Kajakkiprojektia..

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
99_GL_77
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ti Joulu 14, 2004 13:02
Paikkakunta: 06

Kajakkiprojektia..

Viesti Kirjoittaja 99_GL_77 »

Juu seuraavaa kyselen liittyen omaan kajakkiprojektiin. Pitäisi ottaa etupyörä pois mutta yksi pyörän mutteri on niin tiukassa ja pyöristynyt että sitä ei saa auki. Mutta entäs sitten se pyörän kiinnitysruuvi akseliin siinä keskellä, jos sen mutterin otan irti niin eikö rengas ja vanne lähde silloin?

Entäs sitten tämä, olen nostanut kajakin ylös, että voin korjata alustan massausta, ja yksi pikkuruostepaikka :). Mutta itse asiaan: Kuitenkin vaikka autossa on vaihde päällä niin eturenkaat pyörivät ihan vapaasti, onkohan joku vaihteensiirtäjä tms.. mennyt rikki?

Esitin asiat ehkä vähän turhan vaikeasti, mutta toivottavasti ymmärsitte :lol:
Projektini on vuodelta 1975 ja se on ollut varastoituna tallissa muutaman vuoden, nyt olis tarkoitus kunnostaa se ja laittaa se liikenteeseen.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Keskimutteri on etunavan mutteri.
Sitä ei kuulu avata.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
nero4
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Loka 30, 2004 21:31
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nero4 »

Lämmitä sitä mutteria jollain kaasupolttimella missä on terävä liekki ja sen jälkeen lyö siihen pienempi hylsy vasaralla kiinni ja kokeile avata jos ei meinaa irrota kolistele sitä vasaralla ja yritä uudestaan. Auto kannattaisi laskea alas, Jotta rengas pysyisi paikallaan kun sitä pulttia yrittää avata tai sitten joku polkemaan jarrua.

Jos yrität avata irroittamalla sen ison mutterin niin jarrusatula ottaa kiinni se tuskin irtoaa ellei pyörä ole poissa.

Pyörien kuuluisi pyöriä eri suuntiin jos vaihde on päällä ja pyörität toistapyörää tai jos yrität pyörittää molempia niin ei pitäisi pyöriä ollenkaan.
On se vaan hurja peli
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8097
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

lyöppä

Viesti Kirjoittaja mestari »

lekalla siihen pultin päähän ja sitten aukaise se pultti. lekan voima saa sen pikkuisen liikahtamaan ja irroitus on helppoa. oliko sulla vapaakytkimen vipu vapis asennossa kun pyöriä pyörittelit?
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Kajakkiprojektia..

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

99_GL_77 kirjoitti:Kuitenkin vaikka autossa on vaihde päällä niin eturenkaat pyörivät ihan vapaasti, onkohan joku vaihteensiirtäjä tms.. mennyt rikki?
Vapaakytkin on päällä, saat sen pois siitä kaasupolkimen oikealla puolella olevasta vivusta vetämällä. Jos molemmat renkaat on ilmassa niin silloin joutuu painamaan jarrua koska myös toinen pyörä pääsee pyörimään.
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
99_GL_77
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ti Joulu 14, 2004 13:02
Paikkakunta: 06

Viesti Kirjoittaja 99_GL_77 »

Ok, kiitos neuvoista.

Onko kellään vinkkejä/neuvoja ysikutosen taka-akselin irroitukseen?
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1857
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Joskus oli vastaava pulttiongelma. Hakkasin pulttiin lenkkiavaimen jonka toiseen päähän sopi pitkä putki. Sitten hitsasin lenkin kiinni pultin kantaan. Hitsauksen lämpö ja putkeen lyönti lekalla auttoi kummasti ja pultti aukesi!

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Myös tuumanen hylsy saattaa sopia tai monikulmainen.

Joskus auttaa kun aivan aavistuksen vetää kiinni päin ja sitten auki, mutta lämmitys a-ja-o :D

Lämmityksessä vielä hyvä niksi, kun lämmittää mutteria ja suhauttaa kylmäspraytä pulttiin, niin lähtee helpommin :wink:
kayak75
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kayak75 »

Noita kuupan pyöränpulttejahan saa vielä, joten niiden pilalle meno ei ole ongelma. Itse pilasin yhden mutterin maanmainiolla kiinalaisella ristikkoavaimella jossa oli milliä isompi avainväli kuin siinä luki. Piti sahata se hylsyosa pois ja hitsata avain kiinni pulttiin. Jo lähti!
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

saabracing kirjoitti: Joskus auttaa kun aivan aavistuksen vetää kiinni päin ja sitten auki
toi auttoi mulla kahteen pulttiin, huh että oli joku psykopaatti tosiaan kiristänyt noi pultit uusimmassa 99 ostoksessani. kartiot oli aika veikeän näköisiksi mennyt.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Mauno
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:15
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja Mauno »

avasin kerran vastaavassa tilanteessa kiinnijämähtäneen mutterin poraamalla siihen reiän ja sitten halkaisemalla meisselillä ja vasaralla. Mutteri meni tietysti uusiksi...Kyseessä oli silloin rättisitikan vetoakseli mutteri, joka kiristetään ohjeen mukaisesti todella tiukalle! Mauno.
Mauno
99_GL_77
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ti Joulu 14, 2004 13:02
Paikkakunta: 06

Viesti Kirjoittaja 99_GL_77 »

Mites se taka-akselin irroittamisen kanssa?
Vinkkejä? Neuvoja?
Pasi Laihosola
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Helmi 22, 2005 05:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pasi Laihosola »

Jos se pyörän mutteri ei aukea kun lyöt siihen kunnolla lekalla niin hitsaa hylsy pultin päähän ja väännä, kyllä lähtee...
99_GL_77
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ti Joulu 14, 2004 13:02
Paikkakunta: 06

Viesti Kirjoittaja 99_GL_77 »

Joo kiitos neuvoista sen pyöränpultin irroitukseen.

Mutta koeillaanpa vielä kolmannen kerran tätä kysymystä: miten kajakin taka-akseli irroitetaan? Vinkkejä ja neuvoja?
Pasi Laihosola
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Helmi 22, 2005 05:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pasi Laihosola »

Saitko jo pyörän pultin auki. Tohon toiseen kysymykseen en osaa vastata, koska en ole koskaan kokeillut, mutta saat varmasti tietää asian kun soitat maahantuojan tekniseen neuvontaan. Sieltä saa ainakin muihin merkkeihin ilmaiseksi vastauksia. Tosin en kyllä muista mikä yritys nykyään toimii maahantuojana Saabille, mutta itse soitin sinne oman kajakin valmistusnumerosta kun halusin tietää varmasti valmistusvuoden ja -paikan. Nainen joka vastasi puhelimeen ei asiaa tiennyt, mutta hän selvitti asian ja soitti jopa minulle takaisin.
Vastaa Viestiin