NG 900 käsijarru kengät

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Kauko
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Touko 20, 2005 15:44

NG 900 käsijarru kengät

Viesti Kirjoittaja Kauko »

Miten vaihdetaan tuollaiseen NG 900 Sabaan käsijarrujen kengät?
Erityisesti miten käännetään satula sivuun?
Virtalukko käkkärin vieressä - käytännöllinen.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Pikaisesti selitettynä.

Satula lähtee kahdella pultilla jarrulevyn takaa ja siirtyy sivuun (jarruletku on ainoa mikä on kiinni autossa enää, jota ei kannata irroittaa). Laita satula jonkun pukin päälle ettei letku joudu venytykseen.

(tarkista ettei käsijarru ole päällä, ja perä on tukevasti pukkien päällä)
Rumpu/levy lähtee yhdellä ruuvilla (torx tai ristipää) pulttien reikien vierestä.

jos rumpu heiluu pikkaisen navan ympärillä, mutta rumpu ei irtoa, koska käsijarrukengät laahaavat rummun reunoihin, niin joudut peruttamaan käsijarrun säätöä pultinreijästä. Käännä pultinreijä (tai "huoltoreikä") ala-asentoon ja suorapää ruuvarilla kierrä taskulampulla näkyvää ratasta (ylös tai alaspäin). Toisella puolella pitää pyörittää ylös ja toisella alas löysyttääksesi. Reijästä näkyy ratas ja kierteet. Huomaat myös että rumpu/levy ei enää pyöri jos kiristit vahingossa.
Kun olet irroittanut rummun niin vanhat kengät saat irti irroittamalla parit jouset ja sokat. Tarvitset muutamat kunnon kärkipihdit, sisua ja mielellään apumiehen... viimeistään kun kasaat uudet jarrukengät paikalleen ja venytät jousia paikalleen. :lol:

Kasatessa sitten kun olet laittanut jarrukengät, jouset ja rummun paikaleen, (siis ennenkuin laitat pyörät) säädä jarrukenkien lepopaikka.

Säätö tapahtuu siitä pultinreijästä pyörittämällä em. ratasta. Säädä niin että pyörä pyörii vapaasti käsijarrun ollessa pois päältä ja käsijarrua vetäessä pitäisi pystyä vetämään max 6 naxua. Molemmilta puolilta jarrukilven takana oleva vipu (jota vaijeri vetää) pitäisi liikkua yhtä paljon käsijarrun ollessa vedettynä. Jos toinen puoli menee vähemmän, niin löysäät sitä. (tai kiristät vastakkaista.) Oleellisinta että ei jää jarru laahaamaan kun vapautat käsijarrun. niin ja olisi kiva jos se pitää myös. 8)


Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin