
Miksi 900 kaksiovisena?
-
- "Aero"
- Viestit: 364
- Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19
Miksi 900 kaksiovisena?
Hei. Suurin osa 900 mallin autoista on neliovisia. Ihmettelen suuresti miksi ainakin vuonna -87 tehtiin joitakin kaksiovisia 900 sedaneita. Luulisi, että kaksiovisten aika olisi ollut jo ohi -80 luvun lopulla. 

-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Kaksi- (tai kolmi-) ovinen kori on kieltämättä näppärämpi lasten kuljetuksessa. Ensiksi porukan lastaaminen autoon on helpompaa, kun tarvitsee avata vain yksi ovi ja sanoa: "Ajoneuvoon nouse". Ei tarvitse kiertää autoa ja availla kaikkia ovia jokaiselle. Toiseksi turvavöiden kiinnitys on helpompi tehdä edestä kuin sivulta päin - siis takapenkillä oleville lapsille. Kolmanneksi kauppakassi on näppärää laskea takajalkotilaan kuskin penkkiä kallistamalla - jälleen jäi yksi oven avaus vähemmälle, ja toinen sitten kotiin tullessa.
Ja neljänneksi tärkein: avo-Saabitkin ovat kaksiovisia.
Ja neljänneksi tärkein: avo-Saabitkin ovat kaksiovisia.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
heh, nyt kun aloin itse kelaamaan tuota, toi on niin totta!Pekka Valtanen kirjoitti:Kaksi- (tai kolmi-) ovinen kori on kieltämättä näppärämpi lasten kuljetuksessa. Ensiksi porukan lastaaminen autoon on helpompaa, kun tarvitsee avata vain yksi ovi ja sanoa: "Ajoneuvoon nouse". Ei tarvitse kiertää autoa ja availla kaikkia ovia jokaiselle. Toiseksi turvavöiden kiinnitys on helpompi tehdä edestä kuin sivulta päin - siis takapenkillä oleville lapsille. Kolmanneksi kauppakassi on näppärää laskea takajalkotilaan kuskin penkkiä kallistamalla - jälleen jäi yksi oven avaus vähemmälle, ja toinen sitten kotiin tullessa.
Ja neljänneksi tärkein: avo-Saabitkin ovat kaksiovisia.
ja samalla jos nousee autosta ahtaalla parkkipaikalla, ei tartte pelätä että lapset on hetikohta paukauttamassa omaa ovea selälleen naapuriauton kylkeen

takaovista on selkeätä hyötyä sit jos aikuisia matkustaa takana, tai tarttee kuljettaa pirusti tavaraa autolla.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
2-ovisuuden onnea
Ja älkäämme unohtako sitä tärkeää kohtaa:
2-ovisissa on ruostetta vain ½:ssa ovissa verrattuna 4-ovisiin..
Taloudesta löytyy 3-ovinen Coupé (vm -90) ja 2-ovinen Sedan (vm -84) ja varsinkin viimeksimainittu ei ole niitä Saabin sulavimpia malleja varsinkaan sivusta. Mutta kyllähän nuo kaksioviset ovat käteviä vaikka ei olekaan perhettä, silloin ei ovien lukumäärällä ole suurtakaan väliä. Ja korissa on 2 oviaukkoa vähemmän, ainakin teoriassa vähemmän suhinaa. Mutta itse ainakin ottaisin isommalle määrälle kuljetettavia suosiolla 4-ovisen. Keskuslukituksella.
2-ovisissa on ruostetta vain ½:ssa ovissa verrattuna 4-ovisiin..

Taloudesta löytyy 3-ovinen Coupé (vm -90) ja 2-ovinen Sedan (vm -84) ja varsinkin viimeksimainittu ei ole niitä Saabin sulavimpia malleja varsinkaan sivusta. Mutta kyllähän nuo kaksioviset ovat käteviä vaikka ei olekaan perhettä, silloin ei ovien lukumäärällä ole suurtakaan väliä. Ja korissa on 2 oviaukkoa vähemmän, ainakin teoriassa vähemmän suhinaa. Mutta itse ainakin ottaisin isommalle määrälle kuljetettavia suosiolla 4-ovisen. Keskuslukituksella.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Kerrankin mä olen saanut vahvistusta omille väittelleni. Nyt kun perheessä on sekä 2- että 4-ovinen, niin ei sillä oikeasti ole väliä. Toki 4-ovisessa on pienemmät ovet (=kevyemmät) ja jotenkin ne tuntuvat jämäkämmiltä, mutta toisaalta vanhoissa autoissa on lukoissa tai saranoissa helposti jotain häikkää ja 2-ovisessa on vähemmän näitä vika-paikkoja. Eikä keskuslukon puute juuri häiritse 2-ovisessa.lucaf kirjoitti:heh, nyt kun aloin itse kelaamaan tuota, toi on niin totta!Pekka Valtanen kirjoitti:Kaksi- (tai kolmi-) ovinen kori on kieltämättä näppärämpi lasten kuljetuksessa. Ensiksi porukan lastaaminen autoon on helpompaa, kun tarvitsee avata vain yksi ovi ja sanoa: "Ajoneuvoon nouse". Ei tarvitse kiertää autoa ja availla kaikkia ovia jokaiselle. Toiseksi turvavöiden kiinnitys on helpompi tehdä edestä kuin sivulta päin - siis takapenkillä oleville lapsille. Kolmanneksi kauppakassi on näppärää laskea takajalkotilaan kuskin penkkiä kallistamalla - jälleen jäi yksi oven avaus vähemmälle, ja toinen sitten kotiin tullessa.
Ja neljänneksi tärkein: avo-Saabitkin ovat kaksiovisia.
ja samalla jos nousee autosta ahtaalla parkkipaikalla, ei tartte pelätä että lapset on hetikohta paukauttamassa omaa ovea selälleen naapuriauton kylkeentosin itse joutuu olemaan tarkempana kun kaksiovisessa on pidemmät ovet.
Toi mitä sanoitte lasten aiheuttamista vaaroista, se on aivan totta. Ja turvavyöt on helpompi laittaa edestä. Ja molemmat voi laittaa samasta ovesta. Ja kassin saa parhaillaan takalattialle ilman, että penkkiä tarvii kääntää.
Jos asiaan voisi vaikuttaa, syyt olisi lähinnä fiiliksiin perustuvia, ei järkisyihin.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Lisätään vielä, että sedanin kontti on erittäin kevyt käyttää, toisin kuin combin, niin sinulla on aivan loistavan järkevä auto.Reetu kirjoitti:Hitto ja mä kun oon manannut kun nopassa on vain kaksi ovea, nyt kun luin näitä ja hiukan funtsasin , niin eipäs se tosiaankaan ole mikään puute tai vika päin vastoin.

#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Onkohan teillä oikeasti kokemusta lasten laittamisesta takapenkille turvaistuimeen. Kirosin jumalat ja jeesukset kun kesäkuumalla hikoilin molemmat lapset tuon nopan takapenkille...Turvavyöt on PALJON helpompi laittaa neliovisessa kuin kaksiovisessa. Lastaamisen helppouskin on vähän niin ja näin kun kaksiovisessa joudut avaamaan etuoven, kippaamaan penkin, ryömimään takapenkille perse pystyssä, lapsi vöihin, peräedellä ulos, penkin kippaus takaisin... neliovisessa selvitään ovien avaamisella. Tuosta kauppakassista voin olla samaa mieltä, mutta jos kasseja on kaks, on oven avaus helpompaa kuin penkin kippaus.Pekka Valtanen kirjoitti:Kaksi- (tai kolmi-) ovinen kori on kieltämättä näppärämpi lasten kuljetuksessa. Ensiksi porukan lastaaminen autoon on helpompaa, kun tarvitsee avata vain yksi ovi ja sanoa: "Ajoneuvoon nouse". Ei tarvitse kiertää autoa ja availla kaikkia ovia jokaiselle. Toiseksi turvavöiden kiinnitys on helpompi tehdä edestä kuin sivulta päin - siis takapenkillä oleville lapsille. Kolmanneksi kauppakassi on näppärää laskea takajalkotilaan kuskin penkkiä kallistamalla - jälleen jäi yksi oven avaus vähemmälle, ja toinen sitten kotiin tullessa.
Ja neljänneksi tärkein: avo-Saabitkin ovat kaksiovisia.
No, onhan näitä mielipiteitä, kaksiovinen on kuitenkin kaunihimpi kuin neliovinen.
Re: Miksi 900 kaksiovisena?
Olikohan tuo 2d-satku sekä 90 Ukin oman tuotekehittelyn tulosta? Molemmat kumminkin tulivat markkinoille -84 vuoden loppupuoliskolla. Satku tuli 2-ovisena ruiskuna, eli malli 900i jota ei alkuvuonna -84 ollut vielä myynnissä.Henna Makkonen kirjoitti:Hei. Suurin osa 900 mallin autoista on neliovisia. Ihmettelen suuresti miksi ainakin vuonna -87 tehtiin joitakin kaksiovisia 900 sedaneita. Luulisi, että kaksiovisten aika olisi ollut jo ohi -80 luvun lopulla.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD