Kohdeautona: Saab 900 turbo 8 vm 83.
Modattu harmaa apc boksi (900ohmin r40, r42 ohitettu hyppylangalla ja 1000ohmin f-potikka).
F-potikan asennosta riippumatta ei anna enempää paineita kuin 0.5-0.6bar. p-potikan korkealla arvolla on saanut piikkaamaan tuosta ylöspäin, mutta putoavat heti tuolle alueelle.
Nakuledi on, mutta se ei jostain syystä toimi... Boksi ei maadota vitosnastaa. Itse ledin toiminta on testattu maadottamalla boksin 5 nastaan menevä johto...
Jos on tietämystä, neuvoja kaivattaisiin. Molempiin vikoihin liittyen....
900 Ei ahda + nakuledissä häikkää
900 Ei ahda + nakuledissä häikkää
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Minulla on 87-tonnarissa vähän samantyylistä, vaikka onkin uudempi boksi, ymmärtääkseni alkuperäiskunnossa.. Nakutusledi (punainen) ja magneettiventtiilin saamaa jännitettä osoittava ledi (vihreä) on asennettuna.
Ahdot toimii normaalisti säädettyyn maksimiahtopaineeseen ~0,8 bar asti kylmänä ja puolilämpimänä, mutta kun on kunnolla lämpimäksi ajettu, auto muuttuu matalapaineturboksi. Magneettiventtiili aukeaa aina kun kierrokset ylittävät 2400 rpm.
Nakutusledi toimii, kylmänä jos polkee niin, että nakuttaa, niin ledi vilahtaa. Tai jos käskee cruisen päälle magneettiventtiilin ollessa kiinni, niin siinäkin vilahtaa, mutta tämäkin vain kylmänä.
Virrat päälle kytkettäessä nakutusledi ei välähdä.
Olen aikeissa vaihtaa magneettiventtiilin, kuulemma huono magneettiventtiili voi aiheuttaa tällaista nakutusledin hiljaiseloa. Korjaamokäsikirjan mukaan magneettiventtiilin C-liitännän kuristukseen liittyvät ongelmat voisi olla lämpötilariippuvia. Lähipäivinä pitäisi saapua postissa vaihto-osa, toivottavasti sillä ahto-ongelmat siirtyvät menneisyyteen.
Tuli muuten testattua tuohon cruiseen liittyvä perusahtopaineelle pakotustoiminto: jos cruisella ajaessa painaa kaasupoljinta, magneettiventtiili menee kiinni. Tuon perusteella pitäisi cruise päällä esim ohittamaan lähtiessä saada ihan täydet ahdot ja perusahtopaineella mennään vain jos cruisen alipainepumppu painaa kaasua. Minulla ainakin on aina cruise ON-asennossa, siitä ei ole mitään haittaa ja cruiselle siirtyminen on helppoa, pelkkä SET-painallus riittää.
Ahdot toimii normaalisti säädettyyn maksimiahtopaineeseen ~0,8 bar asti kylmänä ja puolilämpimänä, mutta kun on kunnolla lämpimäksi ajettu, auto muuttuu matalapaineturboksi. Magneettiventtiili aukeaa aina kun kierrokset ylittävät 2400 rpm.
Nakutusledi toimii, kylmänä jos polkee niin, että nakuttaa, niin ledi vilahtaa. Tai jos käskee cruisen päälle magneettiventtiilin ollessa kiinni, niin siinäkin vilahtaa, mutta tämäkin vain kylmänä.
Virrat päälle kytkettäessä nakutusledi ei välähdä.
Olen aikeissa vaihtaa magneettiventtiilin, kuulemma huono magneettiventtiili voi aiheuttaa tällaista nakutusledin hiljaiseloa. Korjaamokäsikirjan mukaan magneettiventtiilin C-liitännän kuristukseen liittyvät ongelmat voisi olla lämpötilariippuvia. Lähipäivinä pitäisi saapua postissa vaihto-osa, toivottavasti sillä ahto-ongelmat siirtyvät menneisyyteen.
Tuli muuten testattua tuohon cruiseen liittyvä perusahtopaineelle pakotustoiminto: jos cruisella ajaessa painaa kaasupoljinta, magneettiventtiili menee kiinni. Tuon perusteella pitäisi cruise päällä esim ohittamaan lähtiessä saada ihan täydet ahdot ja perusahtopaineella mennään vain jos cruisen alipainepumppu painaa kaasua. Minulla ainakin on aina cruise ON-asennossa, siitä ei ole mitään haittaa ja cruiselle siirtyminen on helppoa, pelkkä SET-painallus riittää.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tonnari on minulla nyt viikon ajan ahtanut kiltisti. Vaihdoin nakutusanturin johdon ja boksilta magneettiventtiilille menevän johdon. Tuo anturin johto varmaankin oli se mikä varsinaisesti vaikutti, kun vika kerran oli hyvin tiukasti kierroslukusidonnainen (ahdot poissa 2400-4500) rpm.
Kokeilin myös avata magneettiventtiilin, ei sieltä mitään ihmeitä paljastunut, takaisin nippuun ja ajoon.
Kokeilin myös toista magneettiventtiiliä.
Kummallakaan magneettiventtiilillä ei nakutusledi vilahda virrat päälle kytkiessä, mutta ledi kyllä syttyy kun irrottaa boksin ja maadoittaa liittimestä ledijohdon koskettimen.
Yritä saada kone oikeasti nakuttamaan, virranjakajan alipainesäätimen letku irti, huonompaa bensaa tankkiin, tai kolistele nakutusanturin luona lohkoa virrat päällä. Pitäisi jollakin noista konsteista ledi välähtää, vaikka virrat päälle kytkiessä ei välähtäisikään.
Varmemmin toimimaan saatavissa oleva monitorointiapu on magneettiventtiilin jännitettä osoittava ledi. Siitä ainakin näkee minkälaista ohjausta venttiili saa. Onko tuo 0,5 - 0,6 bar sinun peruspaineesi, vai tuleeko ahtoja vielä vähemmän magneettiventtiilin johto irti?
Kokeilin myös avata magneettiventtiilin, ei sieltä mitään ihmeitä paljastunut, takaisin nippuun ja ajoon.
Kokeilin myös toista magneettiventtiiliä.
Kummallakaan magneettiventtiilillä ei nakutusledi vilahda virrat päälle kytkiessä, mutta ledi kyllä syttyy kun irrottaa boksin ja maadoittaa liittimestä ledijohdon koskettimen.
Yritä saada kone oikeasti nakuttamaan, virranjakajan alipainesäätimen letku irti, huonompaa bensaa tankkiin, tai kolistele nakutusanturin luona lohkoa virrat päällä. Pitäisi jollakin noista konsteista ledi välähtää, vaikka virrat päälle kytkiessä ei välähtäisikään.
Varmemmin toimimaan saatavissa oleva monitorointiapu on magneettiventtiilin jännitettä osoittava ledi. Siitä ainakin näkee minkälaista ohjausta venttiili saa. Onko tuo 0,5 - 0,6 bar sinun peruspaineesi, vai tuleeko ahtoja vielä vähemmän magneettiventtiilin johto irti?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00