Mutteri pyöreeksi... Mikä avuksi??

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

Jaska 99 kirjoitti:Eilen kävin taas tallilla ja naputtelin leveällä taltalla kantaan ja kuinkas ollakkaan, pikkuhiljaa se heräsi ja aukesi..

Uuden kävin ostamassa päivällä ja se olikin isompi kantainen kuin vanha 13mm. Hintaa oli 3.50€.
Hyvä että aukesi, meinasin jo ehdottaa, että väännät toiseen suuntaan. Joskus on sattunut, että oikein miehissä ihmetellään vasenkätistä ruuvia...
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

varsinkin niukalla työkaluvalikoimalla voi käyttökelpoinen konsti olla juuri se että yrittää ensin hiukan kiristää että saa liikettä aikaiseksi. tämä toimii jos esim aukeamissuuntaan ei saa enää voimaa siirrettyä pulttiin/mutteriin (esim kanta pyöristynyt, tai ristipään ruuvin risti pyöristynyt). tämä toimi mulla viimeksi pyöränmuttereihin. meinasivat mennä aivan pyöreiksi, onneksi tajusin kokeilla kiristämistä ja sitten naksahti liikkeelle jonka jälkeen suostui aukeamaan. öljypropun kanssa ei varman kiva juttu jos tällä konstilla saisi aikaan just sen öljypohjan halkeamisen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Hyvä keino on tosiaan hakata siihen taltalla ja vasaralle tangentiaalisesti.
Usein lähtee tiukkaankin jämähtänyt ruuvi.
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jarmop »

pevi kirjoitti:Hyvä keino on tosiaan hakata siihen taltalla ja vasaralle tangentiaalisesti.
Usein lähtee tiukkaankin jämähtänyt ruuvi.
Toi on hyvä konsti, mutta jos se ei auta niin olen käyttänyt "kriisitilanteissa seuraavaa konstia:
1. Vastakierretappi.
2. Jos ei ole vastakierretappia, niin poralla sopiva reikä, hakataan reikään torx-hylsy ja väännetään mokoma auki.
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

pevi kirjoitti:Hyvä keino on tosiaan hakata siihen taltalla ja vasaralle tangentiaalisesti.
Usein lähtee tiukkaankin jämähtänyt ruuvi.
Keino joka tunnetaan nimellä "venäläinen jakoavain".. :D
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8097
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jarmop kirjoitti:...niin olen käyttänyt "kriisitilanteissa seuraavaa konstia:
1. Vastakierretappi.
2. Jos ei ole vastakierretappia, niin poralla sopiva reikä, hakataan reikään torx-hylsy ja väännetään mokoma auki.
Mikäs tilanne se sitten on, kun
1. Vastakierretappikin katkeaa pultin kantaan sisään?
2. Porattuun reikään hakattu T30 hylsyn terä katkeaa reikään?

:D

Numero 1. tapahtui tonnarin turbon pinnapultille --> erittäin kovaa vastakierretappia ei voi porata --> turbo pajalle, 92€ tiskiin, jolla sai palasina irti hakatun pultin ja uudelleen kierteytetyn reiän.

Numero 2. tapahtui satkujen termostaattikoteloiden kanssa painiessa, piti irroittaa koko termostaatti"asetelma" kannesta ja rälläköidä pultin kanta...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

En tiä, mutta lämmittäminen on aika kova sana usein tiukkojen pulttien kanssa...
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Make^ kirjoitti:En tiä, mutta lämmittäminen on aika kova sana usein tiukkojen pulttien kanssa...
on vaan vähän riskaapelia tuolla konehuoneessa...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jarmop »

V.J.S kirjoitti:
jarmop kirjoitti:...niin olen käyttänyt "kriisitilanteissa seuraavaa konstia:
1. Vastakierretappi.
2. Jos ei ole vastakierretappia, niin poralla sopiva reikä, hakataan reikään torx-hylsy ja väännetään mokoma auki.
Mikäs tilanne se sitten on, kun
1. Vastakierretappikin katkeaa pultin kantaan sisään?
2. Porattuun reikään hakattu T30 hylsyn terä katkeaa reikään?

:D

Numero 1. tapahtui tonnarin turbon pinnapultille --> erittäin kovaa vastakierretappia ei voi porata --> turbo pajalle, 92€ tiskiin, jolla sai palasina irti hakatun pultin ja uudelleen kierteytetyn reiän.

Numero 2. tapahtui satkujen termostaattikoteloiden kanssa painiessa, piti irroittaa koko termostaatti"asetelma" kannesta ja rälläköidä pultin kanta...
Joo tuttu tilanne.
Joskus muuten pelkkä poraaminen lämmittää pulttia sen verran, että irtoaa helpommin. (jos irtoaa)
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Sillai kans lähtee et hitsaa mutterin katkenneeseen ruuvviin (jos vaan onnistuu) niin sit ku samalla lämpiää hyvin ni kyä aukee! Varovainen tietty jos on palavaa lähellä :roll:
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Vastaa Viestiin