan nätisti jaksaa sinne asti. Uudella kannella mennään varmaan turhankin herkkään

Foxbody turbo
Cat Cams:ilta luulis löytyvän Saabiinkin, hinnat on normaalisti kympin tai hiukan alle kipaleelta. Ota mitat originaalista jousesta ja vertaa taulukkoon tuolla:
http://www.catcams.be/index.htm
http://www.catcams.be/index.htm
Foxbody turbo
-
- "Aero"
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
- Paikkakunta: Turku
Ei se paljon auta jos on jäykemmät jouset, jos paininkupit kuitenkin jää vauhdista pois jo vähän jälkeen 7000 rpm. Missä raja lienee jäykemmillä jousilla?
TurboJanne joka ohittaa turbojanne (tm)
------------------------------------------------------------
Motto: Älä ota turhia paineita, ota ahtopaineita!
------------------------------------------------------------
Motto: Älä ota turhia paineita, ota ahtopaineita!
-
- "Aero"
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
- Paikkakunta: Turku
Saabin koneessa liikkuu muutenkin aika raskaat massat, joten ei liene järkevää muuten vaan hakea lisätehoa yläkierroksilta.
Lisää tehoa saadaan toki ahtamalla ja parantamalla hengitystä, ja ennen kaikkea laskemalla pakosarjan painetta.
(esim. rallycross-T8 ilman minkäänlaista välijäähdytintä tuotti muinoin yli 250 hv jo 6000 rpm. 7000 rpm oli muistaakseni 270 hv tai jotain) = tarpeeksi iso turbiini siihen fööniin, niin ei nakuta!
Lisää tehoa saadaan toki ahtamalla ja parantamalla hengitystä, ja ennen kaikkea laskemalla pakosarjan painetta.
(esim. rallycross-T8 ilman minkäänlaista välijäähdytintä tuotti muinoin yli 250 hv jo 6000 rpm. 7000 rpm oli muistaakseni 270 hv tai jotain) = tarpeeksi iso turbiini siihen fööniin, niin ei nakuta!
TurboJanne joka ohittaa turbojanne (tm)
------------------------------------------------------------
Motto: Älä ota turhia paineita, ota ahtopaineita!
------------------------------------------------------------
Motto: Älä ota turhia paineita, ota ahtopaineita!
Ei se jäykkyys oo tärkein asia. Esim tavallisen vakion 8v, jouset on jäykemmät kuin esim. Fordin OHC kisajouset. Tietyillä kierroksilla jousiin tulee nk"taajuusvärähtely" jolloin jousi periaatteessa ei toimi ja sitä pyritään vähentään tuplajousilla. 8 venaisissa pitää vaihtaa paininkupit teräksisiin vakio valukuppien tilalle koska yli 6000 rpm jälkeen ne alkaa halkeileen. Nimimerkillä kokemusta on. Tilasin ruotsista aikoinaan rata Saabeissa käytettäviä teräspaininkuppeja ja hyvin kestää. Mull on kierroksen rajoitin 7200 rpm ja ei ongelmia, vakiojousilla ! ruiskut pois ja Weberit tilalle, 167 hp....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Minkälaista faktaa/kokemuksia tuon paininkuppien vain n.7tonnin kierrosten keston taakse löytyy?
Toisaalta saamani tiedon mukaan kestäisivät 8000 1/min asti ja sen perusteella saivat jäädä hytikkanostajat koneeseen. Toisen merkkisessä laitoksessani on hytikkanostajien murheena se, että naputtavat tyhjäkäynnillä pienillä kierroksilla jäykempien venttiilijousien kanssa.
Turbo on rojektissa sääntöjen pois sulkema, eli kierroksia tässä on haettava :-/
Toisaalta saamani tiedon mukaan kestäisivät 8000 1/min asti ja sen perusteella saivat jäädä hytikkanostajat koneeseen. Toisen merkkisessä laitoksessani on hytikkanostajien murheena se, että naputtavat tyhjäkäynnillä pienillä kierroksilla jäykempien venttiilijousien kanssa.
Turbo on rojektissa sääntöjen pois sulkema, eli kierroksia tässä on haettava :-/
n.150 000 km kovaa ajoa, kesää talvea. B-moottori. Ex.EMS.
Ollut kokoontumisajoissa 90- luvun puolivälissä mm. Savonlinnassa. Oulussa "iltakokoontumisissa" ym.
Päihitetty mm.Orgis Turbo 240 Volvoa ym. Ilman konemurheita ja aukomisia ,jos ei yhtä kannen halkaeamista oteta lukuun... puristussuhde 11. Tasapainoitettu alakerta. Palotilat , kanavat ja männänpäät kiillotettu peilipinnalle, eipä ollut kannenkorjauksen yhteydessä suoritetussa avauksessa tarttunut karstaa. Peltipakosarjat , 2,5" putkisto , öljynljäähdytin, kulissivaihteet ym. ne ketkä on nähnyt , tietää auton.
Auto matala, puolikaaret,kuppipenkit, Bilstein-alusta (Jäykkä...)EMS ien ja Turbojen viininpunainen , vihreet sävylasit, pyöreillä tupla etuvaloilla, Turbon Spoilerit , ym.
Kokemusta löytyy:
Tavallisten paininkuppien kestoa tuli tarkasteltua kun tarkastin aikoinaan.20 000 km kohdalla venttiilinvälyksiä ja kaikki kupit päästä halki ! Teräksiset sisään ja ei mitään ongelmaa sen jälkeen. Jos olisi silloin jatkanut ajoa niin taatusti totaalinen konetuho olisi ollut edessä. Tuli aikoinaan korjattua ruotsalaisen turistiperheen 900Turbo, kun oli Raaheen kone lauennut ja jakopään ketju poikki ja syltyssä , nokka poikki ym. ja kaikki johtuen halenneesta paininkupista.
Sain paininkuppien tilauspaikan 90-alussa jostain Kokkolan lähellä asuneelta Saab- merkkiluokan kuskilta .
On tullut tasaisin väliajoin kierrätettyä rajoittajaan saakka ja hyvin lauloi 7200 rpm asti !
Nykyään auto lepää tallissa vanhuudenlevossa mutta täydessä iskukunnossa vaan joka kesä käydään pikkulenkki ajaan ettei kankotu sinne. Otan kyllä kilpiin kun työkiireiltä ja Turbo-projektilta ehtii.
Ollut kokoontumisajoissa 90- luvun puolivälissä mm. Savonlinnassa. Oulussa "iltakokoontumisissa" ym.
Päihitetty mm.Orgis Turbo 240 Volvoa ym. Ilman konemurheita ja aukomisia ,jos ei yhtä kannen halkaeamista oteta lukuun... puristussuhde 11. Tasapainoitettu alakerta. Palotilat , kanavat ja männänpäät kiillotettu peilipinnalle, eipä ollut kannenkorjauksen yhteydessä suoritetussa avauksessa tarttunut karstaa. Peltipakosarjat , 2,5" putkisto , öljynljäähdytin, kulissivaihteet ym. ne ketkä on nähnyt , tietää auton.
Auto matala, puolikaaret,kuppipenkit, Bilstein-alusta (Jäykkä...)EMS ien ja Turbojen viininpunainen , vihreet sävylasit, pyöreillä tupla etuvaloilla, Turbon Spoilerit , ym.
Kokemusta löytyy:
Tavallisten paininkuppien kestoa tuli tarkasteltua kun tarkastin aikoinaan.20 000 km kohdalla venttiilinvälyksiä ja kaikki kupit päästä halki ! Teräksiset sisään ja ei mitään ongelmaa sen jälkeen. Jos olisi silloin jatkanut ajoa niin taatusti totaalinen konetuho olisi ollut edessä. Tuli aikoinaan korjattua ruotsalaisen turistiperheen 900Turbo, kun oli Raaheen kone lauennut ja jakopään ketju poikki ja syltyssä , nokka poikki ym. ja kaikki johtuen halenneesta paininkupista.
Sain paininkuppien tilauspaikan 90-alussa jostain Kokkolan lähellä asuneelta Saab- merkkiluokan kuskilta .
On tullut tasaisin väliajoin kierrätettyä rajoittajaan saakka ja hyvin lauloi 7200 rpm asti !
Nykyään auto lepää tallissa vanhuudenlevossa mutta täydessä iskukunnossa vaan joka kesä käydään pikkulenkki ajaan ettei kankotu sinne. Otan kyllä kilpiin kun työkiireiltä ja Turbo-projektilta ehtii.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147