Kärjetön sytkä 99:n

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Kärjetön sytkä 99:n

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Elikäs pari kysymystä :

a) Mistä mokoman saan, ja mitä kaikkia osia moiseen sisältyy

b) Heilautanko paketin vanhan tilalle ja luotan että paukahtelee iloisesti käyntiin vai pitääkö säädellä jotain?

Tuossa sytytyksessä on oltava jotain kieroa, koska nyt tuntuu että olen luottopeliin kaikkea muuta säätöä kokeillut paitsi sytytysosien vaihtoa..

Ja siis H-kone kyseessä.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24639
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mulla olisi h-koneen kärjetön jakaja plus syttyboksi jouten..... otettu 9satkusta mutta käynee myös 99 h-koneeseen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Kokkeile myös hakua taikasanalla "Ignitor"
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7687
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Onkos H-konetta ees koskaan saanut muuten kuin kärjettömällä sytytyksellä?

Oletko käynyt tota säädättämässä vai oletko korvakuulolla säätäny?
Ei välttämättä olis huonompi ajatus viedä tota johonkin pajalle jos katsoisivat perusasiat kuntoon. Pikkupajoilla tuollanen homma on kohtuuhintaista verrattuna siihen että itse tuntitolkulla ruuvaa ja säätää, puhumattakaan bensan menekistä testilenkeillä...

Oletko ees sytkän perusosia vaihtanu, vj.kannen pyörijän, tulpat?

Mulla kerran ei 99 suostunu lähteen käyntiin, vikapaikaksi paljastui irronnu hall-anturin johdoitus. En tuota sen enempää tutkinu vaan heitin toisen jakajan paikkaan ja kiireellä töihin. :D
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tetammi kirjoitti:Onkos H-konetta ees koskaan saanut muuten kuin kärjettömällä sytytyksellä?
ainakin tuplaysissä 82 ja 83 vuosimallit, toi kärjet/kärjetön lienee yks niitä harvoja yksityiskohtia mistä erottaa 83 ja 84 ysiysin?

joku osas vielä kertoa että kärkien vaihto pirullista kun jakaja köllöttää vaakatasossa flektiä vastapäätä :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

lucaf kirjoitti:
tetammi kirjoitti:Onkos H-konetta ees koskaan saanut muuten kuin kärjettömällä sytytyksellä?
ainakin tuplaysissä 82 ja 83 vuosimallit, toi kärjet/kärjetön lienee yks niitä harvoja yksityiskohtia mistä erottaa 83 ja 84 ysiysin?

joku osas vielä kertoa että kärkien vaihto pirullista kun jakaja köllöttää vaakatasossa flektiä vastapäätä :)
Noista mun 99:tä toinen on kärjillä ja uudempi kärjetön.
Siitä en kyllä oo varma onko toi -83 valmistettu -82 puolella, mutta siinä on ainakain vielä kärjet... 8O

Mulla olis kans -84 99:n virranjakaja + sähköpiuhat ylimääräisenä, jos jollain tarvetta....
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Kaverilla on '82:ssa alkuperäinen kärjetön, joten kai noissakin on yksilöitä.. Ajattelin vaan tuon kärjettömän etuja kärjellisiin verraten, jos mokomaan nykyaikaisuuteen siirtyisin.

Eipä ole tullut vaihdettua puolaa, pyöriää ja kantta kummempia sytkäpuolelle, tietty piuhat ja tulpat on uudet.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

oletko edes katsonut kärkiä missä kunnossa ovat?!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ulkopuolelta syttysysteemi näyttää tältä. Ja jakajan sisältä tältä. Puolana on PerTronixin Flame Thrower 3 ohmin ja musta kuten kuvasta näkyy (saa myös kromisena :wink: ). Kärkien virkaa toimittaa PerTronixin Ignitor (saa myös IgnitorII-mallia). Systeemiä saa H-koneen jakajaan sopivana.

Ja vastaukset:

a) PerTronixin jälleenmyyjä on mm. Triangle Motor Co. 02-4162333

b) Kyllä! Koko paketti heitetään kärkien tilalle. Etuvastus on poistettava. "Kärkiväli" säädetään ohjeen mukaan (en muista kuinka paljon). Ja lähtee käyntiin, oma on "testattu" ilman roikkaa -35 raidan pakkasesta.

Hyviä puolia systeemissä on vaivattomuus, esim. sytytysennakko ei ole muuttunut sitten syyskuun 2001. Tai no. Onhan se mutta sitä on pitänyt itse mennä muuttamaan :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
rampe_58
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 18:23
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja rampe_58 »

Lucaf kysi,että miten ne kärjet vaihdetaan, kun se jakaja köllöttää vaakatasossa. Vastaan, että otetaan koko jakaja irti ja kiinnitetään se tukevati viilapenkkiin PYSTYASENTOON. Kärkien vaihto ja säätö on helppoa, kuin heinänteko.
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

Tuohan olikin hyvä ajatus, ai niin kun on kärjetön, no, voihan sen jakajan silti irroittaa. Ihan tekemisen ilosta.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Kärjettömässä on tiettyjä etuja:
-huoltovapaa
-ei kuluvia kärkiä, jolloin kuluminen ei muuta sytytysennakkoa tms.
-kosketuskulmaa haluttaessa voidaan muuttaa kierrosluvun mukaan
-suurempi ensiöjännite => suurempi toisiojännite => tehokkaampi kipinä
-varmatoiminen myös isoilla kierrosluvuilla.
Löytyykö lisää?

Kärjille on vaikea keksiä muuta hyötyä, kuin että vikatilanteessa vian korjaaminen on ehkä halvempaa ja vianhaku ei vaadi välttämättä edes yleismittaria. Keskimääräinen vikatiheys (MTBF) on todennäköisesti kuitenkin suurempi.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Vastaa Viestiin