JR Kartio ilmansuodatin
JR Kartio ilmansuodatin
Mitä mieltä olette kyseisestä suodattimesta?Mulla on tuommonen 9000 Saabissa mutta alko epäilyttää ku se on niin arassa paikassa et miten se imee roskaa ja hiekkaa mukana koneeseen?Auttasko jotain jos puhistelis sen useammin?Sen paikka on niiku melkee sielä sisälokasuojan kupeessa..
Itse olen miettinyt samaa, hieman epäilyttävä paikka lian kannalta..mutta toisaaltaan saa taatusti viileää ilmaa kun ei ole konehuoneessa..omaan tonnariin tein puskuriin aukon ja peitin sen ritilällä.
Eiköhän tuo suodatin pidä liat tosin melko tehokkaasti ulkopuolella, itse olen silmämääräisesti katsastanut suodattimen pinnan eikä tuo hirveemmin ole pölyä itteensä imenyt. Jos tietysti ajelee enemmälti hiekkateillä, on asia erikseen..
Eiköhän tuo suodatin pidä liat tosin melko tehokkaasti ulkopuolella, itse olen silmämääräisesti katsastanut suodattimen pinnan eikä tuo hirveemmin ole pölyä itteensä imenyt. Jos tietysti ajelee enemmälti hiekkateillä, on asia erikseen..
Foxbody turbo
Jotain juttua olen kuullut että kaasarikoneessa saatta ongelmia tulla jäätymisen muodossa. Ruiskuista en vastaavaa ole kuullut.Milli kirjoitti:Mitenkäs se on tommosen kartio suodattimen kans talvella?? Pitääkö se vaihtaa talveksi takasi alkuperäseen?Kuullu yhtä sun toista juttua.. vaihtaa.. ei tarvi vaihtaa..
Itsellä edellisessä autossa kartio kiinni kolme talve ilman ongelmia. Nykyisessä saappaassa kartio oli kiinni kevää, mutta nyt läks tunkion suunnaalla. Syy= MAFi jatkuvasti täynnä paskaa vaikka kuinka öljys sitä filsua alan tuotteilla. Milestäni tuo saavutettu alle 1% parannus virtauksessa ei ole sen arvoista että MAFi menee sököks. Viggen uus maksaa lähes 300E.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Autossa on nyt orkkis-suodin ja siellä myös pysyy. Stagen mukana tuli myös korvaava vv-paneeli, mutta ihan samanlainen siivilä se on.Milli kirjoitti:Mikä sulla nykyään on paikalla?Missäs sulla on se suodatin siinä autossa?Oon itekki miettiny et tuo varmasti imee sontaa minkä kerkiää.. On viel nii herkässä paikassa. Pitäsköhän sitä alkaa vaihtaan johonkin muuhun tuo..
kuva kartiosta, kun se vielä oli paikoillaan
Tonnarissahan ei ole MAFia? joten sulle ei tuota ongelmaa pitäisi tulla.
Itse hommasin aikonaan kartion siitä syystä että äänet korostuvat, vakiona kun BPV:tä ei edes kuule. Tuolloin elin vielä siinä uskossa että kartio on suodin eikä mikään siivilä. Kannattaa myös muistaa että virtausvastus vv-suotimella on pienempi jos suodin on täysin puhdas. Kartio tunnetusti kerää kaiken roskan...
Ja mitä MAFiin tulee niin ei sitä heti huomaa että se on paskanen. Tilanne saa mennä todella huonoksi ennen kuin CEL syttyy. Tällöin onkin jo seokset aivan kuralla ja muut säädöt ties missä.
Tämä ei ole pelkästään omaa tilitystä, vaan samanlaisia kokemuksia löytyy monelta. Kaverilta kyrvähti MAFi aika pian sen jälkeen kun autoon asennettii "valmiiksi öljytty paneeli". LMS:n Rolle kertoi kokemuksistaan seuraavasti:
"Sen verran on kokemusta etten omaan autooni laita"
#1730
500whp.net member
500whp.net member
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Mulla on autossa kiinni JR:n vapaavirtaussuodatin, joka laitetaan "ilmanottopurkkiin" tavallisen suodattimen tilalle. On toiminut hyvin, siis silloin kun on puhdas. Likaisena hidastaa kyllä taatusti auton menoa (varsinkin alakierroksilla).
Kyselin aikoinani BSR:n Rolf Lindeltä, että onko vapaavirtaussuodattimen (sellainen joka on Saabin omassa ilmanottopurkissa), openairkitin ja Optiflow -kitin suorituskyvyssä mitään eroja (mikä antaisi eniten tehoja). Rolf vastasi minulle, että kaikki antavat yhtä paljon tehoa, eli joku 2-3 hv. Ainoa asia joka erottaa noita kolmea toisistaan on se, että openairkit ja Optiflow mahdollistavat kovemmat imuäänet kiihdytettäessä.
Koska toi ääniasia ei ole ollut mulle "se tärkeä juttu", ostin autoon tuon "normaalin" JR:n vapaavirtaussuodattimen.
Kyselin aikoinani BSR:n Rolf Lindeltä, että onko vapaavirtaussuodattimen (sellainen joka on Saabin omassa ilmanottopurkissa), openairkitin ja Optiflow -kitin suorituskyvyssä mitään eroja (mikä antaisi eniten tehoja). Rolf vastasi minulle, että kaikki antavat yhtä paljon tehoa, eli joku 2-3 hv. Ainoa asia joka erottaa noita kolmea toisistaan on se, että openairkit ja Optiflow mahdollistavat kovemmat imuäänet kiihdytettäessä.
Koska toi ääniasia ei ole ollut mulle "se tärkeä juttu", ostin autoon tuon "normaalin" JR:n vapaavirtaussuodattimen.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Mun mielestä tuota 2-3 hv teholisäystä ei pidä yleistää. Itse testasin asian penkissä edellisen vapaparin (o**l gsi 16v) kanssa. Auto ajettiin penkissä kolmesti, orkkis, kartio, ei mitään.Turbo Sensonic kirjoitti:Mulla on autossa kiinni JR:n vapaavirtaussuodatin, joka laitetaan "ilmanottopurkkiin" tavallisen suodattimen tilalle. On toiminut hyvin, siis silloin kun on puhdas. Likaisena hidastaa kyllä taatusti auton menoa (varsinkin alakierroksilla).
Kyselin aikoinani BSR:n Rolf Lindeltä, että onko vapaavirtaussuodattimen (sellainen joka on Saabin omassa ilmanottopurkissa), openairkitin ja Optiflow -kitin suorituskyvyssä mitään eroja (mikä antaisi eniten tehoja). Rolf vastasi minulle, että kaikki antavat yhtä paljon tehoa, eli joku 2-3 hv. Ainoa asia joka erottaa noita kolmea toisistaan on se, että openairkit ja Optiflow mahdollistavat kovemmat imuäänet kiihdytettäessä.
Koska toi ääniasia ei ole ollut mulle "se tärkeä juttu", ostin autoon tuon "normaalin" JR:n vapaavirtaussuodattimen.
Huipputeho oli korkein orkkispurkilla, että sillee.
Ilman filsua tulos oli heikoin, koska ilman pyrteily sotki täydellisesti MAFin.
Tästä seurasi jyrkkä lasku tehoissa etenkin korkeilla kierroksilla.
Vääntökäyriä en tähään hätään muista...
Eikö T7 saabin tapauksessa ero ole teoriassa nolla. Nyt kone saa enemmän ilmaa = vähemmän ahtoja = sama teho???
Tähän päädyin kun tiedetään että korkeuden lisääntyessä ilma ohenee = lisää ahtoa = sama teho. Viggen ahtaa merenpinnan tasolla noin 1 bar, 3000m ahtoja on jo 1.4.
Meniköhän nyt aivan metsään.
Mielestäni ainoa etu joka on saavutettavissa on parempi vastaus kaasuun.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Joo, pitää paikkansa. Toi olikin BSR:n "markkinointipuheita", että tolla vapaavirtausfiltterillä saisi 2-3 heppaa lisää. Olis kiva nähdä faktaa esim. dynokäyrä autosta (turbosaabista), joka on ekaksi testattu tavallisella ilmanputsarilla ja sen jälkeen sama auto testaukseen vapaavirtaussuodattimella. Sitten vaan vertailemaan tuloksia. Sääli, ettei tällaista vertailua löydy mistäänVigge kirjoitti:Mun mielestä tuota 2-3 hv teholisäystä ei pidä yleistää.
Mielestäni ainoa etu joka on saavutettavissa on parempi vastaus kaasuun.
Jos jolla kulla on tietoa, mistä em. vertailun voisi löytää (ihan mikä tahansa automerkki käy), niin ei muuta kuin linkkiä tälle palstalle
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
VV-suotimista
Gti magazinessa joskus dynottivat fordin zeteciä penkissä
kaikenmaailman putsareilla, vakiopaperisella, paneelimallisilla vv-malleilla, sekä kartioilla.
Tosin koneessa hestec ja joka putsarille optimoitiin käyrät..
paras tehonlisäys Green Twisterillä, +10hp vakioon.
kaikenmaailman putsareilla, vakiopaperisella, paneelimallisilla vv-malleilla, sekä kartioilla.
Tosin koneessa hestec ja joka putsarille optimoitiin käyrät..
paras tehonlisäys Green Twisterillä, +10hp vakioon.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Lämpötila täytyy myös ottaa huomioon, joskin en tiedä käytännössä miten paljon sillä on vaikutusta. Mutta pääperiaatteessa hommaa menee niin, että jos putsarissa on paljon vastusta, on putsarin jälkeen paine pienempi kuin vapaastivirtaavassa. Tämä lisää putkessa liikkuvan ilman nopeutta ja laskee sen lämpötilaa. Toisaalta lisääntynyt putsarin kitka kompensoi lämpötilan laskua, ja voi jopa nostaa sitä enemmän kuin paineenlasku alentaa. Pienempi imuilman paine myös kuormittaa ahdinta enemmän, koska se joutuu kompressoimaan ilmaa enemmän päästäkseen haluttuun paineeseen. Koska ahto on suurempi kuin vapaastivirtaavalla suotimella, nousee myös ahtoilman lämpötila enemmän ja tämä pudottaa tehoa.Vigge kirjoitti: Eikö T7 saabin tapauksessa ero ole teoriassa nolla. Nyt kone saa enemmän ilmaa = vähemmän ahtoja = sama teho???
Tämä on vain teoriaa ja käytännössä em. ilmiön merkitys on varmaankin aika pieni. Mutta veikkaan että suodattimella voi olla vaikutusta myös alhaisilla kierroksilla, jossa ahdin ei toimi vielä kunnolla. Silloin alempi imuilman paine vaikuttaa suoraan ahtopaineeseen. Sama korkeilla kierroksilla, jolloin ahdin ei silloinkaan toimi enää optimaalisesti. Näin suodattimen merkitys tehoon/vääntöön on ehkä pienin keskikierroksilla, jossa ilmaa on ahtimelle muutenkin riittävästi, mutta lämpötilan merkitys vaikuttaa silloinkin.
Re: VV-suotimista
Muistanko väärin, mutta eikö tossa testissä selvitetty myös virtauskäyrät eri suotimille. Ne tulokset olisi kiva myös nähdä.Juho80 kirjoitti:Gti magazinessa joskus dynottivat fordin zeteciä penkissä
kaikenmaailman putsareilla, vakiopaperisella, paneelimallisilla vv-malleilla, sekä kartioilla.
Tosin koneessa hestec ja joka putsarille optimoitiin käyrät..
paras tehonlisäys Green Twisterillä, +10hp vakioon.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Tästä oli Saabnetin 9000 palstalla juttua joskus about vuosi sitten. Siellä nimimerkki Dr.Boost, kaveri joka todistettavasti työskenteli Saabilla moottori puolella oli EHDOTTOMASTI sitä mieltä että Saabin oma alkuperäinen paperisuodatin on n. 300hp tehoihin asti paras ja ainoa vaihtoehto jota tulee käyttää. Heidän labra testeissä kartio/öljy filsu imi hieman enemmän pölyä yms. ja tehohyöty nolla.
Esim omassa tonnarissaan (jotain 260hp) kaveri kertoi käyttävänsä vakio filsua. Ainoastaan imukotelon aukkoa oli hieman avarrettu.
Esim omassa tonnarissaan (jotain 260hp) kaveri kertoi käyttävänsä vakio filsua. Ainoastaan imukotelon aukkoa oli hieman avarrettu.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Tuon "Dr.Boost".n ohjeena oli, että vakio ilmaboksista poistetaan se snorkkeli ja porataan muutamia reikiä siihen koteloon. Kuitenkin niin ettei kotelon rakenne löysty.
Samalla hepulla oli moneen ns. viritykseen jänniä mielipiteitä.
Yksikin hyvä juttu oli noiden dumppien käyttö Saabin turboissa.
Tässä pätkä siitä tekstistä:
"The Turbo bypass valve MUST open A.S.A.P when you release the throttle.
IF you have one of these terrible "atmo" valves, the spring needs to be so strong so that it will delay the opening.
This will give you MORE lag, and possibly DAMAGE the Turbo.
You can actually break the shaft, I´ve seen it more then once...."
Terrible "atmo" valve...
..että semmosta
Samalla hepulla oli moneen ns. viritykseen jänniä mielipiteitä.
Yksikin hyvä juttu oli noiden dumppien käyttö Saabin turboissa.
Tässä pätkä siitä tekstistä:
"The Turbo bypass valve MUST open A.S.A.P when you release the throttle.
IF you have one of these terrible "atmo" valves, the spring needs to be so strong so that it will delay the opening.
This will give you MORE lag, and possibly DAMAGE the Turbo.
You can actually break the shaft, I´ve seen it more then once...."
Terrible "atmo" valve...
..että semmosta
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red