Vähäpäästöinen = ei saa virittää ????
-
- "Aero"
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
- Paikkakunta: Turku
Vähäpäästöinen = ei saa virittää ????
Juttelin tänään katsastusmiehen kanssa muutoskatsastusasioista, ja sain kuulla jotain uskomatonta.
Joko laki on muuttunut, tai mies valehteli, mutta:
"Jos rekisteriotteessa lukee vähäpäästöinen, ei saa virittää ellei hae päästömittaustodistusta VTT:ltä"
Auto on vm. '90 ja katsastusmies tiesi tämän.
Olen aina ymmärtänyt että tuollainen pykälä koskee vain uudempia autoja.
Mikä eteen, valehteliko katsastusmies vai olenko minä nyt yhtäkkiä kriminaali?
Joko laki on muuttunut, tai mies valehteli, mutta:
"Jos rekisteriotteessa lukee vähäpäästöinen, ei saa virittää ellei hae päästömittaustodistusta VTT:ltä"
Auto on vm. '90 ja katsastusmies tiesi tämän.
Olen aina ymmärtänyt että tuollainen pykälä koskee vain uudempia autoja.
Mikä eteen, valehteliko katsastusmies vai olenko minä nyt yhtäkkiä kriminaali?
TurboJanne joka ohittaa turbojanne (tm)
------------------------------------------------------------
Motto: Älä ota turhia paineita, ota ahtopaineita!
------------------------------------------------------------
Motto: Älä ota turhia paineita, ota ahtopaineita!
-
- "Aero"
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
- Paikkakunta: Turku
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
älä kerro
mitään, että olet virittänyt. Jos kerrot, täytyy muutoskatsastaa ja sillon tarvii paperin päästövastaavuudesta. 30.06.1987 ja vanhempi, ei ongelmia.
Mites automallin oman virisarjan asentaminen? Sitä vaan, että mahdollisesti laitan Turbooni sen 185hp Saabin virisarjan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tuskinpa tuo nyt meininkiin vaikuttaa, ainahan ahdetun chippauksessa on kyseessä moottorinvaihto katsastusviranomaisten puolesta (kun ei voi muutoskatsastakkaan). Eipä tuosta virityksestä kannata vain paljoa pölistä. Sen verran viturallaan tuo lainsäädäntö on, etten voi paljoa virittäjiä nyt kriminaaleinakaan pitää. Heh, niinkauan kuin mankkuvenan poiskytkeminen tai poisottaminen (ei tarpeellista) varmistaa auton "vakioksi" ei ole huolen häivää. Saahan sitä laittaa pakoputkia vähän paksummastakin tavarasta...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Tuo vähäpäästöisyysmerkintä rekisteriotteessa on kyllä todella ihana asia
Aikoinaan suunnittelin S*erran moottorin vaihtamista muutaman pykälän tuoreempaan, eli 2,0i DOHC 8v => Scorpion 2,3i DOHC 16v. Kaikkien rakentelua rajoittavien pykälien perusteella ihan käypä homma:
Moottorin iskutilavuus/paino => ei rajoita, Sierraa on tuotu maahan 2,8i V6 - moottorilla.
Moottorin teho => ei rajoita, tehokkain mallisarjaan kuuluva moottori on Cosworthin 2,0i 16V Turbo, +200 heppaa.
Saastemääräyksetkin periaatteessa OK, vaihdettava moottori ois ollut muutaman vuoden alkuperäistä tuoreempaa vuosimallia.
Mutta EI, eihän se nyt mitenkään passaa tuollainen VIRITTELY! Eihän vähäpäästöistä Sierraa ole koskaan valmistettu tuolla vielä vähäpäästöisemmällä Scorpion 2,3 moottorilla!
Huoh...

Aikoinaan suunnittelin S*erran moottorin vaihtamista muutaman pykälän tuoreempaan, eli 2,0i DOHC 8v => Scorpion 2,3i DOHC 16v. Kaikkien rakentelua rajoittavien pykälien perusteella ihan käypä homma:
Moottorin iskutilavuus/paino => ei rajoita, Sierraa on tuotu maahan 2,8i V6 - moottorilla.
Moottorin teho => ei rajoita, tehokkain mallisarjaan kuuluva moottori on Cosworthin 2,0i 16V Turbo, +200 heppaa.
Saastemääräyksetkin periaatteessa OK, vaihdettava moottori ois ollut muutaman vuoden alkuperäistä tuoreempaa vuosimallia.
Mutta EI, eihän se nyt mitenkään passaa tuollainen VIRITTELY! Eihän vähäpäästöistä Sierraa ole koskaan valmistettu tuolla vielä vähäpäästöisemmällä Scorpion 2,3 moottorilla!
Huoh...
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Eipä noista softavirityksistä ainakaan kannata sen kummemmin meteliä katsastuksessa pitää - minä en ainakaan näe mitään lisäarvoa mahdolliselle vaivalloiselle ja kalliille muutoskatsastukselle.
Ja polttoaineen hinnassa on sen verran paljon veroa, että kyllä siinä tulee näitä kivoja päästöveroja makseltua ihan tarpeeksi.
Ja polttoaineen hinnassa on sen verran paljon veroa, että kyllä siinä tulee näitä kivoja päästöveroja makseltua ihan tarpeeksi.
-
- "Aero"
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
- Paikkakunta: Turku
Ongelma: Olen juuri käyttänyt paljon rahaa auton koriin (sekä ostaessani että maalauttaessani uudelleen) eli korinvaihto ei tule kysymykseen.
Toisekseen, vaikka jättäisin tuon peruspaineille, tehoa on silti melkein 230 heppaa (dynossa mitattu) eli katsastaja kyllä huomaa...
Ja entäs kun avataan konepelti? Kisaturbo, ruisku vaihdettu, peltisarja, irtohukkis, monster-cooleri jne.
Sitten vielä tämä: paljon rahaa autossa kiinni -> sattuu onnettomuus.
Vakuutusyhtiö voi vedota siihen, että laiton viritys...
Toisekseen, vaikka jättäisin tuon peruspaineille, tehoa on silti melkein 230 heppaa (dynossa mitattu) eli katsastaja kyllä huomaa...
Ja entäs kun avataan konepelti? Kisaturbo, ruisku vaihdettu, peltisarja, irtohukkis, monster-cooleri jne.
Sitten vielä tämä: paljon rahaa autossa kiinni -> sattuu onnettomuus.
Vakuutusyhtiö voi vedota siihen, että laiton viritys...

TurboJanne joka ohittaa turbojanne (tm)
------------------------------------------------------------
Motto: Älä ota turhia paineita, ota ahtopaineita!
------------------------------------------------------------
Motto: Älä ota turhia paineita, ota ahtopaineita!