9000 CS, kuskin eturenkaan sisäreuna kuluu...
9000 CS, kuskin eturenkaan sisäreuna kuluu...
Mistä tuo johtuu? Vetelee urissa jonkin verran ja tosiaan ainoastaan
kuskinpuolen eturenkaan sisälaita on kulunut suhteellisen nopeasti.
Aurauksenhan pitäisi vaikuttaa molempiin renkaisiin eli nyt on varmaan jostain
muusta kyse? Eteen on uusittu kallistuksenvakaajan hilut ja helat, mutta
muut on suunnilleen alkuperäistä.
Autolla ajettu 154tkm.
kuskinpuolen eturenkaan sisälaita on kulunut suhteellisen nopeasti.
Aurauksenhan pitäisi vaikuttaa molempiin renkaisiin eli nyt on varmaan jostain
muusta kyse? Eteen on uusittu kallistuksenvakaajan hilut ja helat, mutta
muut on suunnilleen alkuperäistä.
Autolla ajettu 154tkm.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Villi veikkaus... alatukivarren taaemmat puslat. Rengas pääsee liikkumaan kiihdytyksissä ja jarrutuksissa edes-taakse suunnassa.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
No, tuohon olis pitäny laittaa hymiö peräänKurko kirjoitti:Ei tuo nyt mikään villi veikkaus ollut. Nehän ne ekana väljistyy.
Ja renkaat kuluu miten sattuu.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Kiitos kommenteista.
PCS:lle lähtee tilaus. Eteen vaihdetaan muutamat
puslat ja katsotaan sitten.
Jousen katkeamiseen en usko, kun kesärenkaan
vaihdon yhteydessä ne tarkistin (mutta eipä se toisaalta olekkaan uskon asia )
Tuosta jousilautasesta en tiedä, mutta jousi on jokatapauksessa alkuperäinen.
Tuo alatukivarren takapuslan vaihto on tietysti äärimmäisen tuskallinen..?
PCS:lle lähtee tilaus. Eteen vaihdetaan muutamat
puslat ja katsotaan sitten.
Jousen katkeamiseen en usko, kun kesärenkaan
vaihdon yhteydessä ne tarkistin (mutta eipä se toisaalta olekkaan uskon asia )
Tuosta jousilautasesta en tiedä, mutta jousi on jokatapauksessa alkuperäinen.
Tuo alatukivarren takapuslan vaihto on tietysti äärimmäisen tuskallinen..?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Tuo "takapuslien" vaihto ei todellakaan ole mikään tuskallinen juttu.
Varsinkin jos etupuslissa on sen verran väljää (kuten uskoisin) jotta tukivartta kampeamalla sopii pois ilman suurempia kirouksia.
Ensikertalaiselta menee noin 1/2t /puoli kun vähän harjoittelee sen vaihtaa 5 minuttiin nosturilla siis. Suosittelisin kuitenkin vielä tarkistamaan ne jousien alapäät. (puslien vaihdon lisäksi siis).(itellä oli edellisen kanssa vähän samoja ongelmia), kunnes ystävällinen katsastusmies kertoi jotta sulla on jousi poikki.
Ja uskottavahan se oli kun pisti tosta hylkäyksen ja olihan se kun purki perssonin niin alin kierre oli eri jousta kun muu osa. (mistään ei kyllä huomannut auto oli suorassa ei törröttänyt jousenpäitä yms.)
Varsinkin jos etupuslissa on sen verran väljää (kuten uskoisin) jotta tukivartta kampeamalla sopii pois ilman suurempia kirouksia.
Ensikertalaiselta menee noin 1/2t /puoli kun vähän harjoittelee sen vaihtaa 5 minuttiin nosturilla siis. Suosittelisin kuitenkin vielä tarkistamaan ne jousien alapäät. (puslien vaihdon lisäksi siis).(itellä oli edellisen kanssa vähän samoja ongelmia), kunnes ystävällinen katsastusmies kertoi jotta sulla on jousi poikki.
Ja uskottavahan se oli kun pisti tosta hylkäyksen ja olihan se kun purki perssonin niin alin kierre oli eri jousta kun muu osa. (mistään ei kyllä huomannut auto oli suorassa ei törröttänyt jousenpäitä yms.)
Takapuslan vaihto ei oo paha nakki.
http://www.saab9000.com/procedures/susp ... tbush.html
Tässä yksi hyvä ohje.
Ja tässä taas loistavia kuvia, anteeksi lainaus jus, mutta näistä on ollut niin paljon apua!!
http://users.tkk.fi/~jus/saab/9000/ruoste/
Lyhyesti siis: Etupää pukeille, pyörät veks, pallonivelet tukivarsista irti, kallistuksenvakaaja tukivarsista irti, sitten alatukivarsi onkin vain apurungossa kiinni. Otetaan 2x16mm lenkkiavainta ja niillä ne etupuolen pultit/mutterit pois ja sitten takaa ne parit pultit ja vot, alatukivarsi on käsissä. Mulla meni aikaa koko remonttiin 6 tuntia pienine pausseineen, mutta vaihdoin samalla kallistuksenvakaajan runkokumit. Sitä etumaista puslaa ei välttämättä tartte vaihtaa nuilla kilometreillä, mutta ne alumiiniholkit kannattaa ostaa ja vaihtaa.
Rohkeasti vaan hommiin, hyvin se menee. Muuten, suosittelen uretaanisia puslia siihen taakse. Paljon tukevammat, kestää pidempään, eikä noussun ajomelu. Ainoa miinus on hieman kova hinta, mutta eipähän tartte toiste vaihtaa.
Matti
http://www.saab9000.com/procedures/susp ... tbush.html
Tässä yksi hyvä ohje.
Ja tässä taas loistavia kuvia, anteeksi lainaus jus, mutta näistä on ollut niin paljon apua!!
http://users.tkk.fi/~jus/saab/9000/ruoste/
Lyhyesti siis: Etupää pukeille, pyörät veks, pallonivelet tukivarsista irti, kallistuksenvakaaja tukivarsista irti, sitten alatukivarsi onkin vain apurungossa kiinni. Otetaan 2x16mm lenkkiavainta ja niillä ne etupuolen pultit/mutterit pois ja sitten takaa ne parit pultit ja vot, alatukivarsi on käsissä. Mulla meni aikaa koko remonttiin 6 tuntia pienine pausseineen, mutta vaihdoin samalla kallistuksenvakaajan runkokumit. Sitä etumaista puslaa ei välttämättä tartte vaihtaa nuilla kilometreillä, mutta ne alumiiniholkit kannattaa ostaa ja vaihtaa.
Rohkeasti vaan hommiin, hyvin se menee. Muuten, suosittelen uretaanisia puslia siihen taakse. Paljon tukevammat, kestää pidempään, eikä noussun ajomelu. Ainoa miinus on hieman kova hinta, mutta eipähän tartte toiste vaihtaa.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Eihän noiden takapuslien vaihdon takia tarvi koko keulaa purkaa.
Nehän tulee jo ton ikäisessä sieltä nätisti välistä pois kun hiukan meisselillä vääntää tukivartta alaspäin.
Nehän tulee jo ton ikäisessä sieltä nätisti välistä pois kun hiukan meisselillä vääntää tukivartta alaspäin.
Viimeksi muokannut Kurko, Ma Kesä 20, 2005 21:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Okei, toivotaan näin. Vaihtoon menee siis molemmat puslat ja taakse uretaaninen, sekä eteen se alumiini holkki. Katsotaan milloin saa osat,Rohkeasti vaan hommiin, hyvin se menee. Muuten, suosittelen uretaanisia puslia siihen taakse. Paljon tukevammat, kestää pidempään, eikä noussun ajomelu. Ainoa miinus on hieman kova hinta, mutta eipähän tartte toiste vaihtaa.
mutta ensi viikolla ois vapaata tehdä tuo homma. Laitetaan kuvia näytille
jos jotain mielenkiintoista ilmenee.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Paitti kun mulla oli pukit etukehikon alla ja tunkit(auton oma ja hallitunkki) just niiden peitelevyjen kohalla, et ei saanu purettua niitä levyjä pois. Oli pakko pujottaa tukivarret pois paikaltaan. Toki siinähän ne tuli tarkastettua ja putsattua samalla. Ei oo iso vaiva aukoo ne etupään pultit. Paljo kätevämmin saa vaan purettua ja kasattua sen takapuslan.Kurko kirjoitti:Eihän noiden takapuslien vaihdon takia tarvi koko keulaa purkaa.
Nehän tulee jo ton ikäisessä sieltä nätisti välistä pois kun hiukan meisselillä vääntää tukivartta alaspäin.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Okei. Nyt on puslia vaihdettu ja kulmat säädetty.
Kyllähän siellä oli ne taaemmat paskana olivat.
Etummainenkin tuli vaihdettua toiselle puolelle, täysin turhaan!
Eli siinä ei ollut mitään vikaa kun sai vanhan sieltä irti.
Uutta ei paikoilleen ilman prässiä (kiitos Tommi!).
Eli jos eivät ole varmuudella rikki niin kannattaa antaa olla,
mun 12v ikäiset 155tkm ajetut oli irroitettuna kuin uudet
Alumiini holkit vain uusii niin se riittää näköjään.
Takimmaiseksi tuli siis PCS:ltä uretaaniset. Huomattavasti alkuperäistä tukevamman
näköiset ja oloiset. Auton käytös muuttui todella selvästi.
Varsinkin jarruttaessa tapahtunut vedättely (johon oli jo tottunut!)
aiheutti hämmästyksen kun oli kadonnut.
Ainoana miinuksena uretaanisten kallis hinta. Muuten kyllä
kannattava homma. Kiitos neuvoista kaikille.
Kyllähän siellä oli ne taaemmat paskana olivat.
Etummainenkin tuli vaihdettua toiselle puolelle, täysin turhaan!
Eli siinä ei ollut mitään vikaa kun sai vanhan sieltä irti.
Uutta ei paikoilleen ilman prässiä (kiitos Tommi!).
Eli jos eivät ole varmuudella rikki niin kannattaa antaa olla,
mun 12v ikäiset 155tkm ajetut oli irroitettuna kuin uudet

Alumiini holkit vain uusii niin se riittää näköjään.
Takimmaiseksi tuli siis PCS:ltä uretaaniset. Huomattavasti alkuperäistä tukevamman
näköiset ja oloiset. Auton käytös muuttui todella selvästi.
Varsinkin jarruttaessa tapahtunut vedättely (johon oli jo tottunut!)
aiheutti hämmästyksen kun oli kadonnut.
Ainoana miinuksena uretaanisten kallis hinta. Muuten kyllä
kannattava homma. Kiitos neuvoista kaikille.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red