Vaha-asiaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Bob
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Bob »

Entäpäs nuo mustat listat puskureissa ja muualla autossa - mitä aineita käytätte?

Itsellä on vähän hakusessa oikeat aineet - Korrekin muovikiiltoa kokeilin, mutta parin viikon päästä oli taas listat enemmän tai vähemmän harmaina. Nyttemmin laitoin Turtlen mustaa vahaa ja ainakaan 2 viikkoa ei ole vielä harmaannuttanut mustia osia.
AC
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja AC »

9-5T kirjoitti:Zainoa ostaisin jos saisi vahattuna, itse yritän käyttää Autoglymiä mutta senkään levitys vartissa ei tuo huippu tulosta.
Niinpä, pari tuntia meni Glymillä, ja hyvin kiiltää. Oikeen jaksa mihinkään vartin vahaukseen uskoa.
BMW 320dA Coupe LCI
9000CS...
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

AC kirjoitti:Niinpä, pari tuntia meni Glymillä, ja hyvin kiiltää. Oikeen jaksa mihinkään vartin vahaukseen uskoa.
En myöskään.
Taitaa vielä auton värikin vaikuttaa tuohon "Glymin helppouteen".
Viimeiksi omaa autoa vahatessa huomasin taas, että vaikka pinta näyttää kiiltävältä, mutta kun katsoo toisesta suunnasta, niin näkyy selviä vahan pyöritysliikkeitä vielä.
Oma auto on musta eli varmaan hankalin väri pitää puhtaana. Epäilen, että hopean harmaassa tai valkoisessa nämä eivät niin helposti näkyisi.

Musta on kuitenkin paras väri, kun sen saa joskus harvoin saa kunnolla kiiltäväksi 8)
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Bob
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Bob »

Mimmi kirjoitti:Zainolla ei listat muutu harmaiksi tai valkoisiksi :wink:

Voithan kurkata minun valkoista tonttua: http://www.carwaxzaino.fi/?sivu=auto ja vierität sitten alas tontun kuviin. Itse en nimittäin tehnyt mitään listoille, vaan vetäisin Zainon päälle (olin sopinut potkiksen tulevan muuttamaan listat mustiksi, jos ne muuttavat väriänsä).
Joo - olipas kiiltäviä autoja ja listat mustia - aivan OK. Mutta kun katselin noita Zainon ohjeita (niitä pdf-muotoisia siis) - niissä oli aivan tuhottoman paljon erilaisia aineita ja työvaiheita. Saattaa olla liian työläs meikäläiselle - pitää miettiä - tuo hintakin oli varsin kova.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Kaiken väriset autot mustat mukaan lukien ovat helppoja vahattavia eikä jää pyörrejälkiä.

Zaino työvaiheet ovat seuraavat. Nämä kaikki siksi että maalipinta suljetaan ja jos vahan alle jää jarrupölyä, metallihiukkasia ne saavat rauhassa ruostuttaa. Samalla maalipinnasta poistetaan vanha vaha jotta Zaino pääsee maalipintaan kiinni.

1. Maalipinnan puhdistus Fairy tai muu liuttova pesuaine -> ClayBar:lla puhdistus ->pesu Z-7 pesuaineella-> kuivaus
2. vahaus ja kiiltosuihke ja tämän työvaiheen voi toistaa max 3 kertaa 24h sisällä.

jatkossa hoito:
- pölyjenpyyhintä puhtaalla liinalla
- jos tarttunutta likaa pesu ja joka kolmannen pesun yhteydessä Z-6 kiiltosuihkutus. Kiilto pysyy hyvänä
- vahaus tarpeen mukaan joko kerran kuukaudessa tai kaksi kertaa vuodessa.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
V-M
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mites kun mulle ammatikseen autoja pesevä ja fiksaava sanoi että fairia ei pitäisi käyttää auton pesuun kun se sisältää silikonia? Kaikki vahat ei kuulemma pidä tuosta silikonista? Syvempää analyysiä en alkanut asiasta tiedusteleen.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
G-mies
"Ukkomies"

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Sen Fairyn tarkoitus on nimenomaan poistaa kaikki entinen vaha, ennenkuin Zainoa päästään levittämään. Syy oli muistaakseni se, että Zaino ei ole "yhteensopiva" muiden vahojen kanssa ja vanhalle vahatulle pinnalle levitettynä ei anna välttämättä toivotunlaista tulosta.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
potkuhousu
"Hölösuu"
Viesti:

Mä soitin heti Procter & Gambel ja jätin tiedustelun Fairyn koostumuksesta. Suositeltava pesuaine on nimeltään Dawn jonka eurooppalainen vastine on Fairy original. Otetaan tästä huhusta selvää :)

Zaino ei itse sisällä silikoolia missään muodossa.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
V-M
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V-M »

G-mies kirjoitti:Sen Fairyn tarkoitus on nimenomaan poistaa kaikki entinen vaha, ennenkuin Zainoa päästään levittämään. Syy oli muistaakseni se, että Zaino ei ole "yhteensopiva" muiden vahojen kanssa ja vanhalle vahatulle pinnalle levitettynä ei anna välttämättä toivotunlaista tulosta.

Matti
Niin en mä tuossa tarkoitusta ihmetellyt vaan tuon nimenomaisen astianpesuaineen käyttöä (taitaa kyllä kaikissa muissakin astianpesuaineissa olla tuota silikonia?). Rasvanhan se kyllä poistaa mutta tuolla silikonilla tehdään astiaan se kiilto (ja lasien takia tarvitaan sitten se kirkaste).

Siis vähääkään aliarviomatta tuota vahaa, hienoo jälkee näkyy tulevan.

Ajattelin vaan jotta outo yhdistelmä kun toimii tuon silikonin kanssa. :wink:

Jospa se claybar poistaa sen silikonin?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
Eski
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eiköhän vanha vaha ja muu töhkä lähtisi ihan tavallisella liuotinpesuaineella. Monesti olen itsekin kuullut, että autoa ei missään tapauksessa pidä pestä Fairylla.

Eski
potkuhousu
"Hölösuu"
Viesti:

Hyvinkin voi käyttää Wurth Pineline joka poistaa kaiken vahan pinnasta.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
V-M
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V-M »

Eski kirjoitti:Eiköhän vanha vaha ja muu töhkä lähtisi ihan tavallisella liuotinpesuaineella. Monesti olen itsekin kuullut, että autoa ei missään tapauksessa pidä pestä Fairylla.

Eski
Maalarit ainakin kiroilevat tuon nimeen 8) Joutuu kuulemma lisäämään "anti" silikoonia reippaasti maali seokseen vaikka on puhdistettu liuottimella ensin.

V-M
potkuhousu
"Hölösuu"
Viesti:

Procter lähetti kyselyn valmistusprosessita vastaavalle ja saamme tietoa joko tänään tai huomenna heidän mukaansa. Ja kyseessä oli sisältääkö Fairy original silikonia tai silikoni johdannaisia ainesosia. Ihan kiinnostavaa tietää koska mä olen aina ollut varma (olettanut) ettei siinä ole tuota kirottua ainetta, mutta kohta tämäkin selviää.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Saappi Kuski
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Mielenkiintoinen asia tuo fairyn koostumus. Itse olen takavuosina pessyt autoja fairylla useinkin ennen vahausta koska se irrottaa rasvan ja vanhat vahan rippeet niin hyvin. Vahat on aina tarttuneet sen päälle hyvin.
Se lienee selvää että ei se mikään "automaalarin pesuaine" ole :)
No nyt on tuossa setti AutoGlymin huippulitkuja odottamassa sitä päivää kun inspiraatio voittaa laiskuuden. Odotettavissa on sitten varmaan niin kiiltävä musta aero että paikkakunnan mimmit pyörtyy teiden varsille.
Kaikkeen sitä ryhtyy.. ostaa 40 eurolla autovahaa! :?
9000CS 2,3
potkuhousu
"Hölösuu"
Viesti:

ja tässä vastaus:
procter kuluttajapalvelu kirjoitti: Fairy original ei sisällä silikoonia eikä silikoonijohdannaisia aineita missään muodossa
nauhoitin vielä puhelun varmuuden vuoksi :) joten se siitä huhusta
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Vastaa Viestiin