Saab 900 Turbo infoa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
henkka2004
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Joulu 22, 2004 21:27

Saab 900 Turbo infoa

Viesti Kirjoittaja henkka2004 »

Voisko joku kertoa vähän infoa koneesta? (Mikä ahdin vakiona jne..)
Saabismi on sairaus..
Mulla on lääkkeet siihen..:)
henkka2004
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Joulu 22, 2004 21:27

Viesti Kirjoittaja henkka2004 »

Nii että mikä ahdin on ja miten APC:tä viritetään?
Saabismi on sairaus..
Mulla on lääkkeet siihen..:)
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

8 vai 16 venttiilinen moottori? Mikä vuosimalli kysymyksessä?
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
henkka2004
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Joulu 22, 2004 21:27

Viesti Kirjoittaja henkka2004 »

8 tappinen, olisko ollu 82 tai 84. Entä se APC?
Saabismi on sairaus..
Mulla on lääkkeet siihen..:)
TurboRuuvi^^
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: La Touko 07, 2005 15:03
Paikkakunta: Korvessa :)

Viesti Kirjoittaja TurboRuuvi^^ »

Vastaan tuohon APC kyssään...

Ruuvaa APC boksi autosta irti ja työ on helppo tehdä esim. keittiön pöydällä. Tarvitset: ristipääruuvimesisselin, yleismittarin, kolvin ja tinaa. Sekä tietysti vaihdettavat vastukset: 30,9 Kohm ja 500 ohm.

Avaa boksi, siinä on neljä ruuvia päällä, jolloin kansi irotaa. Alapuolella, liittimen vieressä on kaksi ruuvia, jotka avaamalla kaksikerroksinen piirilevykokonaisuus on vedettävissä boksista irti. Piirilevyt saat erotettua toisistaan ruuvaamalla liittimen päällä olevat kaksi ruuvia irti. Huomaa, että irroitat siltä puoleta jossa liitin ei ole tinattu piirilevyyn kiinni!

Etsi piirilevyltä R42 numeroitu vastus. Tinaa varovasti se irti ja vaihda sen tilalle 500 ohmin vastus. Seuraavaksi etsi R132 vastus ja vaihda sen tilalle 30,9 Kohminen vastus. Säädä potentiometriä P (P03) Saadaksesi arvon muuttumaan vakiosta 9 Kohmista 23,2 Kohmiin Säätä potentiometri F (P02) vakiosta 88 ohmista 295 ohmiin. Potentiometrit on mitattu niiden ollessa piirilevyllä kiinni. HUOM! ÄLÄ KOSKE K-Potentiometriin. Se vaikuttaa nakutusherkkyyteen. Saat koneesti todella nopeasti romuksi.
-Saab 900i 16 -92
-Saab 900 -86 R.I.P

Think your head, don`t your ass.
--SAAB--
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ahtimena on garretin T3, siivet 38mm, ei riitä kovinkaan pitkälle, aikalailla äkkiä on pakosarja punahehkussa kun pakopaineita varmaan enemmän kuin ahtoja!
välijäähdytintä ei varmaan vielä ole? ennen kuin alat virittäämään niin hommaa se, vo käytännössä sanoa että yhtään et vakioon saa tehoa lisää, kone nakuttaa kokoajan ja seilaa vähän päälle peruspaineiden joten menokin on nykivää..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
tomu
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 07:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja tomu »

Hmm, <85 turbossa, ainakin kasitappisessa, on harmaa 14-pinninen boksi joka sijaitsee takapenkin alla. Siihen ei em. ohje käy.

Mainiot ohjeet lontooksi osoitteessa http://www.900aero.com, sieltä Tech > APC Modifying

Suora linkki http://900aero.com/main/tech_main_apcmod.htm

Siirsin omastani boksin repsikan penkin alle kun matot sattuivat olemaan sopivasti irti... vaatii nakuanturin kaapelin liittimien irroituksen liitinrungosta, onnistuu esim. pienellä ruuvitaltalla. Maadoituksen siirsin keskikonsolin maapisteeseen. Säätäminen etenkin ajossa on paljon helpompaa, ei tarvetta repiä takapenkin istuinosaa ylös vaan boksin voi napata syliin ja viritellä.
M93 9000 CS Aero (KA)
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

TurboRuuvi^^ kirjoitti:Vastaan tuohon APC kyssään...

Ruuvaa APC boksi autosta irti ja työ on helppo tehdä esim. keittiön pöydällä. Tarvitset: ristipääruuvimesisselin, yleismittarin, kolvin ja tinaa. Sekä tietysti vaihdettavat vastukset: 30,9 Kohm ja 500 ohm.

Avaa boksi, siinä on neljä ruuvia päällä, jolloin kansi irotaa. Alapuolella, liittimen vieressä on kaksi ruuvia, jotka avaamalla kaksikerroksinen piirilevykokonaisuus on vedettävissä boksista irti. Piirilevyt saat erotettua toisistaan ruuvaamalla liittimen päällä olevat kaksi ruuvia irti. Huomaa, että irroitat siltä puoleta jossa liitin ei ole tinattu piirilevyyn kiinni!

Etsi piirilevyltä R42 numeroitu vastus. Tinaa varovasti se irti ja vaihda sen tilalle 500 ohmin vastus. Seuraavaksi etsi R132 vastus ja vaihda sen tilalle 30,9 Kohminen vastus. Säädä potentiometriä P (P03) Saadaksesi arvon muuttumaan vakiosta 9 Kohmista 23,2 Kohmiin Säätä potentiometri F (P02) vakiosta 88 ohmista 295 ohmiin. Potentiometrit on mitattu niiden ollessa piirilevyllä kiinni. HUOM! ÄLÄ KOSKE K-Potentiometriin. Se vaikuttaa nakutusherkkyyteen. Saat koneesti todella nopeasti romuksi.
"Tyylikkäästi" lainattu http://www.saabismionsairaus.net sivuilta? :?

Anteeksi hiukan ynseä vastaus, mutta lisätietoa löytyy varsin runsaasti haku-toiminnolla. Törmää moniin mielenkiintoisiin asioihin, jotka muuten ehkä olisi jäänyt lukematta.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tuon vuosimallin T8:ssa on tosiaan ahtimena pikkuinen ei-vesijäähdytetty trim 40 T3 Garretti, sillä ei pitkälle pötkitä (no reilu 200hv max ehkä).

APC modauksesta tuossa oli juttua, enkä jaksa itsekään taas toistaa n:ttä kertaa ohjeita jotka löytyy haulla tai sitte vaikka http://900aero.com osoitteesta APC modifyingin alta. Fakta kuitenkin on että saat +/-0 lisähevosta noilla pelkillä APC-modeilla, jos autossasi ei ole kunnollista välijäähdytintä. Alkuperäisellä og900 välijäähdyttimellä voi mielestäni lähinnä heittää vesilintua jos aikoo virittää, ja noin vanhassa T8:ssa ei ole vakiona ic:tä lainkaan.. Budjettiratkaisuna suosittelen uudemman (93->) tonnarin välijäähdytintä keulillle, maksanee n. 100e käytettynä. Sitten yhtenä ongelmana virittäessä 8-venttiilistä on k-jetronicissa bensansyöttö, siitäkin löytyy haulla keskusteluja..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

jcarlson kirjoitti:Tuon vuosimallin T8:ssa on tosiaan ahtimena pikkuinen ei-vesijäähdytetty trim 40 T3 Garretti, sillä ei pitkälle pötkitä (no reilu 200hv max ehkä).

APC modauksesta tuossa oli juttua, enkä jaksa itsekään taas toistaa n:ttä kertaa ohjeita jotka löytyy haulla tai sitte vaikka http://900aero.com osoitteesta APC modifyingin alta. Fakta kuitenkin on että saat +/-0 lisähevosta noilla pelkillä APC-modeilla, jos autossasi ei ole kunnollista välijäähdytintä. Alkuperäisellä og900 välijäähdyttimellä voi mielestäni lähinnä heittää vesilintua jos aikoo virittää, ja noin vanhassa T8:ssa ei ole vakiona ic:tä lainkaan.. Budjettiratkaisuna suosittelen uudemman (93->) tonnarin välijäähdytintä keulillle, maksanee n. 100e käytettynä. Sitten yhtenä ongelmana virittäessä 8-venttiilistä on k-jetronicissa bensansyöttö, siitäkin löytyy haulla keskusteluja..
Ahdin ja ruisku rajoittavat suunnilleen saman verran; juurikaan yli 190 hv ei päästä ilman riskejä. Ja edellisen kantaan orkkis-coolerista yhdyn täysin; 900:n vakiocooleri on täysin kevoton kapistus. Parempi jättää se kokonaan pois ja laittaa mieluummin vaikka "halpis"-mallinen vesiruisku.
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

vakiona

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

No jos vielä löytää jostain vakiona pysyneen vanhan turbon, ja etenkin hyväkuntoisen sellaisen niin eiköhän se kannattas pitää vakiona ja alkuperäisenä.

No mielipiteensä kullakin.

Niin joo tässä vois ite katella jotain osia myös ruiskuun ja kaksoiskaasuttimiin.
SAAB
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Viesti Kirjoittaja a9000 »

Onneksi on foorumi. Löytyihän se boksi! :D
tomu kirjoitti:Hmm, <85 turbossa, ainakin kasitappisessa, on harmaa 14-pinninen boksi joka sijaitsee takapenkin alla. Siihen ei em. ohje käy.

Mainiot ohjeet lontooksi osoitteessa http://www.900aero.com, sieltä Tech > APC Modifying

Suora linkki http://900aero.com/main/tech_main_apcmod.htm

Siirsin omastani boksin repsikan penkin alle kun matot sattuivat olemaan sopivasti irti... vaatii nakuanturin kaapelin liittimien irroituksen liitinrungosta, onnistuu esim. pienellä ruuvitaltalla. Maadoituksen siirsin keskikonsolin maapisteeseen. Säätäminen etenkin ajossa on paljon helpompaa, ei tarvetta repiä takapenkin istuinosaa ylös vaan boksin voi napata syliin ja viritellä.
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Tuollaseen törmäsin tässä männä päivänä:
http://www.pjgh.pwp.blueyonder.co.uk/sa ... ype_m.html

The SAAB APC System, when optionally installed as a factory tuned 'Type M' specification, produced 195 BHP on the eight-valve B201 engine.
Elikäs onko ne pelkästään apctä ruuvaamalla vääntäneet 155heposesta 195 konisen menopelin, vai vaihtaneet myös muita osia? :o
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eihän se muuta juu tarvi, enempään ei k-jetti ja turbo sitten riitäkkään niinkuin tuossa ylempänä jo ainittiin. ohjauspainetta kun vielä vähän laskee pari prikkaa väliin lisäämällä niin se on siinä.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Eli potikat boksista vaihtoon ja voila, 40 konia lisää? Siis ainakin noin periaatteessa. Ei huono, vai?
Vastaa Viestiin