Miksi 900 kaksiovisena?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

Miksi 900 kaksiovisena?

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Hei. Suurin osa 900 mallin autoista on neliovisia. Ihmettelen suuresti miksi ainakin vuonna -87 tehtiin joitakin kaksiovisia 900 sedaneita. Luulisi, että kaksiovisten aika olisi ollut jo ohi -80 luvun lopulla. :D
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Kaksi- (tai kolmi-) ovinen kori on kieltämättä näppärämpi lasten kuljetuksessa. Ensiksi porukan lastaaminen autoon on helpompaa, kun tarvitsee avata vain yksi ovi ja sanoa: "Ajoneuvoon nouse". Ei tarvitse kiertää autoa ja availla kaikkia ovia jokaiselle. Toiseksi turvavöiden kiinnitys on helpompi tehdä edestä kuin sivulta päin - siis takapenkillä oleville lapsille. Kolmanneksi kauppakassi on näppärää laskea takajalkotilaan kuskin penkkiä kallistamalla - jälleen jäi yksi oven avaus vähemmälle, ja toinen sitten kotiin tullessa.

Ja neljänneksi tärkein: avo-Saabitkin ovat kaksiovisia.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

kaksiovinen on jäykin korimalli.
Ja muutenkin aika tyylikäs 8)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Pekka Valtanen kirjoitti:Kaksi- (tai kolmi-) ovinen kori on kieltämättä näppärämpi lasten kuljetuksessa. Ensiksi porukan lastaaminen autoon on helpompaa, kun tarvitsee avata vain yksi ovi ja sanoa: "Ajoneuvoon nouse". Ei tarvitse kiertää autoa ja availla kaikkia ovia jokaiselle. Toiseksi turvavöiden kiinnitys on helpompi tehdä edestä kuin sivulta päin - siis takapenkillä oleville lapsille. Kolmanneksi kauppakassi on näppärää laskea takajalkotilaan kuskin penkkiä kallistamalla - jälleen jäi yksi oven avaus vähemmälle, ja toinen sitten kotiin tullessa.

Ja neljänneksi tärkein: avo-Saabitkin ovat kaksiovisia.
heh, nyt kun aloin itse kelaamaan tuota, toi on niin totta!

ja samalla jos nousee autosta ahtaalla parkkipaikalla, ei tartte pelätä että lapset on hetikohta paukauttamassa omaa ovea selälleen naapuriauton kylkeen :) tosin itse joutuu olemaan tarkempana kun kaksiovisessa on pidemmät ovet.

takaovista on selkeätä hyötyä sit jos aikuisia matkustaa takana, tai tarttee kuljettaa pirusti tavaraa autolla.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

2-ovisuuden onnea

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Ja älkäämme unohtako sitä tärkeää kohtaa:
2-ovisissa on ruostetta vain ½:ssa ovissa verrattuna 4-ovisiin..:)

Taloudesta löytyy 3-ovinen Coupé (vm -90) ja 2-ovinen Sedan (vm -84) ja varsinkin viimeksimainittu ei ole niitä Saabin sulavimpia malleja varsinkaan sivusta. Mutta kyllähän nuo kaksioviset ovat käteviä vaikka ei olekaan perhettä, silloin ei ovien lukumäärällä ole suurtakaan väliä. Ja korissa on 2 oviaukkoa vähemmän, ainakin teoriassa vähemmän suhinaa. Mutta itse ainakin ottaisin isommalle määrälle kuljetettavia suosiolla 4-ovisen. Keskuslukituksella.
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Kyllä 3-ovinen tonnari olisi hieno laite :!:
96 M75 i12 5-speed ;)
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Ansis kirjoitti:Kyllä 3-ovinen tonnari olisi hieno laite :!:
niin olis!!
VW transporter 2.5tdi vm.99
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

himmee kirjoitti:
Ansis kirjoitti:Kyllä 3-ovinen tonnari olisi hieno laite :!:
niin olis!!
Ei muutakun takaovi hitsaten umpeen... :wink:


En ole omistanut ja en halua omistaakkaan yli 3 ovista autoa...

Jos tonnari tulee, niin ensimmäisenä jumitaan takaovet :D
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

lucaf kirjoitti:
Pekka Valtanen kirjoitti:Kaksi- (tai kolmi-) ovinen kori on kieltämättä näppärämpi lasten kuljetuksessa. Ensiksi porukan lastaaminen autoon on helpompaa, kun tarvitsee avata vain yksi ovi ja sanoa: "Ajoneuvoon nouse". Ei tarvitse kiertää autoa ja availla kaikkia ovia jokaiselle. Toiseksi turvavöiden kiinnitys on helpompi tehdä edestä kuin sivulta päin - siis takapenkillä oleville lapsille. Kolmanneksi kauppakassi on näppärää laskea takajalkotilaan kuskin penkkiä kallistamalla - jälleen jäi yksi oven avaus vähemmälle, ja toinen sitten kotiin tullessa.

Ja neljänneksi tärkein: avo-Saabitkin ovat kaksiovisia.
heh, nyt kun aloin itse kelaamaan tuota, toi on niin totta!

ja samalla jos nousee autosta ahtaalla parkkipaikalla, ei tartte pelätä että lapset on hetikohta paukauttamassa omaa ovea selälleen naapuriauton kylkeen :) tosin itse joutuu olemaan tarkempana kun kaksiovisessa on pidemmät ovet.
Kerrankin mä olen saanut vahvistusta omille väittelleni. Nyt kun perheessä on sekä 2- että 4-ovinen, niin ei sillä oikeasti ole väliä. Toki 4-ovisessa on pienemmät ovet (=kevyemmät) ja jotenkin ne tuntuvat jämäkämmiltä, mutta toisaalta vanhoissa autoissa on lukoissa tai saranoissa helposti jotain häikkää ja 2-ovisessa on vähemmän näitä vika-paikkoja. Eikä keskuslukon puute juuri häiritse 2-ovisessa.

Toi mitä sanoitte lasten aiheuttamista vaaroista, se on aivan totta. Ja turvavyöt on helpompi laittaa edestä. Ja molemmat voi laittaa samasta ovesta. Ja kassin saa parhaillaan takalattialle ilman, että penkkiä tarvii kääntää.

Jos asiaan voisi vaikuttaa, syyt olisi lähinnä fiiliksiin perustuvia, ei järkisyihin.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Eiköhän se kuitenkin johdu siitä, ettei vaan rikolliset karkaisi munkin takapenkeiltäni (kun on nuo kyttäpenkit), ja onhan tuossa pari oven alareunaa vähemmän ruostumassa :lol:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Hitto ja mä kun oon manannut kun nopassa on vain kaksi ovea, nyt kun luin näitä ja hiukan funtsasin , niin eipäs se tosiaankaan ole mikään puute tai vika päin vastoin.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Reetu kirjoitti:Hitto ja mä kun oon manannut kun nopassa on vain kaksi ovea, nyt kun luin näitä ja hiukan funtsasin , niin eipäs se tosiaankaan ole mikään puute tai vika päin vastoin.
Lisätään vielä, että sedanin kontti on erittäin kevyt käyttää, toisin kuin combin, niin sinulla on aivan loistavan järkevä auto. :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Ok uskotaan , ja hyvä niin :lol:
suappi
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ma Touko 02, 2005 10:23

Viesti Kirjoittaja suappi »

Pekka Valtanen kirjoitti:Kaksi- (tai kolmi-) ovinen kori on kieltämättä näppärämpi lasten kuljetuksessa. Ensiksi porukan lastaaminen autoon on helpompaa, kun tarvitsee avata vain yksi ovi ja sanoa: "Ajoneuvoon nouse". Ei tarvitse kiertää autoa ja availla kaikkia ovia jokaiselle. Toiseksi turvavöiden kiinnitys on helpompi tehdä edestä kuin sivulta päin - siis takapenkillä oleville lapsille. Kolmanneksi kauppakassi on näppärää laskea takajalkotilaan kuskin penkkiä kallistamalla - jälleen jäi yksi oven avaus vähemmälle, ja toinen sitten kotiin tullessa.

Ja neljänneksi tärkein: avo-Saabitkin ovat kaksiovisia.
Onkohan teillä oikeasti kokemusta lasten laittamisesta takapenkille turvaistuimeen. Kirosin jumalat ja jeesukset kun kesäkuumalla hikoilin molemmat lapset tuon nopan takapenkille...Turvavyöt on PALJON helpompi laittaa neliovisessa kuin kaksiovisessa. Lastaamisen helppouskin on vähän niin ja näin kun kaksiovisessa joudut avaamaan etuoven, kippaamaan penkin, ryömimään takapenkille perse pystyssä, lapsi vöihin, peräedellä ulos, penkin kippaus takaisin... neliovisessa selvitään ovien avaamisella. Tuosta kauppakassista voin olla samaa mieltä, mutta jos kasseja on kaks, on oven avaus helpompaa kuin penkin kippaus.

No, onhan näitä mielipiteitä, kaksiovinen on kuitenkin kaunihimpi kuin neliovinen.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Miksi 900 kaksiovisena?

Viesti Kirjoittaja rr »

Henna Makkonen kirjoitti:Hei. Suurin osa 900 mallin autoista on neliovisia. Ihmettelen suuresti miksi ainakin vuonna -87 tehtiin joitakin kaksiovisia 900 sedaneita. Luulisi, että kaksiovisten aika olisi ollut jo ohi -80 luvun lopulla. :D
Olikohan tuo 2d-satku sekä 90 Ukin oman tuotekehittelyn tulosta? Molemmat kumminkin tulivat markkinoille -84 vuoden loppupuoliskolla. Satku tuli 2-ovisena ruiskuna, eli malli 900i jota ei alkuvuonna -84 ollut vielä myynnissä.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Vastaa Viestiin