9-5 Katalysaattori

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Miksu
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Touko 06, 2005 14:33

9-5 Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Miksu »

Ja niinhän siinä kävi, että täydestä vauhdista 9-5 Wagon 2.0t:n vm.2001 sytytysyksikkö sanoi sopimuksensa irti melkoisen käämilakan käryn kera...
Eikä siinä vielä kaikki - vaan ilmeisestikin palamatonta bensaa pääsi menemään katalysaattoriin ja uuden sytytysyksikön asennuksen jälkeen häiriövalo on syttynyt aina uudelleen nollauksienkin jälkeen. Ilmoitus testerissä on "katalysaattorin toiminta virheellinen" ja merkkihuollossa vika paikallistettiin siis katalysaattoriin, lambdat olivat ok. Moottorin vetokin muuttui, välillä kaikki kaakit tuntuvat olevan kotona - taas toisinaan hyvä, että ohituksissa ohi pääsee.

Sitten siis se kysymys:

Tietäisikö kukaan mistä saisi hankittua kohtuuhintaisen katalysaattorin hajonneen tilalle? Merkkikohtainen uusi kun maksaa maltaita...


Miksu
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Ensiks,i niitä katteja on siellä kaksi ja koko etuputki/katit hässäskkä on yhtä puuta. Takimmaisen toiminnasta ei kylläkään tule koneelle mitään tietoa koska sen jälkeen ei ole lambdaa. Lamdat sijaitsevat, toinen heti turbon jälkeen ja toinen noiden kattien välissä.

Halvemmalla luultavsti selviät kun hommaat siihen jonkin "virikatin" ja etuputken(3 tuuman :wink: ) esim, Speedpartsilta, Maptunilta ja jne...
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

Mulle kävi vanhan vm. 01 9-3 Aeron kanssa sama juttu :evil: . Autolla oli ajettu vain 64tkm ja se oli tapahtuma hetkellä kolme vuotta vanha. En tiedä paljon autollasi on ajettu ja onko sitä käytetty merkkihuolloissa, mutta omassa tapauksessani silloinen Saab-Auto maksoi katalysaattorin kokonaan, vaikka takuu oli ummessa. Hinta etukatille oli kamala 1600 € ainakin merkkiliikkeessä. Kannattaa ainakin kokeilla ja soittaa GM:lle, jos huoltohistoria on kunnossa ja km kohtuudella.

Onnea matkaan!
Miksu
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Touko 06, 2005 14:33

Viesti Kirjoittaja Miksu »

No onpas "mukava", että on kohtalotovereitakin.. No ei sentäs, suoraansanottuna v....ttaa kun ei ole mistään halvasta korjauksesta kysymys. Niin ja tietysti kiitos hyvistä neuvoista - on nyt ainakin muutama vaihtoehtomalli kustannusten pienentämiseksi.

Tulipa tuossa muuten mieleen, että onkohan tuolla Ruotsissa, Saabien luvatussa maassa osat halvempia tai onko kellään tietoa onko heillä minkälainen purkuosajärjestelmä käytettyjen/lunastettujen autojen osien suhteen..?
Jos on niin olisiko kellään, arvoisat Saabien ammattilaiset, kontaktipintoja alueeseen?

Miksu
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Ruotsista en tiedä mutta http://www.varaosahaku.fi näyttää muutaman. Hinnat 200-250.
9-3 SC 1.8t -06
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei kannata tosiaan 1600e orkkiksesta maksaa, joko käytetty tai sitten virikatti joiden hinnat liikkuvat n. 200-500e hintaluokassa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
arilar
"Ruisku"
Viestit: 143
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 11:09
Paikkakunta: masku

Viesti Kirjoittaja arilar »

Ostin Ruotsista raitisilmafiltterin saabilta ja ainakin se oli n. puolet halvempi kuin suomen saab huollossa. Kannattaa tsekata.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Frostgrey kirjoitti:Ensiks,i niitä katteja on siellä kaksi ja koko etuputki/katit hässäskkä on yhtä puuta. Takimmaisen toiminnasta ei kylläkään tule koneelle mitään tietoa koska sen jälkeen ei ole lambdaa. Lamdat sijaitsevat, toinen heti turbon jälkeen ja toinen noiden kattien välissä.

Halvemmalla luultavsti selviät kun hommaat siihen jonkin "virikatin" ja etuputken(3 tuuman :wink: ) esim, Speedpartsilta, Maptunilta ja jne...
Mä en ole löytänyt omastani kuin yhden lambdan, siitä turbon jälkeen, toisen paikka on näkyvissä mutta ovat tehtaalla unohtaneet porata sen auki :D
Olisiko niin että 2-litraisissa on vain yksi?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

vm 2000 lähtien on kaksi lambdaa sekä 2.0 että 2.3 koneissa.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ok, aina parempi kun ei ole kuin tuo yksi ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin