Satkulle remonttia (startti ja iskarit)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Satkulle remonttia (startti ja iskarit)

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Ajattelin tuossa ensi viikolla viedä autoni yhdelle pikkupajalle jousien ja iskareiden vaihtoon. Samalla ajattelin kunnostuttaa tuon turhan usein vit*uilevan startin. Veikkaanpa, että Bendix-ratas on kulunut, sillä useinmiten pihahtaa muttei pyöritä. Avaimesta kun päästää irti, niin kuuluu pieni "TÖKS" Eli ei vaan ota kunnolla kiinni :?:

STARTIN KORJAUSSARJA SAAB 900 79--93
Sis. hiilet, helat ja muovihammaspyörän (alennusvaihteen osia)
900 8.84--93 Korjaussarja. . . . . . . . . . . . . . . . . 11-8901 19.90

BENDIXLAITE/KÄYNNISTINRATAS SAAB 900 79--93
900 8.84--93. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11-7482 18.16

Olisikohan niin, että nämä riittäisisvät tuohon projektiin, vai osaako joku sanoa kokemuksesta muuta...meinaankun tuo Motonetti antaa ymmärtää, että 2,1:sessä on erilainen startti kuin normikoneessa

Entä onko jotain huomioitavaa tuossa iskari/jousihommassa kun auto kerran menee pukille :roll:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Vähän OT, mut mitkä iskarit meinaat laittaa alle? Mulla olis sama projekti tässä pikku hiljaa edessä.. 8O
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Vaihdatko samalla ne etujousien ylälautaset? Nehän ei paljoa motossa maksa.

Itselläni on edessä motonetin LIP merkkiset kaasut ja takana Sacsh:n kaasut.
Hyvin ovat pelittäneet. Olisin ottanut eteenkin Sacsh:t, mutta motossa väittivät, ettei sovi kallistuksenvakaajallisiin. Nyttemin minulle on kerrottu, ettei pitäisi paikkaansa...

Startin purkamisesta en tähän hätään osaa sanoa, voin yrittää katsoa jos jostakin korjaamokirjasta löydän (menee ensi viikkoon)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Startti: minulla solenoidi jumitti aina joskus, monta vuotta kituutiin siten jotta kopauttamalla sitä se heräsi.
panin uuden , järvenpään terholan haratsusta ihan uus boshilainen 126, ei panttia. vaihtokone oli jotain 94 + pantti/ vanha.
takuu 12 kk. en lähtisi taiteilemaan itse kunnostaen summamutikassa, ennen sitten vaikka joku vanha toimiva tilalle. ( tätä sanoi haratsun poijjaatkin)
oli aika ahdas vaihdettava, kun oli se ERG- lelukin tiellä, liekö harjoituksen puutetta :lol: siis vain ahdas, kaikenlaisia jatkovarsia sai sovitella, muuten ei mitään ihmeellistä.
Jouset:
pikkupajoilla ei oo saabin ETUjousityökalua oletettavasti, tervashongalla jäkessä lienee on, en teettäisi sitä hommaa sellaisella jolla ei oo sitä jousipuristinta, koska aikaa palaa silloin ihan turhaan!
900: ssa toi jousitus kun on ihan ikiomajuttu, mitkään pherssonien yleispuristimet ei siinä oikein hyvin pelitä.
iskarit ny vaihtaa kuka vaan osaava laikkakoneella ja hylsyillä , ainoo herkkä paikka on etuiskarien alakiinnitysruuvi, jos kovin jumissa niin putsaa/ irroittele hyvin, koska se katkeaa helposti.
ALAlautaset kantsii juu vaihtaa kans, jos ei oo joskus vaihdettu. mulla just 91 mallista meni toinen puhki.
stara
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Kiitoksia staralle vinkeistä. Pitääkin poiketa molemmissa puodeissa maanantaina, kun kuitenkin pitää työasioissa taas Järvenpäätä ensi viikolla koluta.

Sen tarkemmin en vielä ole iskareissa tuota merkkivalintaa tehnyt. Kieltämättä nuo Motonetin tarjoamat kelpaa(Sacsh:it vois ottaa eteenkin jos tosiaan sopii) . Jokin aika sitten kysäisin ohimennen Enkun autovaraosasta Sulalta iskareita ja tarjosi Monroeta, on kuulemma ensiasennusiskarit. Reilu neljäkymppiä kipale.
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Muksu kirjoitti:Jokin aika sitten kysäisin ohimennen Enkun autovaraosasta Sulalta iskareita ja tarjosi Monroeta, on kuulemma ensiasennusiskarit. Reilu neljäkymppiä kipale.
Itellä on takana 99:ssä monroe originalit (jotain se vähäpäinen myyjä puhui "vahvistetuista") ja ainakin useimpiin muihin nestetolppiin verrattuna on aika jäykät. Pahemmin niillä ei ole vielä ajettu, joten saa nähdä miten rupeaa löystymään. Maksoin niistä muistaakseni karvan alle 35€/kpl
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Jep.Juuri lauantaina vaihdoin alle uudet Sassit, Super touringit, malli mikä on tarkoitettu kallistuksenvakaajille ku sattuu olemaan sellaiset...
Edelliset "kesti" 150 000 km. kun pariviikkoo sitte pohjoisruottissa routaheitoissa sai ilmeisesti toinen takaiskari siipeensä ja ruves tihkuun öljyy ulos..Monroeta ( HD-malli ) kokeilin aikoinaan ja KYB, molemmat liian pintakovia , KONItkin kävi alla , varresta kului hetkessä kovakromi puhki ja öket pihalle ja ei takuuseen, kuulemma asennusvika... En saanut siihen selvitystä että millainen asennusvika... Eli ei enään ikään koneja.
Sassit oli edellisetkin ja nytkin ja on hyvät ! Vaihdoin kaikki varmuuden vuoksi ku on kerta ruvettu vaihtaan iskareita , kuluuhan nekin.

Startissa kun hurttaa niin Bendixihän se suttaa mutta motonetin Bendix on vaan joku intialainen. Ite en laittais alle kuin original" Bossilaisen".
Viimekesänä korjasin 4 starttia ja kaikissa Bendixi suttas ja oli planeetta vaihteiston muovipesästä se pääty hajalla . Kolmeen tuli "Bossi" ja yhteen se Made in India, mutta on tuo pelannut tähän asti tai ei oo tonnarin omistaja Jarkko ilmoittanut mitään.
Ei siinä orgiksen ja tarvikkeen hinnassa niin paljon oo eroo ettei raskis ostaa, oliko nyt jotain 10 ekee tms.Ainoo vaan että joutuu oottaan ku ei kellään hyllyssä.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
rampe_58
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 18:23
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja rampe_58 »

Iskunvaimennukseen en sano mitään, kun siinä on yhtä monta mieltä, kuin miestäkin. Starttimoottorin korjaukseen sanon jotain. Tein keväällä remontin.
Moottori on kestomagneettimoottori ankkuri on käämitty normaalisti ja planeettavälityksellä muutettu pyörimisnopeus. Siinä on vain 2 hiiltä (kenttähiiliä ei ole, kestomagneetti, kun on) Vetorattaassa on "vapaanapa", eli pyörii vapaasti toiseen suuntaan, solenoidin kytkinpinnat voi puhdistaa. Korjaussarjassa tulee mukana laakeripuslat, hiilet ja nyloninen kehäratas.
Moottori yksinkertainen ja aika helppo korjata. Enemmän ehkä vaivaa on moottorin irroituksessa. On ainakin I: malleissa letkujen ja putkien alla.
Korjaussarja maksaa jotain 30€ ja kunnostuksen jälkeen toimii aivan hyvin.
2,1 malleissa saattaa olla planeettavaihde ja/tai bendixin ratas erilainen, tyypiltään se on muuten samanlainen.
Bendixlaitteen hintaa en tiedä, mutta jos kohtuuhinnalla saa, niin kannattaahan se vaihtaa. Starttikehä on sitten se pahin juttu. (Minulla olivat moitteettomassa kunnossa onneksi)
Vastaa Viestiin